www.digimanie.cz
>
>

Prodejnost fotoaparátů: jsou kompakty minulostí?

Prodejnost fotoaparátů: jsou kompakty minulostí?
, , článek
V poslední době často slýcháváme o tom, jak někteří výrobci končí s výrobou fotoaparátů nebo se zaměřují na high-endové modely. My se dnes podíváme na vývoj prodejů kompaktů i zrcadlovek za posledních 14 let. Zmizí kompakty z povrchu zemského?



reklama
Před několika lety byl trh digitálních fotoaparátů velmi bohatý. Tyto přístroje vyráběla spousta nejrůznějších společností, divize pro kompakty měly třeba i společnosti jako Acer, BenQ, HP a další. Postupem času ale tento trh opustily a s nimi i jiní výrobci, kteří měli ve světě fotografie přeci jen zvučnější jméno. Kodak zkrachoval a Samsung, který chtěl být jedničkou na poli CSC fotoaparátů v roce 2015, jej v tomto roce naopak opustil a s tím skončila i jeho bohatá nabídka kompaktů.

S kompakty ale téměř úplně skončila např. i společnost OlympusFujifilm, do high-endu zamířil Panasonic a posledními většími výrobci levnějších kompaktů jsou společnosti Canon, Nikon a trochu i Sony. Nikon přitom už oznámil, že se hodlá stejně jako Olympus, Fujifilm a Panasonic soustředit spíše na high-endové modely, neboť třída levných kompaktů jej zbytečně stahuje ke dnu. Podobné kroky můžeme v budoucnu čekat i od Canonu a Sony. Zkusme se nyní podívat na historii prodejů a příjmů na trhu digitálních fotoaparátů a zjistit, kdy a kde nastal problém.


Samsung NV100HD

Něco takového si už nekoupíte



Údaje se dají najít na stránkách asociace CIPA, která uvádí nejen prodeje, ale také cenu těchto přístrojů a tedy příjmy za ně. Pokud jde o ceny, mělo by jít o hodnoty bez jakýchkoli daní. Následující graf ukazuje vývoj prodejů v průběhu posledních 14 let (od roku 2003).


Měsíční prodeje digitálních fotoaparátů

měsíční prodeje digitálních fotoaparátů (klikněte pro zvětšení)



Jdou vidět výrazné vzrůsty a poklesy v rámci každého roku s menšími vzrůsty v období dubna až června a pak dramatické vzrůsty v předvánočním období od září do listopadu. Okrová barva ukazuje podíl kompaktů na prodejích. Vidíte, že v roce 2003 tvořily v podstatě 100 % a digitální zrcadlovky takřka neexistovaly (na 17,5 tisíce zrcadlovek bylo v lednu 2003 vyrobeno 2,1 milionu kompaktů). Pod hranici 80 % se dostaly až v polovině roku 2013, pod 60 % pak koncem roku 2015. Dnes, po necelém roku, už ale tvoří číselně jen něco přes 40 % prodejů veškerých digitálních fotoaparátů. Zrcadlovky a CSC tak tvoří téměř 60 % prodaných kusů.

Protože předchozí graf byl velmi nepřehledný, podíváme se nyní na roční hodnoty (pro každý rok tedy období leden-prosinec). Kompakty zaznamenaly vrchol v roce 2008 (110,1 milionů kusů), DSLR i CSC pak v roce 2012 (16,2 a 3,96 milionů kusů). Fotoaparáty jako celek dosáhly rekordu v roce 2010 (121 milionů fotoaparátů), pak to klesalo nejdříve pomalu, od roku 2013 ale velmi dramaticky. Rok 2015 znamenal jen 35 milionů fotoaparátů a pro letošní rok se patrně dostaneme už pod 23 milionů. Rok 2016 tu pochopitelně nevidíte, neboť ještě neskončil. Letošní výsledky byly ovlivněny i zemětřesením v Japonsku, které zapříčinilo výpadky v dodávkách snímacích čipů.

Prodeje digitálních fotoaparátů ročně do 2015

roční prodeje fotoaparátů (klikněte pro zvětšení)




U kompaktů jsme tedy spadli ze 110,1 milionu kusů (2008) na 22,3 milionu kusů (2015), což je propad o 80 %! Ale i to bylo dobré číslo, protože pro letošek to vypadá na pouhopouhých 11,6 milionů. To je polovina předchozího roku! U zrcadlovek jsme z jejich maxima 16,2 milionu (2012) spadli na 9,7 milionu (2015), což je propad o 40 %! Letos to vypadá, že by mohlo být dosaženo cca 8,2 milionu kusů. Nejlépe jsou na tom CSC fotoaparáty, které z 3,96 milionu (2012) spadly jen na 3,34 milionu (2015), tedy jen o 16 %. Letos to vypadá na dosažení zhruba 2,9 milionu prodaných kusů CSC.

Pokud chcete, můžete se podívat také na graf se součty vždy za předchozích uplynulých 12 měsíců. Hodnota za prosinec 2003 tak obsahuje součet prodejů ze leden 2003 až prosinec 2003, hodnota v lednu 2004 pak obsahuje součet za únor 2003 až leden 2004. Díky tomu tu máme období až do září 2016 a jde tedy o podobný graf jako nahoře, ale s jemnějším dělením.


Prodeje digitálních fotoaparátů ročně

prodeje fotoaparátů, součty za posledních 12 měsíců (klikněte pro zvětšení)



Mnozí přičítají pokles prodejů kompaktů jejich dnes značně omezené nabídce, nicméně velmi dramatický pokles začal už v době, kdy se představil např. Olympus XZ-2 a XZ-10, Canon PowerShot G15, Nikon Coolpix P7700, Fujifilm X10 a X20, Sony Cyber-shot RX100, Panasonic Lumix LX7 nebo Samsung EX2F. Nabídka levných kompaktů byla naprosto klasická a obsahovala např. velmi oblíbené kompakty a ultrazoomy jako Nikon Coolpix L810 a L820.

Přestože se objevila obrovská spousta zajímavých kompaktů, levné kompakty byly naprosto běžnou součástí nabídky i u Olympusu, Fujifilmu, Panasonicu a dokonce i Casia, prodeje strmě padaly. Malou nabídkou to tedy nebude. Pokud by vás zajímaly prodeje za jediný měsíc a ne za uplynulý rok, pak bylo v září 2016 dodáno 1,11 milionů DSLR/CSC a jen 940 tisíc kompaktů (brutální rozdíl proti rekordním 15,1 milionu kompaktů v září 2008).


Panasonic Lumix LX7

I když se objevily F1,4 kompakty za dobrou cenu, prodeje letěly střemhlav dolů



Pro zajímavost jsem si dovolil vyrobit ještě černobílý graf, kde nejsvětleji je vyveden rok 2003 a pak každý další rok má o trochu tmavší linku (jeho cílem není ukázat konkrétní prodeje v jednotlivých letech, ale jen jasem znázornit trend a poměry proti maximu). Jak vidíte, graf z téměř bílé nejprve letí nahoru, roky okolo 2010-2012 (středně šedá) jsou nahoře a pak každý další rok (tmavší čára) je níže než ta předchozí.



Celkové prodeje (rok 2003 nejsvětlejší, rok 2016 nejtmavší, klikněte pro zvětšení)
Nejnovější články
Adobe dává sbohem zelenému pozadí pomocí konvolučních neuronových sítí Adobe dává sbohem zelenému pozadí pomocí konvolučních neuronových sítí
Společnost Adobe prezentovala nový algoritmus pro zpracování obrazu, který má být schopen pomocí konvolučních neuronových sítí rozpoznat popředí od pozadí a umožnit nahradit funkci modrého nebo zeleného pozadí.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala
Instantní Lomo'Instant Magellan s velmi širokoúhlým objektivem Instantní Lomo'Instant Magellan s velmi širokoúhlým objektivem
Lomography uvádí nový instantní fotoaparát Automat Glass Magellan. Ten překvapí na svou třídu nadprůměrnou světelností F4,5 a také velmi širokoúhlým záběrem. Fotoaparát také podporuje ovládání pomocí dálkového ovladače.
20.3.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů
Adaptér Mitakon Lens Turbo II připojí objektivy Nikon na Fuji X Adaptér Mitakon Lens Turbo II připojí objektivy Nikon na Fuji X
Pokud máte Fujifilm systému X a chtěli byste využít objektivy od Nikonu, může se vám hodit nový adaptér Zhong Yi Mitakon Lens Turbo II N/G-FX. I na APS-C senzoru takřka zachová úhel záběru FF objektivu a zlepší světelnost o 1 EV.
19.3.2017,  aktualita, Milan Šurkala
Google vyvinul Guetzli, snižuje velikost JPEGů o 35 % Google vyvinul Guetzli, snižuje velikost JPEGů o 35 %
Velikost fotografií je dlouhodobý problém, a přestože se objevilo už mnoho úspornějších formátů, JPEG si stále drží neotřesitelnou pozici. Guetzli, nový enkodér slibuje snížit velikost snímků až o 35 %, přitom ale zachovat formát JPEG.
17.3.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  55 komentářů
Aplikace Sony Digital Filter, softwarový přechodový filtr ve fotoaparátu Aplikace Sony Digital Filter, softwarový přechodový filtr ve fotoaparátu
Společnost Sony uvedla novou aplikaci Digital Filter, která navazuje na Sky HDR. Novinka je ale schopna pracovat s více snímky najednou. Softwarově simuluje přechodový filtr pomocí HDR snímání s rozsáhlými možnostmi konfigurace.
15.3.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  4 komentáře