Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Apple iPhone SE: kompaktní silák

9.5.2017, Milan Šurkala, recenze
Dalším redakčním testem projde jeden z nejmenších smartphonů dneška, Apple iPhone SE. Ten má 12MPx fotoaparát, který v některých aplikacích umí i fotit do RAWu. Nechybí podpora 4K videa a nadprůměrných zpomalených videosekvencí.
Apple iPhone SE je vybaven malým 1/3" CMOS senzorem s rozlišením 12 megapixelů. Ve výchozí aplikaci Applu nelze nastavit ISO citlivost ani focení do jiného formátu než je JPEG, nicméně následující snímky budou pořízené Lightroomem Mobile. JPEGy mi přišly být stejné s originální aplikací, umožňuje ale nastavit ISO i snímání do RAWu.




ISO 25 (JPEG)





ISO 25 (konverze z RAWu)



V RAWu je mírný jasový šum. JPEGy mi přijdou být podstatně méně ostré, než co by dovolovaly RAWy. Podotýkám ale, že aplikace neumí snímat RAW a JPEG najednou, jde tedy o jiné snímky.




ISO 64 (JPEG)





ISO 64 (konverze z RAWu)



ISO 50 překvapivě chybí v nabídce, tak jsem zkusil ISO 64. Jasový šum už je v RAWu výraznější, pořád je to ještě akceptovatelné.




ISO 100 (JPEG)





ISO 100 (konverze z RAWu)



Při citlivosti ISO 100 je jasový šum opět o něco vyšší. Na malý senzor je tu překvapivě dost šumu.




ISO 200 (JPEG)





ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 kupodivu nevypadá až o tolik hůře, prim stále hraje spíše jasový šum.




ISO 400 (JPEG)





ISO 400 (konverze z RAWu)



S navýšením citlivosti na ISO 400 se do snímků dostává výraznější barevný šum, což se v JPEGu projeví slabšími barvami kvůli silnějšímu odšumování.




ISO 800 (JPEG)





ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 je dost problém, v RAWu je spousta jasového i barevného šumu. JPEGy se naopak dost třepí.




ISO 1600 (JPEG)





ISO 1600 (konverze z RAWu)



Maximální citlivost ISO 1600 hodně zvyšuje barevný šum v RAWu, tady už ani citlivá práce v RAW konvertoru nepomůže. JPEGy jsou barevně velmi slabé.




výřezy z 12MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)



JPEGy jsou zde hodně rozmazané a rozpité, což platí i o nejnižších citlivostech. Míra šumu začíná být silnější po dosažení citlivosti ISO 200.




výřezy z 12MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)



Barevný šum je v JPEGu velmi účinně odstraňován a ani při nejvyšší citlivosti není patrný.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.