Canon PowerShot A590 IS: malý, ale šikovný

22.4.2008, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Tentokrát jsme si na recenzi zapůjčili malý kompaktní fotoaparát Canon PowerShot A590 IS se stabilizací obrazu. Jeho cena není příliš vysoká, překvapí však funkcemi a fotografickými kvalitami?

Balení, které přišlo do redakce, obsahuje fotoaparát, AV a USB kabel, dvě alkalické tužkové AA baterie, poutko na ruku a 32MB MMC karta. Nedostali jsme však manuál a CD se software, tudíž všechny fotografie jsem do počítače kopíroval buď přes USB kabel přímo nebo přes čtečku SD karet. V prodejním balení však tyto součásti najdete.

Fotoaparát se prodává v úhledné malé oranžové krabici. Už na první pohled jste informování o vzhledu přístroje a nechybí samozřejmě i hlavní vlastnosti jako počet megapixelů, zoom nebo třeba stabilizace obrazu.

PowerShot A590 IS je napájen dvojicí AA baterií. Přestože rychlost fotoaparátu je velmi vysoká, je rovněž dost úsporný, výrobce udává na alkalické baterie výdrž asi 200 fotografií, na NiMH nabíjecí AA baterie pak kolem 450 snímků. K testu jsem použil dvě 2500mAh nabíjecí AA baterie Sanyo HR-3U s napětím 1,2 V. Na jedno nabití je s nimi fotoaparát schopen pořídit zhruba 350 - 400 fotografií, což je pěkné číslo. Většina fotografií byla pořizována bez blesku, všechny ale se zapnutým LCD displejem.

Stejně jako u většiny fotoaparátů s AA bateriemi, i u Canonu jen stěží poznáte, kolik energie vlastně zbývá. Zatímco některé fotoaparáty se snaží alespoň o nějaký ukazatel nabití, zde naprosto chybí. Nejprve mě to dost rozčarovalo, ale na druhou stranu v případě nízké kapacity se zobrazí varovný signál, s kterým můžete vyfotit ještě asi 20 fotografií. Je tedy dobré mít v zásobě náhradní sadu baterií.

Fotoaparát dodaný na testy bohužel neměl u sebe CD, a tak jsem nemohl software otestovat. Komunikace fotoaparátu s počítačem tak probíhala výhradně přes čtečku SD karet, resp. pomocí USB kabelu, ale nikoli přes software Canonu, pouze přímo. Fotoaparát pozná připojení k počítači pouze v prohlížecím módu (posuvné tlačítko vpravo nahoře na zadní straně přístroje musí být dole).

Zobrazení LCD

Informace poskytované na LCD panelu jsou poměrně přehledné a dobře čitelné. V pravém horním rohu je logo režimu focení (M - manuální), směrem doleva je ikonkou fotoaparátu se šipkou signalizována zapnutá funkce Auto Rotate, fotoaparát zaznamená svou polohu při pořizování snímku, aby byl schopen při prohlížení fotografií snímek natočit správným směrem. Ikonkou oka (není na obrázku) je signalizována redukce červených očí (dvojitý záblesk), ikona blesku značí zapnutý blesk V případě aktivace digitálního zoomu se nahoře více vlevo objeví i hodnota zoomu.

V pravém sloupci je ikonkou ruky signalizováno nebezpečí roztřesení (příliš dlouhý čas expozice), najdete zde i graf expozice a počet zbývajících snímků. Na 4GB SD kartu se jich vejde přes 1100. Ve spodním řádku směrem zprava doleva se nachází ikonku manuálního ostření MF, resp. ikonka makra (květina) a korekce expozice (obojí až na dalších obrázcích). Poté následuje hodnota clony a expoziční čas.

Levý sloupec ukazuje (seshora) zvolenou citlivost, vyvážení bílé, samospoušť / sekvenční snímání, barevnost (živé, sépiové, černobílé,...), EV korekci blesku, měření expozice, kvalitu fotografií a velikost (rozlišení) snímku. Na fotografii vpravo pak vidíte rychlé menu, do kterého se dostanete stiskem tlačítka FUNC/SET, a které dovoluje šipkami velice rychlou a pohodlnou změnu parametrů.

Zde jsou vidět volby jednotlivých scénických režimů. Nahoře je jejich logo a šipkami vpravo a vlevo se mezi nimi přesouvá. Zajímavější je pořizování videa, kde vlevo dole je zobrazena kvalita (v tomto případě 640×480, k dispozici je ještě totéž v nižší kvalitě, 320×240 a 160×120 pixelů, k poslední hodnotě se ale musíte přepnout do jiného módu natáčení videa) a vpravo dole pak zbývající čas.

V základním módu prohlížení jde vidět pouze pořadové číslo fotografie, název souboru (dle mého názoru právě v zjednodušeném módu poměrně nepodstatná a zbytečná informace), dole vpravo pak čas pořízení a vlevo kvalita snímku. Detailní pohled přidává mnoho užitečných informací od fotografického módu, přes použitou citlivost, expoziční čas, clonu, vyvážení bílé, nastavení barev až po další údaje pod čarou jako je rozlišení fotografie a velikost, kterou zabírána kartě. Nechybí ani histogram. Pouze se musíte smířit s tím, že náhled fotografie je mnohem menší.

Další mód bez jakýchkoli zobrazených informací není zajímavý, ale to je naopak další detailní pohled se zobrazením fotografie a jejího detailu. Na výchozí fotografii je jeden a více bílých obdélníčků, které označují místa zaostření, žlutým obdélníčkem je pak jeden z těchto výřezů promítán do pravého spodního rohu. Nakonec se podíváme i na manuální ostření. Uprostřed se objeví čtverec se zvětšeným obrazem. Jeho plocha by mohla být o něco větší, ale i tak se s ním pracuje poměrně dobře. Nahoře je pak zobrazena vzdálenost, na kterou bylo zaostřeno.

Menu

PowerShot A590 IS není fotoaparát nejvyšších tříd, a tak není zatížen spoustou nepřehledných nabídek. Menu, ač nepříliš bohaté, zahrnuje vše potřebné, je příjemně strukturované a většinou poměrně intuitivní.

Rychlé menu bylo zobrazeno už ve druhé kapitole, nyní představuji menu nabídky, které skrývá tlačítko MENU. V režimu focení se skládá ze dvou podnabídek, první je věnována samotným vlastnostem focení (typ ostření, zapnutí/vypnutí digitálního zoomu, nastavení blesku, režimu prohlížení, stabilizace a podobně), druhá podnabídka obsahuje technické nastavení fotoaparátu (zvuky, datum/čas, formátování karty, jednotky, otáčení fotografií a tak dále).

Druhá ukázka LCD obrazovky se pak věnuje módu prohlížení, kde lze nastavit, jak se bude mezi jednotlivými snímky posouvat, lze opravit efekt červených očí, uzamknout fotografie proti smazání a mnoho dalšího. Na následující záložce se skrývá tisk fotografií a třetí je již známé nastavení vlastností fotoaparátu.