Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot G1 X Mark II: významné zlepšení

5.1.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Do dnešního testu se dostal profi kompakt Canon PowerShot G1 X Mark II. Proti předchůdci přináší větší zoom a mnohem lepší světelnost F2,0-3,9. Zlepšil také schopnosti makra. Bude to nyní trefa do černého?
Canon PowerShot G1 X Mark II je vybaven 1,5" CMOS snímačem s rozměry 18,7×14,0 milimetrů a efektivním rozlišením 12,8 MPx u poměru stran 3:2 nebo 13,1 MPx u 4:3. Pixely mají stejnou velikost jako u 18MPx APS-C snímačů zrcadlovek Canon, tedy 4,3 mikrometru. Otázkou tedy je, zda jde o stejný senzor a jen se z něj využívá trochu menší část nebo o fyzicky menší senzor na stejné či podobné technologii. Ať tak či onak, nyní se podíváme, jak s stojí v otázce šumu.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (RAW, Camera Raw)



ISO 100 (RAW, Raw Therapee)



U nejnižší citlivosti ISO 100 se nemáte čeho bát, šum v podstatě neexistuje.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (RAW, Camera Raw)



ISO 200 (RAW, Raw Therapee)



ISO 200 je rovněž bez problémů, šum je nízký v RAWu i JPEGu.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (RAW, Camera Raw)



ISO 400 (RAW, Raw Therapee)



ISO 400 přidává lehký jasový šum v RAWu, výsledky jsou i nadále hodně slušné.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (RAW, Camera Raw)



ISO 800 (RAW, Raw Therapee)



ISO 800 dále trochu zvyšuje šum v RAWu, výsledky jsou stále dobře použitelné.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (RAW, Camera Raw)



ISO 1600 (RAW, Raw Therapee)



Nicméně ISO 1600 už ukazuje, že šum začíná být problémem. K jasovému se přidává i barevný. I tak jsou ale JPEGy poměrně slušné, v méně výraznějších plochách se ale některé detaily trochu mažou.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (RAW, Camera Raw)



ISO 3200 (RAW, Raw Therapee)



U citlivosti ISO 3200 je barevný šum mnohem silnější a zde už budete mít trochu víc co dělat, abyste z RAWů dostali dostatečně kvalitní snímek. JPEGy se už viditelně patlají, rozhodně to ale stačí pro běžné použití.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (RAW, Camera Raw)



ISO 6400 (RAW, Raw Therapee)



Na ISO 6400 už bych ale asi nechodil. Tady už je barevného šumu skutečně dost a JPEGy ztrácí saturaci barev i detaily.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (RAW, Camera Raw)



ISO 12800 (RAW, Raw Therapee)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 opět zvyšuje produkci barevného šumu, JPEGy mají slabší detaily a především velmi slabou barevnost. Podíváme se také na snímky s rozlišením zmenšeným na 12 megapixelů.


Canon PowerShot G1 X Mark II ISO šum JPEG autíčka

výřezy z JPEGů zmenšeních na 12 MPx



Standardizované rozlišení 12 megapixelů používáme pro snazší srovnání s jinými fotoaparáty. Jak je vidět, do ISO 800 včetně v podstatě není problém, ISO 1600 je ještě solidně použitelné, rozumným maximem je pak ISO 3200.


Canon PowerShot G1 X Mark II ISO šum RAW autíčka

výřezy z RAWů zmenšeních na 12 MPx



U RAWů to vypadá podobně. ISO 800 je v pořádku, ISO 1600 šumí, ale s citlivým odšuměním bez větších potíží použitelné, ISO 3200 už pak na hraně. Vyšší citlivosti jsou zašuměné už moc.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Do citlivosti ISO 400 jsou výsledky výborné, ISO 800 a ISO 1600 ztrácí jen trochu ostrosti a rovněž mohu chválit. Od ISO 3200 je ale šum výraznější, což se projevuje i v JPEGu, který začíná být více rozmytý. Vyšší citlivosti už nemá smysl používat. Znovu převedeme snímky na 12 MPx pro porovnání.


Canon PowerShot G1 X Mark II ISO šum JPEG zajíc

výřezy z JPEGů zmenšeních na 12 MPx



Rovněž tady jde vidět, že do citlivosti ISO 1600 se nic výrazně špatného neděje, pouze některé méně výrazné detaily se trochu ztrácí. Větší rozmývání začíná až u ISO 3200.


Canon PowerShot G1 X Mark II ISO šum RAW zajíc

výřezy z RAWů zmenšeních na 12 MPx



U RAWů je to rovněž tak. ISO 1600 je ještě přijatelné, ISO 3200 pak už více zašuměné jasově i barevně. Na závěr se mrkneme ještě na snímky bílé plochy.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Barevný šum se na snímky velmi pomalu prodírá od nejnižších citlivostí, ale trochu patrnější začíná být až někde mezi ISO 800 a 1600. JPEGy jej takřka beze zbytku odstraňují a nejsou tu ani barevné fleky.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.