Canon PowerShot G10: stále mezi nejlepšími

3.3.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na profesionální kompakt Canon PowerShot G10. Přichází s 14,7MPx čipem s 1/1,7" úhlopříčkou a 5× optickým zoomem, který začíná na širokoúhlém ohnisku 28 mm. Dokáže porazit rivala Panasonic Lumix LX3? Předčí svého předchůdce - PowerShot G9?

Canon PowerShot G10 dorazil v poměrně malinké krabici, která se drží typického designu pro značku Canon. Je zde tedy vyobrazen fotoaparát a stručně zmíněny základní vlastnosti.

V balení naleznete Li-Ion akumulátor, nabíječku s přívodním kabelem, USB a AV kabel, CD-ROM se softwarem a CD-ROM s plnou verzí manuálu, protože je k dispozici pouze ořezaná verze papírového. Zase jsme se tak nedočkali plnohodnotného papírového manuálu, což hodnotím zvláště u takto funkcemi nabitého fotoaparátu dosti negativně. K dispozici je i popruh na krk, jeho nevýhodou je to, že se strašně kroutí.

Výrobce zapracoval na napájení, a tak je k dispozici nový Li-Ion akumulátor, který pracuje s totožným napětím 7,4 V, ale jeho kapacita byla zvýšena ze 720 mAh na 1050 mAh. Udávaná výdrž je 400 snímků na jedno nabití, ale pokud si odpustíte průběžné ostření v jakékoli formě a nebudete to přehánět s bleskem, snadno se dostanete zhruba k 600 až 650 snímkům na jedno nabití. A to je velmi dobrý výsledek.

Ukazatel stavu nabití baterie je bohužel velmi nepřesný. Prakticky celou dobu ukazuje plné tři čárky. Zhruba po vyfocení 70 % snímků (cca 400 - 450) občas jedna čárka ubude, ale při každém spuštění máte znovu "plný stav". Pokud tedy chcete vědět, jak je baterie nabitá, můžete fotoaparátu věřit až tak po půl minutě focení. Když se jednou objeví červená signalizace s jedinou čárkou, vězte, že zbývá posledních cca 10-20 snímků.

Software Canonu "CameraWindow" jsem před několika týdny konečně rozběhal, takže mohu přinést informace i o tomto programu.

Zde si jen vyberete, do které složky chcete jednotlivé snímky nahrát a na fotoaparátu povolíte přenos (nikoli v programu). Přenos je rozumně rychlý, vadilo mi však, že se aplikace snažila urvat si celou obrazovku (zobrazovat se jako fullscreen). To je sice fajn, když si chcete snímky při nahrávání okamžitě prohlédnout, osobně jsem však využil shození aplikace do lišty Start a pracoval na něčem jiném.

Po ukončení nahrávání se načte aplikace ZoomBrowser EX, jejíž příznivcem ale právě nejsem. Její ovládání je trochu kostrbatější, ale stále se nedá hovořit o tom, že by to byla vyloženě špatná aplikace.

Umožňuje zobrazit si snímky ve větším náhledu a po stisku tlačítka Edit můžete snímky v rámci velmi omezených možností i editovat.

Těchto možností editace je ale docela málo, navíc jsou rozesety mezi speciální okna, takže ořez děláte v úplně jiném okně než třeba úpravu kontrastu. Neustálé překlikávání a potvrzování mi tak přijde trochu otravné.

RAW soubory se zpracovávají přes program Digital Photo Professional. RAW Image Task už u nových fotoaparátů není podporován. Možnosti programu mi na práci přišly poněkud slabé, opravdu tu toho mnoho není. RAW Image Task mi u minulých fotoaparátů Canon přišel jako mnohem lepší aplikace. U fotografií bych uvítal novější EXIF. Fotoaparát podporuje pouze EXIF 2.2, který bohužel neukazuje přepočtená ohniska (musím přepočítávat ručně) a rovněž se neobtěžuje rozeznávat mezi jednotlivými nastaveními vyvážení bílé.

Zobrazení LCD

Fotoaparát nabízí veliký 3,0" LCD displej a k tomu ještě i optický hledáček. Toto řešení je už dnes poměrně vzácné. Jeho přítomnost je tedy třeba ocenit, nicméně na druhou stranu své nepřesnosti se hledáček nezbavil. Pokrytí je totiž zhruba jen 60 % obrazu a to je opravdu velmi málo. Na snímku tedy bude mnohem více, než ve skutečnosti vidíte. Červeným rámečkem je označena oblast viditelná v hledáčku. Vidíte, že skutečný záběr je mnohem větší. Na nejkratším ohnisku je také v hledáčku dost vidět objektiv.

Naopak větší radost udělá LCD displej. Ten má velikou 3,0" úhlopříčku a rozlišení 461.000 bodů. Díky tomu je obraz mnohem ostřejší než u jiných kompaktů, mnohem lépe lze posuzovat ostrost a vůbec celý snímek. Pozorovací úhly patří k dobrému průměru, displeji jednoduše není co vytýkat, patří k těm lepším.

Levý sloupec odpovídá rychlému menu, seshora tak je zde korekce expozice. Následující položky vyvážení bílé, nastavení barev, bracketing, síla blesku a ND filtr se nezobrazují, pokud nejsou na výchozích hodnotách. Následuje kvalita JPEG komprese a rozlišení. Můžete si všimnout histogram. V horním řádku se při použití digitálního zoomu zobrazuje jeho hodnota, jinak je první ikonkou až obrázek květinky makro režimu. Následuje ISO citlivost, blesk, redukce červených očí, samospoušť, detekce otočení fotoaparátu a pod ním ikonka stavu baterie. Pravý sloupec seshora ukazuje použitý fotografický režim, ikonku stabilizace, i-Contrast. Pod tím se ještě může ukazovat ukazatel expozice (pře/podexponování). Spodní řádek zprava ukazuje množství volných snímků, případně zde může být ikonka manuálního ostření a měření expozice.

Při namáčknutí spouště většina ikon zmizí, dole zůstane měření expozice, naskočí clona a expoziční čas, úplně vlevo můžete být informováni o nebezpečí roztřesení. Nahoře se zvýrazní aktuální citlivost ISO.

Na dalším snímku vidíte velmi pohotové "rychlé menu", které je přístupné tlačítkem FUNC.SET. Položky jsou ve formě spojitého seznamu, z poslední volby se tak na první dostanete jediným stiskem tlačítka. Při každém spuštění menu se ocitnete na poslední volené položce. Výborně. Na pravém snímku vidíte výběr jednotlivých měření expozice. Zelené šipky signalizují, že mezi volbami se přepínáte kruhovým voličem.

Zde je vidět manuální ostření. Zvětšený náhled má poměrně malou plochu a zvětšení je řešeno pouhým roztažením střední části obrazu. Místo toho, aby se tedy dostalo více detailů do náhledu, pouze se malinký výřez z původního obrazu displeje převzorkuje na větší rozlišení. Vpravo je vidět sloupeček informující o zaostřené vzdálenosti. Při zaostření na více než 5 metrů má fotoaparát tendenci samovolně upravit zaostření na nekonečno. Napravo je volba sekvenčního snímání nebo samospouště.

Volba ISO citlivosti probíhá speciálním kolečkem, který doprovází následující animace. Pravý snímek ukazuje úpravu ostřícího bodu, zde je menší velikost, která je posunuta ze střední pozice mírně napravo. Celkem je k dispozici 15 pozice ve třech řádcích.

Fotografické menu je dostupné po stisku tlačítka MENU. Zobrazí se tato nabídka, kde můžete ovlivňovat různé metody ostření, stabilizaci, pomocné světlo a mnoho dalších. Napravo pak vidíte záznam videosekvence. Je zde vpravo nahoře indikace otočení fotoaparátu, stav baterie a ikona režimu. Směrem níže pak stabilizace. Spodní řádek má zleva rozlišení, pak je to měření expozice a volný čas, který lze ještě nahrát na kartu.

Zobrazení fotografií je možné ve čtyřech režimech. První je bez veškerých informací, druhý je zobrazen na levém snímku. Nahoře je vedle stavu baterie pořadové číslo snímku a jejich celkový počet, níže pak číslo složky a číslo souboru. Spodní řádek obsahuje v levém rohu rozlišení s kvalitou JPEG komprese, napravo je datum a čas pořízení. Třetí mód ukazuje menší náhled a v rohu pak trochu zvětšený pro posouzení ostrosti.

Plné zobrazení sice ukáže poněkud menší snímek, ale zase nabídne mnohem více informací. Pravý vrchní roh je totožný, je zde tedy stav baterie, čísla fotografie a souboru. V dalším oddíle se nachází fotografický režim, ve kterém byl snímek pořízen (M - Manual), měření expozice a ISO citlivost. Na dalším řádku zvolený expoziční čas a clona, ve třetím může být korekce expozice. Na posledním řádku tohoto oddílu je vyvážení bílé a případně signalizace použitého i-Contrastu. Spodní oddíl ukazuje velikost snímky v megabajtech, jeho rozlišení, datum a čas pořízení. Nalevo je ještě histogram a v úplném rohu signalizace kvality JPEG komprese a znovu rozlišení.

U videosekvencí je trochu rozdílná prostřední část, která obsahuje ikonku videosekvence a měření expozice, další řádek ukazuje rozlišení a snímkovací frekvencí, na třetím je korekce expozice a na čtvrtém vyvážení bílé. Spodní oddíl zobrazuje místo rozlišení délku videosekvence. V levém horním rohu se dozvíte, že stisknutím tlačítka SET spustíte přehrávání videosekvence.

Po jejím stisku nejede toto ovládací menu, kde se můžete kurzorovými tlačítky pohybovat. Samotné přehrávání je pak zobrazeno na pravém snímku.

Menu

Hlavní menu je dostupné po stisku tlačítka MENU. Zobrazí se první nebo čtvrtá záložka (dle nastavení). Ve druhé záložce naleznete hlavní nastavení fotoaparátu jako jas LCD displeje, časové pásmo, formátování karty a podobně. Třetí záložka slouží k nastavení obrazovek menu a doprovodných zvuků.

Čtvrtá záložka skrývá vlastní nabídku, což je perfektní věc. Nemusíte se proklikávat kvantem možností v první záložce, stačí si oblíbené a nejpoužívanější volby vyhodit do tohoto menu. Vidíte, že já tu měl čtyři volby, u kterých si navíc mohu upravovat pořadí dle libosti. Lze si také nastavit, že fotoaparát po stisku tlačítka MENU najede do první nebo této čtvrté vlastní záložky.