Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot G12: legenda pokračuje

2.5.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Měsíc kompaktů nekončí a my vám přinášíme recenzi profi přístroje Canon PowerShot G12. S 10MPx čipem a 5× optickým zoomem bude jistě hodně univerzální. Jak se projeví nová stabilizace, HDR režim a HD videosekvence?

Digitální šum


V útrobách Canonu PowerShot G12 najdete 1/1,7" CCD čip s rozlišením 10 megapixelů. Relativně větší rozměry čipu a malé rozlišení se projevují v příjemné pixelové hustotě přibližně 23 MPx/cm2. Díky tomu můžeme čekat menší šum než u většiny běžných kompaktů. RAWy byly převedeny v Camera Raw s vypnutým odšumováním.


ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (konverze z RAWu)


Na nejnižší citlivosti není žádný problém, snímky jsou čisté a bez šumu.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)


ISO 100 je opět velmi kvalitní. JPEG lehce odstraňuje jasový šum a doostřuje.


ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)


Citlivost ISO 200 lehce zvyšuje jasový šum v RAWu, na výsledek to ale nemá žádný vážný vliv, JPEGy jsou vynikající.


ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)


Ani s citlivostí ISO 400 není vážný problém. RAW zvyšuje jasový šum, detaily jsou ale stále dobře patrné. JPEG je hladký, jemnější detaily se ale trochu ztrácejí.


ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)


ISO 800 více vyhlazuje šum, takže lze očekávat ztrátu jemných detailů. Ty výraznější jsou stále nepoškozené.


ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)


Myslím, že i citlivost ISO 1600 lze za některých podmínek použít. Slabší detaily jsou vyhlazené, silnější zůstávají a dobré jsou i barvy.


ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (režim Nízká hladina osvětlení)


Nejvyšší citlivost dosažitelná v plném rozlišení je ISO 3200. Má už dost šumu, nicméně i přesto jsou snímky pro běžné použití dostatečné. Zde Canon vítězí před rivalem Nikon P7000, který od ISO 1600 barvy lehce ztrácí a více odšumuje. Dále se podíváme na snímky plyšového zajíce, konkrétně na výřez snímků jeho vousů.


ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (konverze z RAWu)

ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)

ISO 3200 (Nízká hladina osvětlení)



ISO 6400 (Nízká hladina osvětlení)

ISO 12800 (Nízká hladina osvětlení)
 

Ve JPEGu si lze všimnout lehkého doostřování. Do citlivosti ISO 200 jste v podstatě bez problémů, ISO 400 už začíná lehce mazat snímky. Nicméně teprve ISO 800 se začíná projevovat silnější redukcí šumu, která degraduje detaily. Je vidět, že ISO 1600 na tom už není moc dobře a ISO 3200 je jen mazanice. V režimu Nízká hladina osvětlení s 2 megapixely je šum i tak vysoký.


Protisvětlo


Novinkou u modelu Canon PowerShot G12 jsou pokročilejší režimy i-Contrastu (DR 200% a DR 400%), nový je rovněž HDR režim. Ten bohužel vyžaduje stativ, protože nedokáže složit snímky s lehkým posunem. Výsledkem je vždy trojitý obraz.


expoziční čas 1/1250 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


Na výchozí nastavení Slunce vytváří větší přepal, kresba ve stínech je v pořádku.


expoziční čas 1/1250 s, clona F5, citlivost ISO 160, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


S i-Contrastem na DR 200% bylo nastaveno ISO 160. Slunce vytváří podstatně menší přepal, kresba ve stínech je lehce postižena odšumováním.


expoziční čas 1/1250 s, clona F7,1, citlivost ISO 320, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


DR 400% zvyšuje citlivost na ISO 320, což jde ve stínech docela poznat. Kresba je v nich docela slabá. Naopak obloha se sluncem má opět menší přepal.


expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


HDR režim bohužel vyžaduje stativ, což využitelnost sráží v podstatě na nulu. Pokud už musím použít stativ, rovnou můžu využít bracketing a složit snímky v PC kvalitnější bez velmi výrazného halo efektu. HDR režim je možno aktivovat i v sépiovém, černobílém nebo naopak přesaturovaném ladění.


expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


Fotoaparát dává velmi kvalitní a detailní snímky, nicméně v mracích si můžete všimnout velkého množství přepalů.


expoziční čas 1/500 s, clona F4,5, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


HDR prosvětlilo krajinu a významně stáhlo jasy v obloze. Bohužel halo efekt je i zde dost patrný.



Toto je výřez z asi nejostřejšího HDR snímku pořízeného z ruky (bez pomoci, třeba položením na něco pevného,...), který se mi podařilo vyfotit. Není to ideální.



Bohužel většina HDR fotek z ruky vypadala asi nějak takto. Bez stativu nebo již zmíněné jakékoli pevné podložky je HDR nepoužitelné.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.