Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot G15: lépe už to (asi) nepůjde

28.1.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Další hodně žádanou recenzí byla ta na Canon PowerShot G15. Dnes vám ji předkládáme. Bude tento nový kompakt s 5× optickým zoomem a znatelně lepší světelností lepší než předchůdce? A bude lepší než jeho velmi bohatá konkurence?
Canon PowerShot G15 má 1/1,7" CMOS BSI snímač s efektivním rozlišením 12 megapixelů (podobnou velikost a rozlišení má i čip Sony u Samsungu EX2F nebo Nikonu Coolpix P7700). Pixelová hustota je tak okolo 28 MPx/cm2, což není zas až tak mnoho a mohli bychom se dočkat relativně nízkého šumu. Prezentované snímky jsou v JPEGu tak, jak je vyfotil fotoaparát a z RAWu tak, jak byly převedeny pomocí Adobe DNG Converter. Ten poněkud zvláštně převádí lesklé modré odstíny, ty pak vytváří saturované plochy a výrazný šum. Proto se v hodnocení šumu budu odkazovat na bílé plochy a písmenka, nikoli na modré, špatně převedené plochy.



ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost je detailní a v podstatě bez šumu. Výborná práce.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



Rovněž citlivost ISO 100 je velmi kvalitní, s minimálním šumem a dobrými detaily.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 má v RAWu jen slabý jasový šum, JPEGy jsou čisté a detailní.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 400 si už v RAWu všimnete trochu více jasového šumu, v černé ploše i toho barevného. JPEG je i nadále velmi kvalitně odšuměný, detaily jsou slušné a ztráta ostrosti minimální.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 dává v RAWu více barevného šumu, JPEGy jsou lehce roztřepené, nicméně stále jde o poměrně kvalitní obraz.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (multiexpozice)



Dokonce i ISO 1600 je v JPEGu docela použitelné. Odšumění je citlivé, barvy se neztrácejí, občas se ale třepí linie. Multiexpozice snižuje šum, ale i ostrost a překvapivě i barevnost.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



Je až neuvěřitelné, jak dobře vypadá ISO 3200. Na to, že jde o kompakt s 12MPx 1/1,7" čipem, je obraz až překvapivě bez šumu, s docela dobrými barvami a solidními detaily. Je to zajímavé i při pohledu na RAW, který má zvláštní barevný šum.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



Teprve ISO 6400 začíná být dost nekvalitní, obraz je poněkud zastřený se slabšími barvami.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost je už v podstatě nepoužitelná, RAW je silně flekatý, JPEG je pak bez barev, kontrastu a ostrosti. Podíváme se také na zachování detailů u vousů plyšového zajíce.


ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (konverze z RAWu)
 

ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (multiexpozice)
 

Do citlivosti ISO 200 je odšumování citlivé, RAWy jsou detailní. ISO 400 a ISO 800 už zvyšuje odšumování, místy dochází k patlání, pro běžné nenáročné použití je to ještě dostatečné, určitě ale ne ideální. Vyšší citlivosti už mažou snímky podstatně více a doporučuji pracovat spíše s RAWy.


ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (konverze z RAWu)
 

ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (multiexpozice)
 

Barevný šum je do ISO 200 velmi malý, při ISO 400 je ještě přijatelný. Od ISO 800 včetně už šum roste, JPEGy jej ale velmi dobře odstraňují.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.