Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot SX50 HS: překvapivá kombinace

15.4.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Canon nedávno přišel s rekordním ultrazoomem PowerShot SX50 HS. Ten totiž nabízí neuvěřitelný 50× optický zoom! Vedle toho tu kombinuje naopak rozumný CMOS BSI snímač s nízkým 12MPx rozlišením a podporu záznamu do RAWu.

Měření rychlosti


Fotoaparát využívá služeb procesoru DIGIC 5. K testu byla využita rychlá SDHC karta Transcend s UHS-I rozhraním a přenosovými rychlostmi při zápisu až 45 MB/s.
  • První snímek - 2,5 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,55 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí mid - 0,5 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,6 až 1,1 sekundy
  • Odezva na spoušť - celkem OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 2,0 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 2,6 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 2,85 sekundy
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 2,6 sekundy
  • Sekvenční snímání JPEG - 1,9 fps
  • Sekvenční snímání RAW - 1,05 fps (ukládání 4 sekundy)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 0,9 fps (ukládání 6 sekund)
  • Sekvenční snímání s AF - 0,8 fps
  • Sekvenční snímání HQ - 8,85 fps
  • Přezoomování pomalé - 5,0 sekundy
  • Přezoomování rychlé - 1,95 sekundy

Rychlostí fotoaparát nepřesvědčí. Náběh je z těch pomalejších, ostření nezdržuje, ale nepatří ani k nejrychlejším (pocitově působí na širších ohniskových vzdálenostech rychleji než ve skutečnosti, na delších je tomu naopak). Prodlevy mezi snímky jsou opět z těch horších, sekvenční snímání je se svými téměř 9 fps velmi rychlé. Jako u většiny kompaktů je omezeno na 10 snímků. Je tu i trvalé sekvenční snímání, to má ale podstatně nižší rychlost (snímky jsou průběžně ukládány).


Vyvážení bílé, barvy


K systému vyvažování bílé nemám větších připomínek, přišlo mi být poměrně spolehlivé. Pochopitelně občas bude dobré vyvážení doladit, ale v zásadě i ve stínech to nepřeháněl se studenými barvami a za žárovkového světla rovněž umožní dosáhnout docela přirozených barev. Jedinou výjimkou je situace, kdy se v záběru objeví obrazovka. S tím si neví moc rady.


automatické



denní světlo
 

zataženo



žárovka
 

zářivka



zářivka H
 

blesk

uživatelské nastavení

Dále je tu menu Mé barvy. Poslední položkou je uživatelské nastavení, kde můžete upravit kontrast, ostrost, saturaci, červenou, zelenou, modrou a tón pleti.


vypnuto



živé
 

neutrální



sépie
 

černobíle



pozitivní film
 

světlý tón pleti



tmavší tón pleti
 

živá modrá



živá zelená
 

živá červená
 

V neposlední řadě je tu i několik uměleckých filtrů.


HDR


efekt objektivu rybí oko
 

efekt miniatury


levný fotoaparát
 

změkčující efekt


monochromatický
 

extra živé


efekt plakátu
 

zdůraznit barvu

zaměnit barvu



Optický a digitální zoom


Objektiv nabídne 50× optický zoom, což je v této třídě rekordní hodnota. Pokrývá ohniskové vzdálenosti 24 až 1200 milimetrů.




expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 250, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Záběr je příjemně širokoúhlý, dokonce i v rozích si zachovává docela dobrou ostrost. Silný odlesk na střechách produkuje chromatickou aberaci. Můžete se podívat na snímek v RAWu.




expoziční čas 1/50 s, clona F6,5, citlivost ISO 80, ohnisko 1200 mm, klikněte pro zvětšení



Přiblížení je opravdu hodně velmi výrazné, 50× optický zoom je opravdu enormní. Kresba je překvapivě ostrá, s ohledem na danou ohniskovou vzdálenost je určitě slušná, levá hrana ale chytá slabší aberaci.




expoziční čas 1/800 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Překvapivě slušný výsledek. Širokoúhlý záběr, docela dobrá kresba nejen uprostřed, ale vcelku použitelná i v rozích, chromatická aberace mírná.




expoziční čas 1/160 s, clona F6,5, citlivost ISO 80, ohnisko 1200 mm, klikněte pro zvětšení



Přiblížení je opravdu neuvěřitelné. Objektiv překvapí docela slušnou kresbou i na takovou vzdálenost a se špatnou světelností F6,5, která už způsobuje difrakci. Jedinou vážnější vadou se tak stává chromatická aberace a duchové okolo výrazných hran.




expoziční čas 1/160 s, clona F6,5, citlivost ISO 80, ohnisko 1200 mm + ZoomPlus, klikněte pro zvětšení



ZoomPlus je název pro omezený 2násobný digitální zoom. Pro malá rozlišení se to určitě dá použít, byť si neumím moc představit, k čemu budete kdy potřebovat více než 1200 mm (ostatně i 1200 mm je více, než je potřeba pro většinu snímků).




expoziční čas 1/160 s, clona F6,5, citlivost ISO 100, ohnisko 1200 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



K dispozici máte dokonce 4× digitální zoom, díky čemuž se dostanete na neuvěřitelnou 4800mm ohniskovou vzdálenost (pochopitelně, po přepočtu). Takové výřezy jsou pochopitelně využitelné maximálně tak na sociálních sítích.


Protisvětlo


Dále vyzkoušíme náročné focení v protisvětle.




expoziční čas 1/1000 s, clona F5, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Kolem slunce jde vidět fialový světelný závoj. Odlesky se ve snímcích vyskytují, není to ale vyložený průšvih, že by zabíraly půlku fotografie. Naopak, jedná se jen o jeden modrofialový odlesk. Na pravé straně je vidět trochu chromatické aberace (vybledlé hrany s namodralým nádechem). Můžete se podívat i na snímek v RAWu, tam je aberace o něco výraznější.




expoziční čas 1/1000 s, clona F5,6, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv zde ukázal docela nepříjemný odlesk. Stíny jsou dost tmavé a odšumování hodně poškodilo kresbu. Když se ale podíváte na RAW, zjistíte, že té kresba tam moc nebylo ani ve zdrojových datech.




expoziční čas 1/1000 s, clona F8, citlivost ISO 160, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



S technologií i-Contrast můžete srazit přepaly a trochu prosvětlit krajinu. Na malý čip byla ale tato náročná scéna příliš. Krajina je kvůli podexpozici a následnému prosvětlení silně zašuměná a kresba je opravdu špatná. Zde šlo o dvojnásobné prosvětlené (ISO 160 versus ISO 80 v prvním případě).




expoziční čas 1/2000 s, clona F8, citlivost ISO 320, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Když nastavíte DR400%, jasům to pomůže a přepaly se ještě více sníží. 4× tmavší snímek je ale nutné 4× zesvětlit ve stínech a jak sami dobře vidíte, vypadá hrozně. Kresba je rozpatlaná, bez barev, všude spousta šumu. Více viditelné jsou i odlesky objektivu.




expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



S hardwarovým HDR ze tří expozic je spodek podstatně lépe prosvětlený, kresba je o něco detailnější, byť rozhodně ne ideální. Nelíbí se mi moc viditelný "HDR efekt", chtělo by to zapracovat na realističnosti.




expoziční čas 1/1000 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Stinné části jsou zde v pořádku, kresba je ostrá a detailní. Problém je s oblohou, která se přepaluje, větvičky v protisvětle modrají. V RAWu můžete mnoho z přepalů zachránit, namodralost větviček ale zůstane.




expoziční čas 1/1000 s, clona F5,6, citlivost ISO 160, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Technologie i-Contrast významně srazila míru přepalů, krajina naštěstí nešumí o moc více. Snímku to tedy trochu pomohlo.




expoziční čas 1/500 s, clona F5, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Hardwarové HDR občas nezvládlo správně poskládat spodní část snímku, zde jsem tak pro jistotu vyfotil několik pokusných snímků a tento byl nejostřejší. U širších ohniskových vzdáleností to většinou dokáže (jako zde), ale i po jemném přizoomování to bez stativu v podstatě nejde.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.