Canon PowerShot SX50 HS: překvapivá kombinace
Canon nedávno přišel s rekordním ultrazoomem PowerShot SX50 HS. Ten totiž nabízí neuvěřitelný 50× optický zoom! Vedle toho tu kombinuje naopak rozumný CMOS BSI snímač s nízkým 12MPx rozlišením a podporu záznamu do RAWu.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Fotoaparát využívá služeb procesoru DIGIC 5. K testu byla využita rychlá SDHC karta Transcend s UHS-I rozhraním a přenosovými rychlostmi při zápisu až 45 MB/s.
- První snímek - 2,5 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,55 sekundy
- Snímek bez namáčknutí mid - 0,5 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,6 až 1,1 sekundy
- Odezva na spoušť - celkem OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 2,0 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 2,6 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 2,85 sekundy
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 2,6 sekundy
- Sekvenční snímání JPEG - 1,9 fps
- Sekvenční snímání RAW - 1,05 fps (ukládání 4 sekundy)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 0,9 fps (ukládání 6 sekund)
- Sekvenční snímání s AF - 0,8 fps
- Sekvenční snímání HQ - 8,85 fps
- Přezoomování pomalé - 5,0 sekundy
- Přezoomování rychlé - 1,95 sekundy
Rychlostí fotoaparát nepřesvědčí. Náběh je z těch pomalejších, ostření nezdržuje, ale nepatří ani k nejrychlejším (pocitově působí na širších ohniskových vzdálenostech rychleji než ve skutečnosti, na delších je tomu naopak). Prodlevy mezi snímky jsou opět z těch horších, sekvenční snímání je se svými téměř 9 fps velmi rychlé. Jako u většiny kompaktů je omezeno na 10 snímků. Je tu i trvalé sekvenční snímání, to má ale podstatně nižší rychlost (snímky jsou průběžně ukládány).
Vyvážení bílé, barvy
K systému vyvažování bílé nemám větších připomínek, přišlo mi být poměrně spolehlivé. Pochopitelně občas bude dobré vyvážení doladit, ale v zásadě i ve stínech to nepřeháněl se studenými barvami a za žárovkového světla rovněž umožní dosáhnout docela přirozených barev. Jedinou výjimkou je situace, kdy se v záběru objeví obrazovka. S tím si neví moc rady.
automatické |
denní světlo |
zataženo |
žárovka |
zářivka |
zářivka H |
blesk |
uživatelské nastavení |
Dále je tu menu Mé barvy. Poslední položkou je uživatelské nastavení, kde můžete upravit kontrast, ostrost, saturaci, červenou, zelenou, modrou a tón pleti.
vypnuto |
živé |
neutrální |
sépie |
černobíle |
pozitivní film |
světlý tón pleti |
tmavší tón pleti |
živá modrá |
živá zelená |
živá červená |
V neposlední řadě je tu i několik uměleckých filtrů.
HDR |
efekt objektivu rybí oko |
efekt miniatury |
levný fotoaparát |
změkčující efekt |
monochromatický |
extra živé |
efekt plakátu |
zdůraznit barvu |
zaměnit barvu |
Optický a digitální zoom
Objektiv nabídne 50× optický zoom, což je v této třídě rekordní hodnota. Pokrývá ohniskové vzdálenosti 24 až 1200 milimetrů.
Záběr je příjemně širokoúhlý, dokonce i v rozích si zachovává docela dobrou ostrost. Silný odlesk na střechách produkuje chromatickou aberaci. Můžete se podívat na snímek v RAWu.
Přiblížení je opravdu hodně velmi výrazné, 50× optický zoom je opravdu enormní. Kresba je překvapivě ostrá, s ohledem na danou ohniskovou vzdálenost je určitě slušná, levá hrana ale chytá slabší aberaci.
Překvapivě slušný výsledek. Širokoúhlý záběr, docela dobrá kresba nejen uprostřed, ale vcelku použitelná i v rozích, chromatická aberace mírná.
Přiblížení je opravdu neuvěřitelné. Objektiv překvapí docela slušnou kresbou i na takovou vzdálenost a se špatnou světelností F6,5, která už způsobuje difrakci. Jedinou vážnější vadou se tak stává chromatická aberace a duchové okolo výrazných hran.
expoziční čas 1/160 s, clona F6,5, citlivost ISO 80, ohnisko 1200 mm + ZoomPlus, klikněte pro zvětšení
ZoomPlus je název pro omezený 2násobný digitální zoom. Pro malá rozlišení se to určitě dá použít, byť si neumím moc představit, k čemu budete kdy potřebovat více než 1200 mm (ostatně i 1200 mm je více, než je potřeba pro většinu snímků).
expoziční čas 1/160 s, clona F6,5, citlivost ISO 100, ohnisko 1200 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
K dispozici máte dokonce 4× digitální zoom, díky čemuž se dostanete na neuvěřitelnou 4800mm ohniskovou vzdálenost (pochopitelně, po přepočtu). Takové výřezy jsou pochopitelně využitelné maximálně tak na sociálních sítích.
Protisvětlo
Dále vyzkoušíme náročné focení v protisvětle.
Kolem slunce jde vidět fialový světelný závoj. Odlesky se ve snímcích vyskytují, není to ale vyložený průšvih, že by zabíraly půlku fotografie. Naopak, jedná se jen o jeden modrofialový odlesk. Na pravé straně je vidět trochu chromatické aberace (vybledlé hrany s namodralým nádechem). Můžete se podívat i na snímek v RAWu, tam je aberace o něco výraznější.
Objektiv zde ukázal docela nepříjemný odlesk. Stíny jsou dost tmavé a odšumování hodně poškodilo kresbu. Když se ale podíváte na RAW, zjistíte, že té kresba tam moc nebylo ani ve zdrojových datech.
S technologií i-Contrast můžete srazit přepaly a trochu prosvětlit krajinu. Na malý čip byla ale tato náročná scéna příliš. Krajina je kvůli podexpozici a následnému prosvětlení silně zašuměná a kresba je opravdu špatná. Zde šlo o dvojnásobné prosvětlené (ISO 160 versus ISO 80 v prvním případě).
Když nastavíte DR400%, jasům to pomůže a přepaly se ještě více sníží. 4× tmavší snímek je ale nutné 4× zesvětlit ve stínech a jak sami dobře vidíte, vypadá hrozně. Kresba je rozpatlaná, bez barev, všude spousta šumu. Více viditelné jsou i odlesky objektivu.
S hardwarovým HDR ze tří expozic je spodek podstatně lépe prosvětlený, kresba je o něco detailnější, byť rozhodně ne ideální. Nelíbí se mi moc viditelný "HDR efekt", chtělo by to zapracovat na realističnosti.
Stinné části jsou zde v pořádku, kresba je ostrá a detailní. Problém je s oblohou, která se přepaluje, větvičky v protisvětle modrají. V RAWu můžete mnoho z přepalů zachránit, namodralost větviček ale zůstane.
Technologie i-Contrast významně srazila míru přepalů, krajina naštěstí nešumí o moc více. Snímku to tedy trochu pomohlo.
Hardwarové HDR občas nezvládlo správně poskládat spodní část snímku, zde jsem tak pro jistotu vyfotil několik pokusných snímků a tento byl nejostřejší. U širších ohniskových vzdáleností to většinou dokáže (jako zde), ale i po jemném přizoomování to bez stativu v podstatě nejde.