Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Casio EXILIM FH25: univerzální sportovec

21.7.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Po několika letech jsme se vrátili k recenzím fotoaparátů Casio. Dnes to bude 20× ultrazoom Casio EXILIM EX-FH25, který nabízí 10MPx CMOS snímač slibující neuvěřitelně rychlé sekvenční snímání a z toho plynoucí zajímavé režimy.

Autofokus, ostření


Casio dalo do svého ultrazoomu EXILIM EX-FH25 vedle automatického ostření i manuální. Autofokus nabízí klasické středové ostření. Vedle něj můžete najít i manuální výběr ostřícího režimu, a to v opravdu neuvěřitelném množství možností. V podstatě si na ukazateli vybíráte horizontální a vertikální polohu ve 133, resp. 71 různých polohách. To je skutečně velmi bohatý výběr. Ostření se sledováním je překvapivě účinné a rychlé, docela dobrá je i detekce tváří.

Zajímavé je i manuální ostření, i když zde vidím prostor pro vylepšení. Zvětšení náhledu je dostatečné a kvalita obrazu také není úplně nejhorší, ačkoli jde jen o zvětšení obrazu, který je na displeji tak či tak (jeden pixel se jen zvětší asi na 4x4 pixely). Výtku mám k samotnému ovládání posunu ostřící vzdálenosti. Je sice fajn, že z počátku se vzdálenost mění jen pomalu a po delším držení se začne vzdálenost měnit rychleji, ale rozdíl mezi tím rychlým a pomalým přeostřením je přespříliš obrovský.

Výsledkem je, že držíte tlačítko, ostrost se pomalu mění a najednou je někde úplně jinde. Jinak řečeno, první sekundu se ostřící vzdálenost změní třeba o necelý centimetr, aby se vzápětí za desetinku sekundy změnila o několik metrů. Pomalé ostření by mělo být trochu rychlejší a naopak rychlé o něco pomalejší. Ten nesoulad mezi nimi někdy dost ruší.



Ostřící vzdálenosti jsou dobré. Od nejširšího ohniska po cca 100 milimetrů je jen necelých 10 centimetrů. Pak to lineárně roste až k necelému 1,5 metru. Makro režim přináší do cca 80mm ohniska o něco menší ostřící vzdálenosti, nejlepší je využívat volbu 73mm a 82mm ohniska, kdy lze ostřit ze 3 centimetrů.



Výsledkem je, že na nejširším ohnisku je makro sice velmi slabé, ale na již zmíněných ohniscích kolem 70 až 80 milimetrů dosahuje přepočteného zvětšení přes 0,8×, což není špatné. Aby Casio některé konkurenční fotoaparáty nezahanbily, je zde i supermakro režim. Ten nabízí výhradně ohnisko 57 milimetrů a možnost ostřit od necelého půl centimetru. Přepočtené zvětšení je pak 1,4násobné, což je vynikající.



Rychlost ostření patří k průměru své třídy, na delších ohniscích umí být i velmi pomalé, ale pokud ostříte znovu na zhruba stejnou vzdálenost, doostření je téměř okamžité. Za horšího světla (např. v interiéru osvětleném žárovkami) ale rychlost významně klesá. Naopak úspěšnost lze hodnotit jako nadprůměrnou.

U makro režimu si zejména na dlouhých ohniscích musíte zvyknout na jednu věc. Ostřící vzdálenosti jsou omezeny nejen nejkratší vzdáleností, ale i tou nejdelší. Např. na nejdelším ohnisku je to 1,5 - 1,7 metru. Výsledkem je, že zaostřit v tomto režimu může být obrovský problém. Někdy prostě nejste příliš blízko, ale překvapivě příliš daleko. Pokud fotoaparát nechce zaostřit, můžete zkusit nejen poodstoupit od objektu, ale poněkud nezvykle zkusit se k němu i přiblížit.


Makro režim


Casio FH25 je podle předchozí kapitolky dobrý přístroj na makro. Zejména supermakro režim dovoluje fotit při trochu delším 57mm ohnisku, a to téměř od objektivu.


expoziční čas 1/80 s, clona F3,4, citlivost ISO 320, ohnisko 57 mm, klikněte pro zvětšení

Kleště byly objektivu skutečně velmi blízko a celé se mi na snímek ani nevešly. Můžete si všimnout chromatické aberace.


Nastavení expozice, automatika


Fotoaparát nabízí režimy expoziční automatiky i režim priority clony, času a plně manuální režim. Expoziční automatika nepatří mezi ty úplně nejspolehlivější, někdy v noci je lepší expozici trochu stáhnout, ve dne občas přepaluje, ale je možné se dočkat i tmavších snímků. Měření expozice může být již tradičně poměrové, středové a bodové. Expoziční čas může nabývat 1/2000 s až 1 sekunda, v režimu priority času a manuálním režimu je však k dispozici dokonce 30 sekund, což je čas dosti bohatý pro všemožné hrátky.

Světelnost objektivu má velmi příjemné hodnoty F2,8-4,5, což je jen o trošku horší než u Panasonicu FZ38. Její průběh je ale u Casia ve střední části o něco horší (o 0 až 40 %), na nejdelších ohniscích je zde ale mírný skok a dochází ke zlepšení. Každopádně ve srovnání s další konkurencí patří EXILIM EX-FH25 rozhodně k těm světelnějším, průběh má spíše podobný jako ostatní ultrazoomy, ačkoli hraničními hodnotami odpovídá spíše zmíněnému Panasonicu. Ať tak či onak, světelnost lze hodnotit pozitivně. Maximální hodnota clony je F7,9, příp. F8.



Nechybí možnost korekce expozice v rozmezí -2 EV až +2 EV. Expoziční bracketing jsem zde nenašel, nicméně je zde HDR režim, který vyfotí snímky s různou expozicí a pak je složí dohromady.


Expoziční a fotografické režimy


Nyní přijde hodně složitá část. Casio EXILIM FH25 obsahuje různých režimů skutečně obrovské množství a není ani možné se všem pořádně věnovat. Spousta z nich je také jen variantou jiných, je zde např. několik režimů sekvenčního snímání, ale každé z nich dělá v podstatě totéž.



Na hlavním ovládacím kolečku najdete netypicky pouze pět voleb, a to ještě volby naprosto netypické.
  • CS s bleskem - Rychlé sekvenční snímání s bleskem, a to rychlostí 1, 3 nebo 5 fps, můžete nechat vyfotit 3, 5, 7 nebo 10 snímků. Je bezpodmínečně nutné mít CS režim povolený i v menu. Pouhá volba na horním kolečku nestačí.
  • Sekvenční snímání - V menu můžete navolit normální sekvenční snímání, kdy fotoaparát snímá tak rychle, jak mu dovoluje použitá paměťová karta. Lze také zvolit CS sekvenční snímání, kdy můžete nastavit rychlosti 1, 3, 5, 10, 15, 30 nebo dokonce 40 fps! Snímá se v rozlišení 9 megapixelů (lehký výřez - delší ohniska). Počet snímků lze omezit na 5, 10, 20 nebo 30 fotografií. Můžete si také navolit počet snímků, které budou uloženy ještě před zmáčknutím spouště (poměr může být 29 před/1 po až 0 před/ 30 po). Fotoaparát zároveň ukazuje i časové údaje, tedy kolik je např. 7 snímků při 15 fps...
  • Klasické snímání - V menu pak můžete navolit režimy P, A, S a M, včetně BEST SHOT režimů.
  • HS videosekvence - Snímání pomalých videosekvencí. Fotoaparát umožňuje snímat až při frekvenci 1000 fps. Video je pak při standardních 30 snímcích za sekundu přehráváno 33krát pomaleji, ale naprosto plynule. O videosekvencích bude ještě řeč.
  • HD/STD videosekvence - Standardní videosekvence při snímkovací frekvenci 30 fps.

Ještě se podíváme na režimy BEST SHOT (BS), kterých zde najdete skutečně kupu. Režimy BS nabízí maximální rozlišení 9 megapixelů (nejde-li o videosekvence nebo klasické scénické režimy, které ve výčtu začínají Portrétem a končí Ohňostrojem).
  • Auto
  • Sekvenční režim Výraz (Sekvenční snímání CS s předvolenými hodnotami)
  • Sekvenční režim Děťátko (Totéž, jen s jinými předvolenými hodnotami,...)
  • Sekvenční režim Dítě
  • Sekvenční režim Mazlíčci
  • Sekvenční režim Sport
  • Dítě s vysokou rychlostí (Záznam 120fps videosekvence)
  • Mazlíčci s vysokou rychlostí (240fps video, jako u předchozího i následujících lze předvolenou rychlost upravit.)
  • Sport s vysokou rychlostí (480fps video)
  • Korekce prodlevy (Uloží 5 snímků před domáčknutím spouště, sami pak můžete vybrat ten správný snímek)
  • Osvětlení při vysoké rychlosti (HDR režim, vyfotí dva snímky s různou expozicí a složí je dohromady.)
  • Noční scéna s vysokou rychlostí (Pokud detekuje stativ, volí ISO 100, pokud detekuje třes rukou, volí ISO 800, vyfotí několik snímků a ty složí dohromady.)
  • Noční scéna a portrét s vysokou rychlostí
  • Anti Shake s vysokou rychlostí (Vyfotí více snímků při vyšší citlivosti a složí je dohromady za účelem vytvoření méně zašuměného a ostřejšího).
  • Nejlepší z režimu vysoké rychlosti (Sami vyberete nejlepší snímek)
  • Portrét
  • Krajina
  • Portrét v krajině
  • Květina
  • Přirozená zelená
  • Podzimní listy
  • Západ
  • Ohňostroj
  • Rozfázovaný snímek (Spojí několik snímků dohromady a jde vidět pohyb objektu v čase, můžete volit snímkovací frekvenci, počet složených snímků - max. 28 a počet snímků pořízených před namáčknutím spouště.)
  • Sekvenční režim Pohyb mimo (Zvolíte umístění rámečku, který se má sledovat. Pokud se z něj sledovaný objekt pohne, začne automaticky fotit sekvenčně.)
  • Sekvenční režim Pohyb dovnitř (Totéž, akorát volíte rámeček, do něhož se má objekt dostat. Využití najde např. při fotografování květin ve větru. Rámečkem si zvolíte místo, kde chcete květinu a pak už jen držíte zmáčknutou spoušť. Fotoaparát začne snímat v okamžiku, kdy se květina dostane do rámečku.)


expoziční čas 1/200 s, clona F4,5, citlivost ISO 400, ohnisko 520 mm

Poněvadž protisvětlu se budeme věnovat později, více ukázek najdete v kapitole k tomu určené. Zde jen malý nástin. Toto je snímek vyfocený ve standardním režimu.


expoziční čas 1/125 s, clona F4,6, citlivost ISO 160, ohnisko 520 mm

A toto je HDR snímek vyfocený v režimu Osvětlení při vysoké rychlosti. Můžete si všimnout podstatně vyrovnanějších jasů, ale také větší přiblížení. To je dáno tím, že snímek má jen 9 megapixelů místo 10 MPx (tedy lehký výřez).


expoziční čas 1/1000 s, clona F4,2, citlivost ISO 320, ohnisko 128 mm, klikněte pro zvětšení

V režimu Rozfázovaný snímek si můžete zvolit počet snímků, prodlevu mezi nimi i mezipaměť fotografií pořízených před zmáčknutím spouště. Pak můžete vyfotit např. něco takového. Nutno uznat, že se jedná zatím o nejlepší implementaci této technologie.


expoziční čas 1/800 s, clona F3,8, citlivost ISO 400, ohnisko 91 mm, klikněte pro zvětšení

Díky režim sekvenčního pohybu "dovnitř" nebyl problém vyfotit květinu i se včelou za hodně silného větru. Musíte počítat s vyšší citlivostí.


expoziční čas 1/8 s, clona F4,2, citlivost ISO 800, ohnisko 128 mm, klikněte pro zvětšení

Režim Anti Shake s vysokou rychlostí volí vyšší ISO citlivost (s tím souvisejí i kratší expoziční čas) a vícenásobnou expozici pro složení několika snímků dohromady. Bohužel to nefunguje tak dobře jako u fotoaparátů Sony. Důvod je jednoduchý, Casio volí maximálně ISO 800, což je pro spoustu situací nedostatečné. I na tomto snímku je vidět neostrost. Sony volí ISO 3200, což je sice výborné pro expoziční čas, ale nepříjemné pro barvy, které jsou pak velmi nevýrazné. Proč se oba výrobci tak bojí citlivosti ISO 1600, která by byla dle mého názoru ideální (dostatečně krátký čas i dostatečná kvalita barev), netuším.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.