Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Casio EXILIM FH25: univerzální sportovec

21.7.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Po několika letech jsme se vrátili k recenzím fotoaparátů Casio. Dnes to bude 20× ultrazoom Casio EXILIM EX-FH25, který nabízí 10MPx CMOS snímač slibující neuvěřitelně rychlé sekvenční snímání a z toho plynoucí zajímavé režimy.

Sférické zkreslení a vinětace


Objektiv má na nejširším ohnisku středně silné sférické zkreslení. Na nejdelším se naopak objevuje poduškovité zkreslení, opět středně silné.


26mm ohnisko

520mm ohnisko

Vinětace (ztmavení rohů) není u fotoaparátu velký problém. Na nejširším ohnisku je jen trochu viditelná, pak mizí a opět se lehce hlásí o slovo od cca 170mm ohniska. Ztmavení není příliš veliké, lze si jej však trochu všimnout.



Nyní se podíváme na ostrost v rozích i vinětaci a chromatickou aberaci. Snímky reprezentují výřez ze středu, středu hran a rohů fotografie. Snímky byly získány z RAWu bez korekcí obrazu v programu RAW Therapee.


26mm ohnisko, clona F2,8


26mm ohnisko, clona 3,9

26mm ohnisko, clona F5,6

26mm ohnisko, clona F7,9

Na nejširším ohnisku je patrná střední neostrost v rozích, kterou dále doplňuje chromatická aberace. S vyššími clonami je vidět vzrůstající difrakce.


57mm ohnisko, clona F3,4


57mm ohnisko, clona 4,3

57mm ohnisko, clona F5,4

57mm ohnisko, clona F7,7

Na ohnisku 57 milimetrů je neostrost pořád trochu patrná, se středními a vyššími clonami je ale akceptovatelná. Vinětace prakticky neexistuje, chromatická aberace je ale opět viditelná.


117mm ohnisko, clona F4,1


117mm ohnisko, clona F5,8

117mm ohnisko, clona F7,4

117mm ohnisko nemá s neostrostí v rozích větší problém, nicméně s chromatickou aberací pořád neúspěšně bojuje. Potěší naprostá absence vinětace.


232mm ohnisko, clona F4,4


232mm ohnisko, clona F5,6

232mm ohnisko, clona F7,9

S dalším vzrůstem ohnisek na více než 200 milimetrů je neostrost v rozích jen lehká, ale viditelná, chromatická aberace patří k těm silnějším.


520mm ohnisko, clona F4,5


520mm ohnisko, clona F5,6

520mm ohnisko, clona F8

Nejdelší ohnisko se bohužel vůbec nepředvádí. Ostrost v rozích je průměrná, chromatická aberace velmi silná a se vzrůstající clonou se to nijak nelepší. Na totéž se mrkneme také u reálné scény při ostření na větší vzdálenost.


26mm ohnisko, clona F2,8


26mm ohnisko, clona 3,9

26mm ohnisko, clona F5,6

26mm ohnisko, clona F7,9

U všech clon je vidět neostrost v rozích, u nižších je výraznější. Nechybí bohužel ani chromatická aberace. Ostrost na hranách je ale v pořádku.


57mm ohnisko, clona F3,4


57mm ohnisko, clona 4,3

57mm ohnisko, clona F5,4

57mm ohnisko, clona F7,7

U ohniska 57 milimetrů už s neostrostí v rozích není problém. Chromatická aberace je jen lehká.


117mm ohnisko, clona F4,1


117mm ohnisko, clona F5,8

117mm ohnisko, clona F7,4

Ani střední ohniska nad 100 milimetrů nejsou vůbec špatná, znatelnějším problémem je jen chromatická aberace, která oproti minulému testu opět stoupá.


232mm ohnisko, clona F4,4


232mm ohnisko, clona F5,6

232mm ohnisko, clona F7,9

Fotoaparát i zde podal docela dobrý výsledek. Chromatické aberace si lze všimnout na spodní hraně, ostrost je dobrá i v rozích. Při nejvyšší cloně se projevuje lehká difrakce, díky menšímu rozlišení čipu ale není tak výrazná jako u moderních 14MPx kompaktů.


520mm ohnisko, clona F4,5


520mm ohnisko, clona F5,6

520mm ohnisko, clona F8

Na nejdelším ohnisku je příliš patrná chromatická aberace, ostrost v rozích je rovněž poněkud slabší.


Vyvážení bílé, barvy


Stejně jako u expozice, i u vyvážení bílé fotoaparát občas ustřeluje oběma směry. Za slunečného počasí dělá snímky spíše teplejší, než by měl, u stinného pak naopak poněkud studenější. Není to však pravidlem a je dobré na to dávat trochu pozor. O vyloženě nespolehlivém vyvažování zas ale řeč být nemůže.


automatické


denní světlo

zataženo


stín

zářivá bílá zářivka


zářivka typu denní světlo

žárovka

ruční vyvážení bílé

Přístroj nabídne ještě několik barevných režimů.


bez filtru


Č/B

sépie


červená

zelená


modrá

žlutá


růžová

nachová

Dále můžete nastavit i ostrost, kontrast a saturaci. Nastavení vyšší ostrosti bych zde nezvykle doporučil. Zvýší se tím šum. Ano, zní to nelogicky, ale potlačí se tím nepřirozené odšumování. Alespoň osobně se mi více líbí snímky zašuměné se znatelnějšími detaily než snímky bez detailů a vyhlazené. Na autě to zde vypadá třeba lépe s vyhlazením, ale např. u trávy je naopak lepší vyšší nastavení ostrosti nebo alespoň výchozí.


ostrost -2


ostrost -2

ostrost +0


ostrost +0

ostrost +2

ostrost +2
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.