Contax SL300R T*: tabatěrka s optikou od Carl Zeisse

14.6.2004, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Přibližně před půl rokem jste si mohli přečíst na Digimanii podrobnou recenzi o stříbrné placaté tabatěrce od Kyocery – Finecam SL300R. A dnes si přiblížíme luxusnější variantu tohoto modelu – Contax SL300R T*, která nejenom, že je na přední straně pokrytá černou koženou vrstvou, ale především je vybavena kvalitnější optikou od společnosti Carl Zeiss.
Rozlišení a komprese

Model umožňuje vyfotografovat danou scénu ve čtyřech rozlišeních a uložit snímek ve dvou kompresních poměrech. U Contaxu je zajímavé, že i snímky pořízené v kompresi Fine mají vzhledem ke svému rozlišení relativně malý objem dat. Například fotografie v maximálním třímegapixelovém rozlišení mají objem od 1 do 1,5 MB (většinou však těsně nad jeden MB). Ovšem je možné, že příčinou není jenom velký kompresní poměr, ale také způsob zpracování infromací v procesoru RTUNE. Každopádně bychom vám proto doporučili používat především kompresi Fine, protože v tomto kompresním poměru jsou snímky velice detailně prokreslené.

1280 x 960

Komprese - normal
Komprese - Fine

Expozici nemusíte nechávat pouze na automatice fotopřístroje, ale využít můžete, kromě omezeného režimu priority clony (dvoupolohová clona) a prodloužených expozičních časů, také korekci expozice ve standardním rozsahu od - 2EV do + 2 EV. Na naší sérii je vidět, že pomohlo několik kroků do plusu, abychom zvýraznili dolní potemnělou část stromu, který byl focený v mírném protisvětle.

Plus 1 EV
Plus 2 EV
Minus 1 EV
Minus 2 EV

Přestože je možné nastavit teplotu bílé i velice přesně manuálně, tak se můžete v drtivé většině případů spolehnout na automatiku fotoaparátu. Pokud si přeci jenom nebudete jisti danou světelnou situací, tak můžete využít čtyř přednastavených hodnot, které si vyberete přímo v Menu.

Optika

Abychom mohli posoudit kvalitu optické části fotoaparátu, tak jsme použili redakční speciální obrazce. Z ukázkových fotografií je vidět, že při širokoúhlém snímání došlo pouze k nepatrnému soudkovitému zkreslení. Při použití teleobjektivu je potom obrazec zkreslený lehce poduškovitě. Na miniaturní kapesní fotopřístroj jsou to však výborné výsledky, což jsme ovšem víceméně očekávali, vzhledem k tomu, že optiku dodala společnost Carl Zeiss.

Širokoúhlé snímání
Teleobjektiv

Noční snímek (800 ISO)