DiMAGE Z1: Rychlá a originálně tvarovaná zrcadlovka

28.11.2003, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Před pár dny jsme si představili první model z vlny levných elektronických zrcadlovek s objektivy s vícenásobným optickým přiblížením, Fujifilm FinePix S5000, a nyní se podíváme na konkurenčního rivala od Minolty, DiMAGE Z1. Tyto dva přístroje se prodávají za prakticky stejnou cenu, a tak se pokusíme nejen věnovat minoltí novince, ale občas se zaměříme i na srovnání obou modelů. DiMAGE Z1 rozděluje příznivce digitální fotografie na dva tábory už při prvním pohledu na „futuristický" design. Někomu se líbí, někdo je přílišnou originalitou znechucen, ovšem nikoho nenechává lhostejným.
Ovládání modelu

Ovládání je snadné, jeho centrem je potom zmíněné základní ovládací kolečko na pravé „bezobjektivní" části. Najdete na něm hned jedenáct režimů, kromě pěti scénických režimů snímání (například Portrét nebo Sport) si můžete přepnout na automatické snímání, režim s prioritou clony, času nebo na plný manuál. Pokud budete chtít natočit videozáznam, který má Z1 skutečně na úrovni, tak tento režim je umístěn také na tomto kolečku.

Zadní strana levé části modelu je nezvykle vyrobená z velmi lesklého skla, na kterém se vyjímají stříbrná ovládací tlačítka (určená k ovládání menu, okamžitého prohlížení snímků nebo mazání fotografií) a „pseudojoystickové" kolečko s OK tlačítkem uprostřed (to se dá ovšem používat i pro korekci expozice). Na první pohled je to sice úchvatný pohled, ovšem v praxi zjistíte, že si zmíněnou skleněnou plochu zamastíte za pár minut. Zoomovací kolébku pak objevíte těsně pod základním ovládacím kolečkem. K ovládání si ještě neodpustíme jednu poznámku, která souvisí s nečekaně umístěným tlačítkem vypnutí/zapnutí, až pod pod 1,5palcovým barevným LCD zobrazovačem na zadní straně. Toto řešení je možná i trochu nepraktické, přeci jenom standardní umístění vypínače na horní straně hned vedle spouště má svůj smysl. Páčka kolem spouště přepíná mezi režimy snímání a přehrávání snímků a snímáním s vypnutým zobrazovačem. Pokud přepnete na uvedený režim snímání bez LCD displeje, zapne se velice kvalitní elektronický hledáček Switch Finder. Zmíněné přepnutí je doprovázeno „průkazným" zvukem sklopení malého zrcátka, které pošle prakticky stejný obraz do hledáčku jako původně na LCD zobrazovač. Skutečně přesně to, co vidíte, se potom objeví i na fotografii, a tak se nemusíte bát takto kvalitní hledáček používat.

V softwarové části ovládání, tedy v Menu, pak najdete ve třech částech například nastavení velikosti fotografie, komprese nebo kalibraci teploty bílé (včetně manuálního nastavení), způsob měření expozice nebo citlivost. K dispozici je také klasický Set up, který nabízí celou řadu funkcí. Novinka je také vybavena výkonným zabudovaným bleskem se směrným číslem 12, který je schopen osvětlit objekt ve vzdálenosti až přibližně šesti metrů. Ze samotné konstrukce modelu nás také zaujalo velice originální uložení paměťové karty a USB konektoru, které byste objevili přímo na levém boku objektivu po zatlačení na plastový kryt.

Z1 nabízí také celou řadu funkcí, které z běžného snímání udělají kreativní fotografování. Například režim filtrů obsahuje kromě funkcí přirozené barvy a černobílá fotografie také zajímavé filtry: živé barvy a sépie. Živé barvy zvýší sytost snímků a sépie vytváří efekt starobylých fotografií s teplými tóny.

Model Z1 disponuje objektivem skládající se z deseti elementů v sedmi skupinách včetně dvou elementů se třemi asférickými povrchy pro minimalizaci optických vad a maximalizaci ostrosti. Rozsah ohniskových vzdáleností je 5,8 až 58 milimetrů (v přepočtu 38 až 380 mm) při světelnosti F2,8 až F3,5. V Super Makro režimu se dají snímat objekty již od čtyř centimetrů, jinak od padesáti centimetrů.

Snímač

Fotopřístroj má prokládaný snímač CCD typu 1/2,7 pracující v primárních barvách s celkem 3,3 miliony pixelů. Z toho je efektivně jsou využitelné přibližně 3,2 miliony, takže v menu objevíte tyto čtyři rozlišení snímků: 2048 x 1536, 1600 x 1200, 1280 x 960 a 640 x 480 bodů.

Z1 je vybavena rychlým automatickým zaostřováním (Rapid AF). Systém Rapid AF používá snímač pasivního automatického zaostřování pro kontinuální určování vzdálenosti fotografovaného objektu pro určení přesného zaostřovacího bodu. Ostřit můžete s tímto modelem také manuálně. K dispozici je také systém nepřetržitého zaostřování (Full-time AF).

Podle aktuální situace můžete použít automatickou expozici nebo využít režim s prioritou clony, času nebo s Z1 je možné ovládat parametry času a clony také plně manuálně. K dispozici je také korekce expozice v rozsahu +- 2,0 EV (po třetinových krocích). Měření expozice je buď vícesegmentové, váhové se zdůrazněním středu nebo nakonec bodové. Závěrka je elektronická na snímači CCD a mechanická v rozsahu od 1/1000 až do třiceti sekund (bulb). Citlivost snímače se pohybuje v rozsahu od 50 do 400 ISO, lze jí i manuálně nastavovat.

Vykalibrovat teplotu bílé můžete manuálně a nebo se můžete spolehnout na automatický režim, což potvrzují naše testovací fotografie v další části této recenze. Kromě toho je často nepraktičtější využít některou z přednastavených hodnot podle existujících světelných podmínek. Z1 nabízí tyto přednastavené hodnoty: Denní světlo, Žárovky, Zářivky, Zatažená obloha a Blesk.

Při fotografování s modelem Z1 budete mít k dispozici pět režimů blesku: kromě automatického blesku také redukci jevu „červených očí", synchronizaci s dlouhými expozičními časy, vyrovnávací blesk a nakonec úplné vypnutí blesku. Dosah blesku je při širokoúhlém snímání maximálně 6 metrů (přesně 6,1).

Snímky se ukládají pouze ve formátu JPEG nebo ozvučený videozáznam ve formátu Motion JPEG na paměťové karty typu Secure Digital nebo MultiMediaCard - ve standardním balení je ovšem pouze 16 MB SD karta. Na tuto kartu se vměstná maximálně třináct snímků v nejvyšším rozlišení.

Přestože je Z1 napájena čtveřicí AA tužkových baterií, tak model zvládl náš energetický test bez problémů. Snímali jsme se zapnutým LCD zobrazovačem a s bleskem celou hodinu a teprve potom začal indikátor ukazovat poloviční vybití této čtveřice (používali jsme ovšem dobíjitelné NiMH akumulátory).

Model Z1 nabízí kromě záznamu statických fotografií také velice kvalitní videozáznam. Jeho maximální rozlišení je 640 x 480 bodů (k dispozici jsou i dvě nižší: 320 x 240 a 160 x 120 bodů) a především nejvyšší rychlost natáčení je třicet snímků za sekundu. Videozáznam se ukládá ve formátu Motion JPEG. Délka záznamu je omezena pouze kapacitou paměťové karty.

Rozhraní fotopřístroje a softwarové vybavení

Snímky dostanete do počítače klasicky přes USB rozhraní. Na dodávaném cédéčku je pak umístěn klasický prohlížeč DiMAGE Viewer a další softwarové vybavení, jež vám umožní upravovat například barevnost nebo kontrast snímků.
Ve standardním balení najdete kromě samotného modelu: závěsný řemínek, krytka objektivu,
krytka sáněk pro příslušenství, AV kabel, 16MB paměťová SD karta, USB kabel, DiMAGE Viewer, ArcSoft VideoImpression, čtyři AA alkalické baterie.