Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Dimage Z2: rychlejší než jednička

29.4.2004, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Tentokrát jsme se pokusili najít odpověď, jak "strmá" je cesta, kterou urazila digitální fotografie za půl roku v podobě vývoje od Z1-čky k Z2-ce. Sice k žádným razantním změnám nedošlo, ovšem někdy maličkosti nejvíce znepříjemňují život. Nová DiMAGE Z2 už především patří mezi čtyřmegapixelové fotopřístroje, což ovšem nemusí být ten nejdůležitější důvod ke koupi, protože třímegapixelové fotografie někdy bohatě stačí.
Rozlišení snímků

Model Z2 již patří do čtyřmegapixelové kategorie, bohužel chybí třímegapixelové rozlišení, proto si můžete prohlédnout tuto čtveřici fotografií, na kterých je vidět postupný úbytek informací od maximálního k nejnižšímu rozlišení. Navíc můžeme vypozorovat na některých snímcích lehké rozmazání ostrosti okrajů, protože ani jinak rychlý autofocus nezachytil přesně nečekané drobné pohyby spícího "objektu". Na druhou stranu fotopřístroj přesně a realisticky reprodukoval barvy a jemné odstíny a přechody.


2272 x 1704
1600 x 1200

1280 x 960
640 x 480

Barvy (Z1 vs. Z2)

Shodou okolností jsme měli možnost nafotografovat stejnou scénu ve stejném dvoumegapixelovém rozlišení oběma modely: jak s novou Z2-kou, tak se starší Z1-čkou. Jak je vidět na našich snímcích velikonoční pomlázky, poskytovala novinka (Z2) živější a "teplejší" barevné podání. Navíc podání Z2-ky více odpovídalo realitě, některá vajíčka v podání Z1-čky "chytla" docela nečekanou barvu.


DiMAGE Z1
DiMAGE Z2

Teplota bílé

Tak "vyspělý" fotopřístroj jako je Z2-ka pochopitelně nabízí hned několik způsobů kalibrace teploty bílé. Můžete se buď zcela spolehnout na schopnosti modelu (automatický režim), což nám ve většině případů stačilo, anebo můžete pomocí manuálního režimu nenechat nic náhodě. Kromě těchto dvou způsobů je možné ještě využít pět přednastavených režimů. Především v situacích, kdy snímáte při umělém osvětlení (jako na naší testovací šestici), se určitě vyplatí tyto režimy využít. Všechny snímky ujížděly mírně do hnědooranžové, pouze snímek pořízený v adekvátním režimu "Žárovka" odpovídal svým barevným podáním skutečné realitě.


Automatický režim

Slunečno
Zataženo

Žárovka
Zářivka
Blesk

Korekce expozice

Korekce expozice fungovala u "dvojky" spolehlivě. Naše snímky ilustrují, že například při snímání při zhoršených světelných pomínkách stačí jednoduše korigovat expozici o několik kroků do plusu a nemusíme ani složitě manuálně nastavovat parametry času a clony.


Plus 1
Minus 1
Auto

Ilustrační snímky

Na posledních testovacích snímcích si můžete prohlédnout nejenom věrně podané barvy a výsledky výborného Super Makro režimu, ale také minimální hladinu šumu při hodnotě 200 ISO, kterou jsme používali ve většině případů i při horších světelných pomínkách. Ani při maximální hodnotě citlivosti nebyl šum nijak výrazný. Z2-ka si vede v této oblasti daleko lépe než Z1-čka, která měla s přítomností šumu větší problémy.

Barvy
Super Makro
200 ISO