DiMAGE Z3: "stabilizovaný" čtyřmegapixel

27.8.2004, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Prakticky ihned poté, co dorazily do naší republiky první modely DiMAGE Z3, jsme měli možnost pracovat s jedním z těchto krasavců také u nás v redakci. Největším trumfem této elektronické zrcadlovky je pochopitelně optická stabilizace na snímači, kterou jsme dosud mohli vídat pouze u modelů z áčkové řady. Kromě toho je novinka skutečně expresně rychlá. Další podrobnosti o tomto modelu se dočtete v této recenzi.
Design nové Z3-ky se sice docela výrazně změnil, ovšem způsob ovládání zůstal prakticky stejný. Hlavní část ovládání opět představuje základní ovládací kolečko na pravém držadle. Je zde umístěno jedenáct režimů, kromě pěti scénických režimů snímání si můžete přepnout na automatické snímání, režim s prioritou clony, času nebo na plný manuál a také videozáznam.

Na zadní straně se nachází "umělohmotná" ovládací tlačítka (určená k ovládání menu, okamžitého prohlížení snímků nebo mazání fotografií) a kolečko s OK tlačítkem uprostřed. Zoomovací kolébku pak najdete těsně pod základním ovládacím kolečkem. Tlačítko vypnutí nebo zapnutí modelu je opět umístěno pod 1,5palcovým barevným LCD zobrazovačem. Páčka kolem spouště přepíná mezi režimy snímání a přehrávání snímků a snímáním s vypnutým zobrazovačem. Pokud přepnete na uvedený režim snímání bez LCD displeje, zapne se automaticky elektronický hledáček.

Další funkce se již ovládají v Menu: například nastavení velikosti fotografie, komprese nebo kalibraci teploty bílé (včetně manuálního nastavení), způsob měření expozice nebo citlivost. K dispozici je také klasický Set up, který nabízí celou řadu funkcí, především zapínání nebo vypínání Anti Shake systému.
Tlačítko blesku na horní straně je programovatelné, takže si pomocí něho můžete nastavovat například citlivost snímače. Na boku tubusu objektivu najdete pod gumovou krytkou USB konektor. Paměťová karta se zasouvá do slotu, který je tentokrát umístěn na spodní straně modelu.

Objektiv

Celoskleněný apochromatický objektiv GT je tvořen třinácti elementy (včetně dvou asférických) v deseti skupinách. Rozsah ohniskových vzdáleností je 5,83 až 69,9 milimetrů (v přepočtu 35 až 420 mm) při světelnosti od F2,8 až F4,5. V Super Makro režimu se dají snímat objekty již od jednoho centimetru, jinak od šedesáti centimetrů.

Snímač

Z3-ka je vybavena prokládaným snímačem CCD typu 1/2,5 pracující v primárních barvách s celkem 4,2 miliony pixelů. Z toho efektivně využitelné jsou přibližně čtyři miliony, takže v menu objevíte tyto čtyři rozlišení snímků: 2272 x 1704, 1600 x 1200, 1280 x 960 a 640 x 480 bodů.

Ostření

Model DiMAGE Z3 je vybaven automatickým zaostřováním Rapid AF, včetně prediktivního řízení zaostřování. Systém Rapid AF používá snímač pasivního automatického zaostřování pro kontinuální určování vzdálenosti fotografovaného objektu pro určení přesného zaostřovacího bodu. Ostřit můžete s tímto modelem také manuálně. K dispozici je také systém nepřetržitého zaostřování.

Expozice, závěrka a nastavení citlivosti

Expozici můžete ovlivnit hned několika způsoby: pomocí režimu s prioritou clony, času anebo je možné ovládat parametry času a clony i plně manuálně. K dispozici je také korekce expozice v rozsahu +- 2,0 EV (po třetinových krocích). Měření expozice je buď vícesegmentové, váhové se zdůrazněním středu nebo nakonec bodové. Závěrka je elektronická na snímači CCD a mechanická v rozsahu od 1/1000 až do třiceti sekund (bulb). Citlivost snímače lze manuálně nastavit a pohybuje se v rozsahu od 50 do 400 ISO.

Nastavení vyvážení bílé

Teplota bílé lze s modelem vykalibrovat manuálně. Kromě toho je často rychlejší využít některou z přednastavených hodnot. DiMAGE Z3 nabízí tyto přednastavené hodnoty: Denní světlo, Žárovka, Zářivka, Zatažená obloha a Blesk.

Vestavěný blesk

Model Z3 má pět režimů blesku: kromě automatického blesku také redukcí jevu "červených očí", synchronizací s dlouhými expozičními časy, vyrovnávacím blesk a nakonec lze úplně blesk vypnout. Dosah blesku je při širokoúhlém snímání maximálně čtyři metry.

Formát a kvalita snímků

Snímky se ukládají ve formátu JPEG (a ozvučený videozáznam ve formátu Motion JPEG) na paměťové karty typu Secure Digital nebo MultiMediaCard - ve standardním balení je opět pouze 16 MB SD karta. Na tuto kartu se vejde pouze šest snímků v nejvyšším rozlišení (při nejmenší kompresi).

Zdroj energie

Fotopřístroj DiMAGE Z3 udržuje v chodu čtveřice AA tužkových baterií. Model nás vysokou spotřebou zklamal, protože při neustálém snímání s bleskem a se zapnutým LCD zobrazovačem (a i Anti Shake systémem) vydržel pouze půl hodiny, což patří pouze k podprůměrnému výkonu.

Model Z3 nabízí možnost záznamu ozvučeného videa v těchto rozlišeních: 640 x 480 a 320 x 240 bodů, při maximální rychlosti natáčení třicet snímků za sekundu. Videozáznam se ukládá ve formátu Motion JPEG. Délka záznamu je omezena pouze kapacitou paměťové karty. Funkce Tichý zoom, která využívá mechanizmus pro tichý pohon transfokátoru, výrazně snížuje úroveň hluku při natáčení videa.

Rozhraní fotopřístroje a softwarové vybavení

Z3-ka je vybavena rozhraním USB, které poskytuje rychlost přenosu 12Mbps, což odpovídá pouze pomalejšímu rozhraní USB 1.1. Na dodávaném cédéčku je pak umístěn klasický prohlížeč DiMAGE Viewer a další softwarové vybavení, jež umožňuje další úpravy fotografií. Ve standardním balení najdete kromě samotného modelu: závěsný řemínek, krytku objektivu, krytku sáněk pro příslušenství, AV kabel, 16MB paměťová SD karta, USB kabel, DiMAGE Viewer, ArcSoft VideoImpression, čtyři AA alkalické baterie.