DiMAGE Z5: stabilních pět milionů

30.3.2005, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Vývoj řady Z společnosti Konica Minolta dospěl v současnosti až k modelu DIMAGE Z5, který už patří do pětimegapixelové kategorie. Novinka má sice větší počet obrazových buněk než Z3-ka, ty jsou ovšem umístěny na stejně velkou plochu snímače. Jaký vliv to mělo na snímání při vyšších hodnotách citlivosti a jak vůbec se nám s modelem pracovalo, se dočtete v této recenzi.
Širokoúhlé ohnisko a teleobjektiv

Model DiMAGE Z5 patří k ultrazoomům, takže využít můžete až dvanáctinásobný optický zoom, který je svižný, protože od nejkratšího po nejdelší ohnisko
přezoomujete za necelou sekundu a půl. Při širokoúhlém ohnisku jsme pozorovali velmi nepatrnou soudkovitost, při teleobjektivu jsme poduškovitost téměř vůbec nezaznamenali. Při širokoúhlém snímání jsme také občas pozorovali chromatickou aberaci, naopak vinětaci jsme nepozorovali. Bohužel Z5-ka ostřila velmi měkce, takže některé snímky přímo volaly po doostření v grafickém editoru. Barevné podání snímků však odpovídalo realitě.

Širokoúhlé ohnisko Teleobjektiv

Soudkovitost Poduškovitost

Citlivost

Přestože je šum stále největším obrazovým problémem i tohoto zetka, tak oproti Z3-ce došlo k jistému zlepšení. Pochopitelně musíme porovnávat míru šumu při hodnotě 200 ISO, kdy poskytuje Z5-ka snímky daleko použitelnější. Na druhou stranu nabízí jako maximální hodnotu pouze 320 ISO, a v tomto případě byl šum již dosti výrazný. Pokud se ovšem při fotografování budete spoléhat na expoziční automatiku a pořizovat si snímky v "obvyklé" velikosti 10 x 15 centimetrů, tak se šumu prakticky vyhnete, protože automaticky nastaví model citlivost na maximálně 160 ISO a na fotografiích velikosti pohlednice ještě není zrnitost téměř pozorovatelná.

ISO 100
ISO 200
ISO 320

ISO 100 (detail)
ISO 200 (detail) ISO 320 (detail)

Anti Shake

Anti-Shake
Vypnutá stabilizace

Anti-Shake (detail)
Vypnutá stabilizace (detail)

Rozlišení

Novinka nabízí čtyři možnosti, v jakém rozlišení můžete nasnímat danou scenérii. Protože je model pětimegapixel, snadno zjistíte, že chybí možnost snímat ve čtyřmegapixelovém rozlišení. Fotografie se dají ukládat ve třech kompresních poměrech, naše čtveřice byla pořízena v kompresi Standard. Snímky byly lehce přeexponované (stačí malá korekce expozice o třetinu), zároveň ovšem kresba mírně ztrácela přesnost v tmavších částech snímku.

2560 x 1920 2048 x 1536
1600 x 1200 640 x 480

Barevné podání Blesk