Epson Perfection V600 Photo: vyzrálý šikula

28.6.2012, Milan Šurkala, recenze
Dnes vyzkoušíme další fotografický skener. Je jím Epson Perfection V600 Photo, který disponuje optickým rozlišením 6400 dpi. Pro analogové fotografy budou důležité zejména schopnosti skenování filmů, a to i diapozitivních.
Epson Perfection V600 Photo byl druhým skenerem, který prošel naším redakčním testem. Tím prvním byl Canon CanoScan 9000F, který je zhruba o čtvrtinu levnější. Dovolím si tedy malé srovnání mezi těmito skenery. Epson mi ze souboje vyšel přeci jen o něco lépe, přestože i on má pár negativ. Rychlostně je na tom podobně a jestli mi něco vadilo, tak to bylo těžké víko, které má příliš silnou 45° aretaci. K tomu, abyste jej sklopili, potřebujete vyvinout sílu, což se projeví jako velký problém, když aretaci překonáte. To pak víko letí vysokou rychlostí dolů. Zavíraní skeneru je třeba si trochu natrénovat. Několikakusový adaptér pro vkládání kinofilmů také není žádná výhra. Synchronizovat dvě oddělené části adaptéru a ještě kroutící se kinofilm není legrace.

Každopádně lze chválit to, že si poradí jak s kinofilmy, tak s diapozitivy a dokonce i se středoformátovými snímky. Softwarová výbava je bohatá (Photoshop Elements, ABBYY FineReader), ale základní aplikace Epson Scan ani zdaleka nevyužívá plného potenciálu skeneru. Nenajdete v ní dobře funkční OCR (k tomu je mnohem lepší FineReader) ani možnost přesné kalibrace barev. Co se týče kvality skenování, zde bych řadil skeny z Epsonu nad ty z Canonu 9000F. Ačkoli oba skenery ani zdaleka nedávají takové praktické rozlišení jak slibuje výrobce (oba nabízí efektivně asi 1600 až 2400 dpi), snímky mi přišly být při 2400 dpi vcelku příjemně detailní a zejména u filmů se dočkáte také pěkného "analogového" vzhledu.

Hlavní rozdíl proti Canonu je u diapozitivů, které je schopen naskenovat ve vyšším rozlišení a především s mnohem lepšími barvičkami. Funkce DIGITAL ICE pro odstranění prachu a škrábanců sice skenování výrazně prodlužuje, ale výsledky jsou vynikající. U skenování reflexních předloh počítejte s lehkým tažením fotografií do červena pokud neprovedete kalibraci přes nějaký profesionálnější skenovací program.

Epson si se skenerem Perfection V600 Photo i po třech letech výroby drží vysokou laťku. Je dobrý na skenování filmů, ale počítejte maximálně s rozlišením do 2400 dpi (výsledkem je cca 6 až 7MPx snímky, a ani ty už nejsou plně ostré, ve skutečnosti více než takové reálné 4 MPx asi nedostanete). Na lepší výsledky by to už přeci jen chtělo profesionální skener.

Skener je vhodný pro:

1) Skenování negativů i diapozitivů v přiměřeně velkých rozlišeních (max. cca 4 MPx detailů)

+ Výborná funkce DIGITAL ICE