Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm FinePix F70EXR: šum nemá šanci

19.11.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Na paškál jsme si vzali malý 10× ultrazoom Fujifilm FinePix F70EXR. Nabízí širokoúhlé 27mm ohnisko a nejnovější generaci Super CCD čipu s přídomkem EXR. Jak se čip EXR povedl? Dokáže skutečně výrazně rozšířit dynamický rozsah a snížit šum?
Fotoaparát Fujifilm FinePix F70EXR je vybaven na kompakt docela velkým 1/2" čipem s rozumným rozlišením 10 megapixelů. Z tohoto důvodu má mezi kompakty jednu z nejmenších hustot pixelů, a tedy teoretický předpoklad pro nižší šum, než je zvykem. Když se k tomu přidá ještě Super CCD čip, který je obecně znám menším šumem, vypadá to velmi slibně. Testovací snímky byly pořízeny s rozlišením 10 megapixelů i s rozlišením 5 megapixelů ve speciálním EXR SN režimu, který kombinuje dvě snímací buňky, čímž de facto zvětší jejich plochu a sníží šum. Na modré ploše bude dobře vidět jasový šum, na bílém pozadí pak barevný a malá písmena ukáží, jak moc se zachovávají detaily.


testovací snímek


ISO 100 (10 MPx)


ISO 100 (5 MPx EXR SN)

Při citlivosti ISO 100 zde není žádný problém se šumem. Snímek je čistý, toto mohou dnešní 12MPx přístroje Fujifilmu opravdu závidět.


ISO 200 (10 MPx)


ISO 200 (5 MPx EXR SN)

Ani u citlivosti ISO 200 se v podstatě žádný šum nevyskytuje. Zpracování obrazu ale mohlo do obrazu zasahovat trochu méně.


ISO 400 (10 MPx)


ISO 400 (5 MPx EXR SN)

ISO 400 rovněž nevykazuje vysoký šum, trochu paseku zde dělá spíše zpracování obrazu. Nutno ale říci, že na kompakt je to vynikající výsledek. V EXR SN režimu vypadá být snímek trochu ostřejší, ale více zrnitý.


ISO 800 (10 MPx)


ISO 800 (5 MPx EXR SN)

Od citlivosti ISO 800 je už nárost šumového závoje patrný, ostrost je ale stále vcelku dobrá. EXR SN verze má opět trochu výraznější zrno, což je poněkud překvapivé.


ISO 1600 (10 MPx)


ISO 1600 (5 MPx EXR SN)

Ani v jednom případě nevypadá ISO 1600 hezky. Kresba se rozpíjí, šum je ale ostřejšího charakteru, takže fotografie nepůsobí tak rozpatlaně.


ISO 3200 (5 MPx)

ISO 3200 a výše je k dispozici už jen v klasických režimech. Při této citlivosti lze využít maximální rozlišení 5 megapixelů. Šum je silný a výrazně degraduje kresbu. Nemá smysl takto vysokou citlivost používat.


ISO 6400 (3 MPx)

Citlivost ISO 6400 může být zvolena pouze do rozlišení 3 megapixelů. Teoreticky by se tím měl snížit šum, nicméně je vidět, že zde ani menší pixelová hustota ve srovnání s jinými kompakty příliš nepomůže.


ISO 12800 (3 MPx)

Nejvyšší ISO 12800 je doslova nepoužitelné a je jen marketingovým tahem. Snímky pořízené s touto citlivostí nemají nejmenší možnost využití. Podíváme se dále na fotografie plyšového zajíce foceného za umělého osvětlení. Na jeho vousech půjde dobře vidět zachovávání detailů.


testovací snímek


ISO 100


ISO 100 EXR SN

ISO 200


ISO 200 EXR SN

ISO 400


ISO 400 EXR SN

ISO 800


ISO 800 EXR SN

ISO 1600


ISO 1600 EXR SN

ISO 3200


ISO 6400

ISO 12800

Jak je vidět, do ISO 200 šum v podstatě neexistuje a ISO 400 je na tom stále velmi dobře. Šum si začnete všímat až u ISO 800, kde trochu slábnou detaily. Nicméně stále se jedná o velmi dobře použitelnou citlivost, což u kompaktů nebývá zvykem. Teprve ISO 1600 přináší větší množství šumu a slabší detaily. Další citlivosti jsou k dispozici v menších rozlišeních a ani to jim příliš nepomáhá k získání dobré kvality. ISO 3200 by mohlo jít použít pro malé snímky na internet (třeba sociální sítě). U ISO 6400 a ISO 12800 bych to už raději neriskoval.


ISO 100


ISO 100 EXR SN

ISO 200


ISO 200 EXR SN

ISO 400


ISO 400 EXR SN

ISO 800


ISO 800 EXR SN

ISO 1600


ISO 1600 EXR SN

ISO 3200


ISO 6400

ISO 12800

Do ISO 400 se se šumem skoro nesetkáte. Zejména barevný šum se začne objevovat u ISO 800, fleky se zvýrazní u ISO 1600, kde se rovněž přidá výraznější jasový šum. Další citlivosti už šum jen zvyšují i přes menší rozlišení. EXR SN režim účinně zbavuje snímky barevného šumu, trochu klesá i ten jasový.



Je vidět nárůst šumu až do ISO 3200, kde pak díky silnějšímu odšumování a dalšímu snížení rozlišení na chvíli klesne.



S použitím EXR SN režimu ale překvapivě hodnota rozdílů jasů oproti klasickému režimu neklesá. V praxi tomu tak opravdu je, zatímco právě na bílých snímcích měl EXR SN viditelně navrch.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.