FZ30: Osm milionů za dlouhým sklem

25.10.2005, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Po několika dnech testování můžeme směle prohlásit, že novinka společnosti Panasonic Lumix DMC-FZ30 bude hitem na již pomalu předvánočním trhu. Nástupce úspěšného modelu FZ-20 totiž nabízí osmimegapixelový snímač, stabilizovaný 12x optický zoom, ukládání snímků v TIFFu i RAWu, atraktivní design vyšperkovaný otočným a výklopným LCD displejem. Dobré předpoklady jsou pořád jenom předpoklady, jak tedy dopadla novinka v testu?
Model FZ30 má na svém těle (i na objektivu) celou řadu ovládacích prvků, což souvisí s velkým množstvím funkcí, kterými disponuje. Přesto si myslím, že si na ovládání tohoto velmi vyspělého krasavce zvyknete snadno a rychle. Zapínač/vypínač modelu je umístěn na horní straně modelu, kde najdete ještě spoušť, tlačítko stabilizace a sekvenčního snímání. Rychlý rozcestník představuje multifunkční kolečko s jednotlivými expozičními programy, režimy scén, režimem přehrávání a videozáznamem. Ovládání také velmi urychluje dvojice multifunkčních koleček, které najdou své uplatnění především v případě, že jste v manuálním režimu a nastavujete konkrétní hodnotu clony nebo času. Předním kolečkem umístěným v gripu nastavíte otáčením hodnotu clony (F2,8 - F11) a prakticky současně můžete kolečkem na zadní straně vybírat, jak dlouhá bude expozice (1/2000 až 60 sekund). Přední kolečko můžete ještě využít při nastavení některé z přednastavených scén. Zadním kolečkem zase snadno listujete již nafotografovanými snímky.

Pokud se podíváme na model z boku, zjistíme, že přímo na tubusu objektivu je přepínač mezi autofocusem, Makro režimem a manuálním ostřením. Pokud přidržíte tlačítko umístěné pod tímto přepínačem, tak se vám na displeji zobrazí devítizónová mřížka a vy si vyberete pomoví křížového ovladače, kde se má nacházet bod zaostření. Do druhého boku se zasouvá paměťová karta.

Na zadní straně najdete již zmíněný křížový ovladač, kdy jeho jednotlivá ramena použijete nejenom na procházení v Menu, ale také k nastavení blesku, korekce expozice, samospouště a pro rychlý vstup do režimu přehrávání. Potvrzování výběru obstarává pravé tlačítko na ovladači. Další tlačítka obstarávají mazání snímků, vstup do Menu, nastavení displeje (ale také vyvolání histogramu na displej) a přepínání mezi hledáčkem (s dioptrickou korekcí) a LCD displejem, což bohužel nefunguje automaticky. Na spodní straně je ještě kovový závit pro stativ a prostor pro akumulátor. V samotném Menu nastavíte například citlivost snímače, zapnutí pomocného světla, aktivaci kontinuálního ostření, redukci šumu nebo ovlivníte ostrost či saturaci snímku.