Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Megatest ultrazoomových objektivů

22.3.2011, Milan Šurkala, recenze
Dnes jsme vyzkoušeli pětici ultrazoomových objektivů na zrcadlovkách Canon. Postavíme proti sobě Canon 18-200 mm, dále Sigmu 18-200 mm, Sigmu 18-250 mm, Tamron 18-200 mm a Tamron 18-270 mm. Který z nich bude nejlepší?

Sférické zkreslení


Nyní se podíváme, jak se projeví velký zoom na zkreslení objektivu.


Canon 18-200mm (18mm ohnisko)



Canon 18-200mm (200mm ohnisko)

Sigma 18-200mm (18mm ohnisko)



Sigma 18-200mm (200mm ohnisko)

Sigma 18-250mm (18mm ohnisko)



Sigma 18-250mm (250mm ohnisko)

Tamron 18-200mm (18mm ohnisko)



Tamron 18-200mm (200mm ohnisko)

Tamron 18-270mm (18mm ohnisko)

Tamron 18-270mm (270mm ohnisko)

V podstatě všechny objektivy se projevují stejně. Na nejširším ohnisku je viditelné dosti silné sférické zkreslení, naopak na nejdelším je vidět střední poduškovité zkreslení. Trochu lépe je na tom Sigma 18-250mm, ale ani zde nejsou rozdíly příliš výrazné.


Vinětace


Velký zoom se často projevuje v mnoha optických vadách, nyní si vezmeme na paškál vinětaci (ztmavení rohů). Objektivy byly zaostřeny zhruba na 1,5 metru.



Na nejširším ohnisku je vinětace u všech objektivů velmi výrazná a pouze s výjimkou Tamronu 18-200mm, který má v druhé polovině ohniskového rozsahu výsledky jakž takž dobré, vykazují objektivy silnou vinětaci v celém ohniskovém rozsahu, a to až 2 EV na nejširším ohnisku!



To, co vidíte nahoře, je ukázka zhruba 2EV vinětace. Nyní se podíváme na střední přiclonění na F10.



Canon má nejnižší vinětaci na širších ohniscích, pak ale strmě roste vzhůru. Další objektivy mají naopak do cca 35mm vinětaci o něco silnější, ale v sestupném trendu pokračují až do 100mm ohniska, kde si 0,2 EV na snímcích už v podstatě nevšimnete. Tamron 18-200mm a obě Sigmy nejsou ani na delších ohniscích špatné, ale Tamron 18-270mm má s cca 0,8 EV trochu problém, toto už jde na snímcích vidět.



S nejvyšší clonou mají všechny objektivy podobný průběh, nicméně Canon vyhrává s 0,45 EV na nejširší ohnisku, zatímco oba Tamrony i Sigma 18-250mm mají téměř 0,8 EV. Od cca 50mm ohniska už vinětace prakticky neexistuje.


Chromatická aberace


V protisvětle jsem vyzkoušel, jak silně objektivy aberují. Vyzkoušelo se pět různých ohnisek s každým objektivem na třech různých clonách (nejnižší, střední F8 nebo F11 a maximální).

18mm ohnisko


Canon 18-200mm, 18mm ohnisko, clona F3,5



Sigma 18-200mm, 18mm ohnisko, clona F3,5



Sigma 18-250mm, 18mm ohnisko, clona F3,5



Tamron 18-200mm, 18mm ohnisko, clona F3,5



Tamron 18-270mm, 18mm ohnisko, clona F3,5


Při plně otevřené cloně se na 18mm ohnisku vyskytuje chromatická aberace u všech objektivů. Sigma 18-250mm má nejlepší rohovou ostrost, ale aberace je dost výrazná.


Canon 18-200mm, 18mm ohnisko, clona F8



Sigma 18-200mm, 18mm ohnisko, clona F8



Sigma 18-250mm, 18mm ohnisko, clona F8



Tamron 18-200mm, 18mm ohnisko, clona F8



Tamron 18-270mm, 18mm ohnisko, clona F8


Clona F8 aberaci u některých objektivů snížila, což platí zejména o Sigmě 18-250mm. Ta má nejlepší obraz, ostrý a s menší aberací. Ta je vyšší u Tamronu 18-200mm a Canonu.


Canon 18-200mm, 18mm ohnisko, clona F22



Sigma 18-200mm, 18mm ohnisko, clona F22



Sigma 18-250mm, 18mm ohnisko, clona F22



Tamron 18-200mm, 18mm ohnisko, clona F22



Tamron 18-270mm, 18mm ohnisko, clona F22


Při cloně F22 se už projevuje difrakce, případně delší expoziční čas v horší ostrosti (snímky byly focené z ruky). Důležité jsou zde barevné kontury a jak je vidět, u Tamronu 18-200mm i nadále zůstávají, totéž platí o Canonu.

35mm ohnisko

Následuje test na přibližně 35mm ohnisku.


Canon 18-200mm, 35mm ohnisko, clona F4



Sigma 18-200mm, 35mm ohnisko, clona F4,5



Sigma 18-250mm, 31mm ohnisko, clona F4



Tamron 18-200mm, 35mm ohnisko, clona F4



Tamron 18-270mm, 35mm ohnisko, clona F4,5


Všechny 18-200mm objektivy vykazovaly silnou neostrost při plně otevřené cloně. Chromatická aberace se u všech projevuje v nafialovělých hranách, které se zeslabují.


Canon 18-200mm, 35mm ohnisko, clona F8



Sigma 18-200mm, 35mm ohnisko, clona F8



Sigma 18-250mm, 31mm ohnisko, clona F8



Tamron 18-200mm, 35mm ohnisko, clona F8



Tamron 18-270mm, 35mm ohnisko, clona F8


Sigma 18-250mm a Tamron 18-270 předvádí nejlepší kresbu, chromatická aberace je u všech objektivů podobná.


Canon 18-200mm, 35mm ohnisko, clona F29



Sigma 18-200mm, 35mm ohnisko, clona F25



Sigma 18-250mm, 31mm ohnisko, clona F29



Tamron 18-200mm, 35mm ohnisko, clona F25



Tamron 18-270mm, 35mm ohnisko, clona F29


Nejvyšší clona způsobuje viditelnou difrakci a chromatickou aberaci u všech objektivů sráží na menší plochu.

70mm ohnisko

V testu pokračujeme středním 70mm ohniskem.


Canon 18-200mm, 35mm ohnisko, clona F5



Sigma 18-200mm, 63mm ohnisko, clona F5



Sigma 18-250mm, 63mm ohnisko, clona F5



Tamron 18-200mm, 70mm ohnisko, clona F5



Tamron 18-270mm, 70mm ohnisko, clona F5,6


Sigma 18-200mm a Tamron 18-200mm trpí na výraznou rohovou neostrost. Tamron k tomu přidává velmi výraznou chromatickou aberaci, zatímco u Sigmy není prakticky vůbec.


Canon 18-200mm, 35mm ohnisko, clona F11



Sigma 18-200mm, 63mm ohnisko, clona F11



Sigma 18-250mm, 63mm ohnisko, clona F11



Tamron 18-200mm, 70mm ohnisko, clona F11



Tamron 18-270mm, 70mm ohnisko, clona F11


S výjimkou Sigmy 18-200mm na cloně F11 kreslí objektivy pěkně, chromatická aberace je trochu patrná na Tamronu 18-200mm a Canonu.


Canon 18-200mm, 35mm ohnisko, clona F32



Sigma 18-200mm, 63mm ohnisko, clona F32



Sigma 18-250mm, 63mm ohnisko, clona F32



Tamron 18-200mm, 70mm ohnisko, clona F32



Tamron 18-270mm, 70mm ohnisko, clona F32


Nejvyšší clona již tradičně znamená značnou difrakci. Obrazy ze všech objektivů jsou dosti podobné. Chromatická aberace je u všech značně potlačena.

135mm ohnisko

Následuje 135mm ohnisko, které se u objektivů nachází v delší polovině ohniskového rozsahu.


Canon 18-200mm, 140mm ohnisko, clona F5,6



Sigma 18-200mm, 134mm ohnisko, clona F5,6



Sigma 18-250mm, 147mm ohnisko, clona F6,3



Tamron 18-200mm, 149mm ohnisko, clona F6,3



Tamron 18-270mm, 130mm ohnisko, clona F5,6


S rostoucím zoomem se opět vrací více chromatické aberace, což jde vidět především na 18-200mm Tamronu. Ostatní objektivy jsou na tom o něco lépe, nejlepší výsledky podává Tamron 18-270mm, jehož barevná odchylka je nejmenší (plošně a jasově je ale srovnatelný s ostatními).


Canon 18-200mm, 140mm ohnisko, clona F11



Sigma 18-200mm, 134mm ohnisko, clona F11



Sigma 18-250mm, 147mm ohnisko, clona F11



Tamron 18-200mm, 149mm ohnisko, clona F11



Tamron 18-270mm, 130mm ohnisko, clona F11


S přicloněním se rohy výrazně zaostří. Tamron 18-270mm opět vykazuje nejmenší chromatickou aberaci, relativně dobře je na tom ještě Sigma 18-200mm. Ostatní objektivy mají aberaci silnou.


Canon 18-200mm, 140mm ohnisko, clona F36



Sigma 18-200mm, 134mm ohnisko, clona F36



Sigma 18-250mm, 147mm ohnisko, clona F40



Tamron 18-200mm, 149mm ohnisko, clona F40



Tamron 18-270mm, 130mm ohnisko, clona F36


Clony F36 a F40 způsobují silnou difrakci, u Tamronu 18-270mm chromatická aberace téměř zmizela.

Nejdelší ohnisko

Nyní se podíváme na nejdelší ohnisko, které každý objektiv nabízí, a chromatickou aberaci, kterou na něm můžeme čekat. Poněvadž maximální ohnisko se u některých objektivů liší, v rozích byly jiné výřezy.


Canon 18-200mm, 200mm ohnisko, clona F5,6



Sigma 18-200mm, 200mm ohnisko, clona F6,3



Sigma 18-250mm, 250mm ohnisko, clona F6,3



Tamron 18-200mm, 200mm ohnisko, clona F6,3



Tamron 18-270mm, 270mm ohnisko, clona F6,3


Doposud dobře se prezentující Sigma 18-250mm na nejdelším ohnisku vykazuje doslova velmi silnou aberaci a totéž platí i pro Tamron 18-200mm. Tamron 18-270mm hrany otupuje a nastupuje fialové "zprůhlednění". Canon a Sigma 18-200mm mají obraz neostrý, aberace vysoká, ale z testovaných objektivů nejnižší.


Canon 18-200mm, 200mm ohnisko, clona F11



Sigma 18-200mm, 200mm ohnisko, clona F11



Sigma 18-250mm, 250mm ohnisko, clona F11



Tamron 18-200mm, 200mm ohnisko, clona F11



Tamron 18-270mm, 270mm ohnisko, clona F11


Přiclonění na F11 zvýšilo rohovou ostrost, takže chromatická aberace zabírá menší plochu, ale o to je výraznější. Sigma 18-250mm a Tamron 18-250mm opět vykazují aberaci opravdu hodně silnou.


Canon 18-200mm, 200mm ohnisko, clona F36



Sigma 18-200mm, 200mm ohnisko, clona F40



Sigma 18-250mm, 250mm ohnisko, clona F40



Tamron 18-200mm, 200mm ohnisko, clona F40



Tamron 18-270mm, 270mm ohnisko, clona F40


S přicloněním na maximum dochází k silné difrakci a snímky byly také pořízeny s vyšší citlivostí. Chromatickou aberaci ani toto nesnížilo.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.