Megatest ultrazoomových objektivů
22.3.2011, Milan Šurkala, recenze
Dnes jsme vyzkoušeli pětici ultrazoomových objektivů na zrcadlovkách Canon. Postavíme proti sobě Canon 18-200 mm, dále Sigmu 18-200 mm, Sigmu 18-250 mm, Tamron 18-200 mm a Tamron 18-270 mm. Který z nich bude nejlepší?
Kapitoly článku:
- Megatest ultrazoomových objektivů
- Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace
- Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace
- Kresba v praxi 1
- Kresba v praxi 2
- Protisvětlo a optický zoom
- Noční a standardní scéna
- Galerie: Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS
- Galerie: Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS
- Galerie: Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM
- Galerie: Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3
- Galerie: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di-II PZD
- Závěr
Protisvětlo
Objektivy jsme vyzkoušeli i v protisvětle, kde se ukážou odlesky a chromatická aberace.
Canon 18-200mm expoziční čas 1/250 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení
Objektiv Canon vykazuje mírné odlesky v ploše obrazu, z testovaných objektivů ale na tento problém netrpěl tak často a výrazně jako některé jiné objektivy. Můžete si všimnout středně silné až silnější chromatické aberace.
Sigma 18-200mm, expoziční čas 1/250 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení
Levnější Sigma má menší a méně výrazně odlesky objektivu, chromatická aberace je ale opravdu dosti výrazná.
Sigma 18-250mm, expoziční čas 1/250 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení
Naopak dražší Sigma 18-250mm je na odlesky opravdu hodně citlivá a obecně bych doporučil nosit sluneční clonu vždy s sebou. Občas se totiž odlesky objevují na fotce, i když široko daleko není žádný zdroj světla. I zde je patrná chromatická aberace, nicméně trochu slabší než u levnějšího brášky.
Tamron 18-200mm, expoziční čas 1/250 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení
Nejlevnější Tamron 18-200mm rozehrál doslova hru barev. Odlesky jsou různě umístěné nejrůznějších barevných odstínů. I chromatická aberace není právě malý problém.
Tamron 18-270mm, expoziční čas 1/250 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení
Tamron 18-270 se stal vítězem při focení v protisvětle za běžných podmínek. Odlesky zde nenajdete a chromatická aberace byla nejnižší, nicméně stále velmi dobře patrná.
Tamron 18-270mm, expoziční čas 1/400 s, clona F11, citlivost ISO 320, ohnisko 270 (432) mm
Nicméně ani tento Tamron není dokonalý a na nejdelším ohnisku občas vytvořil takovýto "deštníček" světelného závoje.
Optický zoom
Zajímavé bude sledovat i praktické výsledky na nejširším a nejdelším ohnisku, které objektivy zvládnout. Snímky byly pořízeny v režimu P, clony se tedy mohou lehce lišit.
Canon 18-200mm, expoziční čas 1/320 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení
K výsledkům Canonu lze mít výhrady ve směru chromatické aberace, kresba je jinak dobrá a přijatelné jsou i rohy, nicméně lepší by být mohly.
Sigma 18-200mm, expoziční čas 1/320 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení
Levnější Sigma se projevuje až nápadně podobně jako Canon, tedy s velmi jemně neostrou rohovou oblastí a chromatickou aberací.
Sigma 18-250mm, expoziční čas 1/320 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení
Druhá Sigma 18-250mm vykazuje trochu menší úhel záběru než předchozí dva objektivy, přestože jsou všechny označeny jako 18mm. Chromatická aberace je i zde.
Tamron 18-250mm, expoziční čas 1/320 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení
Objektiv Tamron opět předvedl poněkud chladnější a světlejší barvy, a to při stejně nastavené expozici. Bohužel ani tomuto snímku se nevyhnula aberace.
Tamron 18-270mm, expoziční čas 1/320 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení
Tamron 18-270mm má aberaci trochu slabší, nicméně i tady působí trochu trápení. Výhodou je, že obraz mimo střed se díky tomu tolik "netřese".
Canon 18-200mm, expoziční čas 1/640 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 200 (320) mm, klikněte pro zvětšení
Ostrost je velmi dobrá, slušná je i v rozích, byť jistého úbytku ostrosti si lze všimnout. Prokletím je však silná chromatická aberace.
Sigma 18-200mm, expoziční čas 1/640 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 200 (320) mm, klikněte pro zvětšení
Sigma se zde moc nepředvedla. Obraz je poněkud neostrý a vše mimo středovou oblast je rozmazané. To je zajímavé, protože v předchozím testu kresby se právě tento objektiv jevil jako ten kvalitnější.
Sigma 18-250mm, expoziční čas 1/500 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 250 (400) mm, klikněte pro zvětšení
Druhá Sigma se už ukázala v lepším světle s celkem slušnou ostrostí, bohužel také velmi silnou chromatickou aberací.
Tamron 18-200mm, expoziční čas 1/500 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 200 (320) mm, klikněte pro zvětšení
Levnější Tamron 18-200mm má celkem slušnou středovou ostrost, čím blíže k rohům, tím výrazněji však ostrost klesá a opravdu velmi výrazně stoupá chromatická aberace.
Tamron 18-270mm, expoziční čas 1/500 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 270 (432) mm, klikněte pro zvětšení
Poslední Tamron potěší nejdelším ohniskem i nižší aberací než u konkurence, naopak hodně zklame silnou neostrostí po celé ploše mimo středu obrazu. Snímek jsem fotil několikrát a všude bylo rozostření velmi výrazné, což je škoda, protože prostředek je na tom velmi dobře.