Minolta DiMAGE A2: osmimegapixel s anti-shake systémem

5.3.2004, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Nedávno jsme vás upozornili na její existenci a dnes už vám předkládáme naše první zkušenosti s touto černočernou krasavicí. DiMAGE A2 představila minulý měsíc společnost Konica Minolta na veletrhu PMA. A co jsme zjistili za těch pár dní, co jí máme v redakci?
Rozlišení a kvalita

Naše testy jsme začali jako vždy nafotografováním snímků v jednotlivých rozlišeních a kompresních poměrech. Pochopitelně nejkvalitnější a nejdetailněji prokreslené fotografie poskytovalo maximální osmimegapixelové rozlišení. Ve druhé sadě si můžete všimnout, jak dokonalé jsou snímky ve formátu RAW (zde RAW+JPEG), které totiž při ukládání na kartu nepřicházejí téměř o žádné informace, na druhou stranu se jedná o "neuvěřitelně" velké objemy dat často přesahující 10 MB.
3624 x 2448
2560 x 1920
2080 x 1560

Standard
Fine
Extra fine
RAW+JPEG

Optické a digitální přiblížení

Model A2 disponuje velice kvalitní optickou soustavou a na naší pětici snímků si názorně můžete představit, jaká je síla takového sedminásobného optického přiblížení. Při pohledu na první snímek by vás ani nenapadlo, že na jedné z výškových budov je reklama se zajímavým nápisem. Je sice pravda, že k jednoznačnému přečtení reklamního sloganu budete potřebovat vypomoci si i dvounásobným digitálním zoomem, ovšem i s kvalitou tohoto snímku jsme byli překvapivě spokojeni. Zbývající dvojice zase ukazuje výhody zabudovaného Anti-shake systému, protože především při velkém přiblížení budete mít problémy udržet fotopřístroj tak, abyste získali ostrý snímek. U snímku, který jsme si dovolili nazvat Klasické zoomování (protože stabilizátory obrazu stále ještě nejsou standardním vybavením modelů), uvidíte při rozkliku na nativní velikost mírně rozmazané okraje prosklené budovy. Oproti tomu druhá fotografie, při jejímž vzniku byl CCD snímač stabilizován, je téměř dokonale ostrá, a to jsme ani nemuseli zatajovat dech.

Širokoúhlý snímek
Optický zoom - 2x
Optický zoom - 4x
Optický zoom - 7x
Digitální zoom

Anti-shake
Klasické zoomování

Noční snímek

Testovací snímky, které jsme pořídili v noci, ukazují zároveň to, že si s těmito zhoršenými světelnými podmínkami dokázala vyrovnat automatika modelu bez problémů (hodnota citlivosti se automaticky nastavila na 200 ISO), i to, že maximální hodnotu citlivosti 800 ISO byste měli používat pouze výjimečně, protože na druhém snímku je již šum velmi výrazný a citelně degraduje kvalitu fotografie (a to i když jsme měli zapnutou funkci redukce šumu).

Automatický režim
800 ISO

Korekce expozice slouží u manuálními režimy nadupané elektronické zrcadlovky skutečně pouze k jemnému doladění světelného vyznění snímků, přesto nám fotografie pořízená v automatickém režimu v interiéru prozradila mírný sklon k podexponování.

Plus 1
Minus 1

Naše ilustrační fotografie skutečně ilustrují rychlý způsob ostření a schopnost reálně zachytit modrobílou paletu barev na skoro jarní obloze. Především Dynamický snímek potvrdil to, že nový autofocus A2-ky je velmi rychlý, protože snímek je ostrý, přestože jsem stál od docela překotně (cca 60 km/h) se blížící dodávky necelých pět metrů.

Dynamický snímek
Barevné podání