Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

nama5: švýcarský nůž na RAW ze Slovenska

14.10.2011, Michal Srna, recenze
Nástroj pro zpracování RAW s cílem rozčeřit klidné vody i v profesionálních kruzích. To vše za lidovou cenu. S těmito slovy nám byl poskytnut nama5 RAW processor nabízející příjemné uživatelské rozhraní a základní funkce pro úpravu. Jak obstál v našem testu?
Software máme nakonfigurovaný, RAW soubor ke zpracování vybraný a nezbývá nic jiného, než se vrhnout do jeho digitálního vyvolávání. Za tímto účelem je připravena záložka s názvem "Develop". Po jejím otevření se zobrazí velký náhled celé fotografie a můžeme se pustit do úprav.




Zpracování RAW souborů začnete přepnutím se do sekce "Develop"


V levém dolním rohu si všimněte ikonky se znakem "i", jež slouží k zobrazení podrobných EXIF informací. Zároveň je možné přidat k fotografii vlastní krátký (128 znaků) textový popisek, který se však nezobrazí nikde jinde, než v tomto okně. Bylo by pěkné, kdyby se například zobrazil i po najetí myší na náhled fotografie v sekci prohlížení.




Zobrazené EXIF informace s možností vložit popisek


Hned na začátek musím zmínit, že historii akcí byste v nama5 hledali marně, k dispozici je pouze šipka zpět a vpřed. Bohužel pouze v její naprosto nejzákladnější implementaci, tj. že po kliknutí na šipku zpět dojde k obnovení úplně základních nastavení a šipkou vpřed se opět vrátíte k vašemu původnímu nastavení.

Chápu, že kompletní výpis historie akcí standardem mezi RAW nástroji nebývá, ale funkce zpět by mohla fungovat alespoň na postupné vracení se vždy o jeden krok zpět a ne ihned do výchozího nastavení. Pokud by však autoři implementovali správu historie akcí na úrovni Lightroomu, posunulo by to software zase o stupínek výše.

Než začneme s úpravami, musím se zmínit o jedné z nejdůležitějších funkcí nama5 RAW processor. Nad pravým horním rohem fotografie je číslice 1 a vedle ní znaky + -. Pomocí nich lze přidat (+) nebo odebrat (-) různé varianty editace snímků. Maximálně můžete mít 8 různých variant, mezi nimiž jednoduše přepínáte. Každá varianta reprezentuje samostatné zpracování daného RAW snímku nezávisle na variantách jiných. Pokud tedy chcete zpracovat snímek v černobílé, barevné, či v různých stupních expozice, můžete k tomu využít tuto jednoznačně skvěle integrovanou funkci.




Správa různých variant jednoho snímků je výborná, chybí však možnost exportu nastavení


Svým způsobem se jedná o náhražku "Presets" z konkurenčního Lightroomu. Ta je však o to lepší, že takto uložené nastavení jednotlivých úprav snímku lze aplikovat na libovolnou fotografii. To zde možné není a osobně bych uvítal možnost exportovat nastavení s tím, že například při editaci panoramatických fotografií bych zpracoval první snímek a úpravy bych poté mohl přenést i na snímky další.

Líbilo by se mi to implementované tak, že se pravým tlačítkem klikne na číslo varianty, zvolí se export a poté při otevřené jiné fotografii se stejným způsobem úpravy snímku importují.

Pod tlačítky + a - naleznete ještě dvojici miniaturních šipek, kterými lze přidávat panely s ovládacími prvky v pravé části okna. V základu se zobrazuje vždy jeden panel a kliknutím na šipku doleva přidáte další, který je normálně přístupný jako jiná záložka. Maximálně můžete přidat 3 panely. O to více se však zmenší náhled snímku v levé části okna. Jen bych chtěl upozornit na chybu, která nastala, když jsem zobrazil všechny 3 panely - v tu chvíli ikonky šipek zcela zmizely a pro odebrání panelů jsem musel klikat poslepu na šipku doprava.




Dvojice šipek (červeně) slouží k přidávání ovládacích panelů, zobrazeny dva panely vedle sebe


Ořez, rotace a zoom


Ořez snímku lze provádět kliknutím na danou ikonu v horním menu nad náhledem fotografie a lze nastavit poměr stran ořezu z celkem široké škály předem nadefinovaných poměrů. Chybí mi pouze možnost zadat poměr vlastní, i když z dané škály si vybere určitě každý.




Ořez snímků nabízí různé poměry stran, vlastní bohužel zadat nejde


K rotaci snímku je možné využít buď připravená tlačítka pro 90° natočení nebo speciální nástroj, který neslouží pouze k rotaci, ale i k velmi zdařilému rovnání horizontu. Tažením myši podél nakloněného horizontu se současným držením levého tlačítka se vám zobrazí náklon horizontu ve stupních a po uvolnění levého tlačítka dojde k narovnání snímku. Zároveň lze provést manuální rotaci o libovolný počet stupňů.




Ukázka rovnání horizontu, označený horizont měl sklon 1,2° a došlo k jeho bezchybnému srovnání


Nyní se dostáváme k největšímu kamenu úrazu tohoto softwaru. Je jím funkce pro přiblížení a oddálění snímku neboli zoom. Ten je implementován pomocí kulaté lupy, která zobrazuje zvětšenou oblast, jež lze ve formě kruhu libovolně posouvat po snímku. Zároveň je možné nastavit úroveň zvětšení (50, 100, 200 %), ale stále se vám zobrazuje pouze zvětšená malá část snímku. Zcela zásadně mi chybí možnost klasického zoomu, který vídáme ve všech softwarech od Malování až po Photoshop. Libovolný zoom celého snímku by prostě v takovémto softwaru chybět neměl a myslím si, že nejsem jediný fotograf, kterému prostě zoom ve formě malé lupy nestačí.

Nevím, jestli se touto formou realizace autoři chtěli záměrně vyhnout výpočetně náročnějšímu přeškálování celého snímku nebo si opravdu myslí, že tento typ zoomu fotografům bude vyhovovat.




Dle mého názoru nepříliš zdařilá realizace zoomu, proti které bych nic neměl, kdyby existoval i klasický zoom celého snímku


Základní úpravy


Přesuneme-li se k pravému panelu, zjistíme, že je rozdělen celkem do 5 záložek. První s názvem "Quick" slouží pro základní a nejčastěji používané úpravy. V horní části se zobrazuje histogram snímku, lze přepínat mezi histogramem jasů nebo kompletním jasy + RGB. Napravo od histogramu nalezneme dvojici ikon pro zobrazení přepalů a podexponovaných oblastí. Ty se zobrazují v náhledu snímku jako oranžové až červené, resp. modré plochy.




Obarvení podexponovaných, resp. přeexponovaných oblastí snímku


V horní části panelu je dále možné pomocí posuvníků upravovat vyvážení bílé a odstín. Automatické vyvážení mi snímek obarvilo vždy do hodně studených barev, může jít však pouze o problém u mého modelu DSLR. Dále najdeme klasická nastavení jako kompenzace expozice, obnovení přeexponovaných oblastí, projasnění, zvýšení kontrastu v oblasti jasů a stínů. Nechybí ani nastavení saturace a v této sekci trochu překvapivě redukce barevného šumu.




Panel pro úpravu nejčastějších hodnot jako jsou vyvážení bílé, expozice atd.


Úplně vespod prvního panelu je ukryto nastavení křivek, které je podle mě velice šikovně zpracováno a nabízí uživatelům možnost si s křivkami doslova vyhrát. Nastavit můžete hodnotu bílého i černého bodu, gama korekci a není problém ani určit, zdali se křivka má zalamovat ostře či zaobleně. Vše je navíc pěkně graficky zpracováno.




V oblasti úpravy křivek je tento software zcela bezchybný


Barvy a barevné filtry


Přepnutím se na záložku "Colors" vstoupíme do sekce týkající se nastavení barev a aplikace barevných filtrů. Máme zde opět nastavení vyvážení bílé a odstínu. Pod tím nalezneme podrobnější volby pro úpravu barev snímku. Kromě sytosti barev je zde k dispozici ještě posuvník pro změnu barevného tónu (hue) a podobně jako v Lightroomu nechybí ani mnou oblíbené nastavení živosti barev (vibrance).

Zejména u sytosti barev bych ocenil v budoucnu implementaci této funkce pro jednotlivé barvy, aby bylo například možné upravovat pouze sytost modré, zelené atd.




Některé položky se opakují již z první záložky, nově zde máme barevný tón a živost


Kategorie "BW image by color" je svým způsobem jedna z možností, jak v nama5 provádět konverzi na černobílou fotografii. Po kliknutí kamkoliv do mezikruží tvořeného prolnutými barvami dojde k obarvení snímku na černobílou a zároveň se před konverzí aplikuje na snímek jednobarevný filtr. Je to stejné, jako byste před objektiv nasadili barevný filtr a fotografovali na černobílý film. S tím rozdílem, že zde máte možnost volit z velké škály barevných filtrů. Osobně se mi pro konverzi na černobílou nejvíce osvědčila oranžová a žlutá barva filtru - dojde ke ztmavení oblohy a zvýraznění kontrastu v oblasti stínů.




Výběr barevných filtrů pro aplikaci před nebo po převodu na černobílou


Druhá položka s názvem "After color filter" dělá to samé s tím rozdílem, že barevný filtr použije přímo na snímek a neprovádí žádnou konverzi na černobílou. Osobně jsem této funkci moc na chuť nepřišel a nevidím v ní nějaké praktické využití kromě toho, že se s ní dá simulovat celkem dobře efekt sépie, pokud před tím provedete konverzi na černobílou.


Doostření a redukce šumu


Poslední sekce, ve které lze provádět úpravy snímku, skrývá nastavení doostření/rozostření včetně možnosti upravit sílu doostření náhledového snímku. Pod těmito volbami nalezneme posuvníky na redukci šumu a to barevného a kresebného jasového (zrno).

Vyznavači extrémních nočních expozicí ocení i funkci na redukci hotpixelů, které mohou vznikat například v důsledku zahřívání snímacího senzoru při dlouhých expozicích.




Nastavení ostrosti a redukce šumu, lze odstraňovat i hotpixely vzniklé při dlouhých expozicích


Nastavení exportu


Hodně práce si autoři dali s customizací exportu vyvolaných fotografií. Nastavit lze akci, která se má vykonat po exportu všech snímků (otevřít složku, spustit libovolnou aplikaci včetně různých parametrů) a je možné vložit i vlastní copyright do EXIF dat včetně automatického generování roku pořízení snímku. Nezapomeňte v tomto případě zaškrtnout níže "include copyright".




Obecná nastavení exportu RAW snímků společná pro všechny 3 profily


Následuje tvorba tří různých profilů pro export. V každém z nich lze vybrat výstupní formát (JPEG, TIFF), v případě TIFF mě mile překvapila možnost exportu do 16bit hloubky. Během exportu lze provést změnu rozlišení výstupní fotografie a nakonec můžete nastavit i výstupní složku a předponu/příponu generovaného názvu souboru.




S nastavením profilů pro export si lze vyhrát na celkem pokročilé úrovní


Poslední záložka "Progress" umístěná v ovládacím panelu vás pouze informuje o průběhu hromadného exportu snímků.




Zde naleznete průběh hromadného exportu jednotlivých snímků


Kvalita exportu: nama5 vs. Lightroom


Na závěr jsem si připravil ukázku exportované fotografie z RAW do 16bit TIFF souboru pouze v základním nastavení (bez jakýchkoliv úprav v sekci "Develop") a přikládám ji zde s odkazem na plné rozlišení zkonvertované pouze do JPEG souboru se 100% kvalitou.

Pro porovnání kvality exportu v základním nastavení přikládám i snímek exportovaný v současné době etalonem práce s RAW soubory a to softwarem Adobe Lightroom ve verzi 3.4.1 a zároveň i softwarem v podobné cenové relaci jako je nama5 - Zoner Photo Studio 13. Snímky jsem exportoval ze stejného zdrojového RAW do 16bit TIFF souboru opět bez jakýchkoliv úprav a uložil jsem je stejným algoritmem do JPEG souboru se 100% kvalitou.




Výřez 1:1 z exportu RAW pomocí nama5, klikněte pro plné rozlišení 16bit TIFF převedeného na JPEG




Výřez 1:1 z exportu RAW pomocí Lightroomu, klikněte pro plné rozlišení 16bit TIFF převedeného na JPEG




Výřez 1:1 z exportu RAW pomocí Zoner Photo Studio, klikněte pro plné rozlišení 16bit TIFF převedeného na JPEG


Sami tak můžete porovnat, který z trojice softwarů provádí základní export RAW - TIFF kvalitněji a zdali je na kvalitě výstupu desetinásobná cena Lightroomu oproti testovanému softwaru znát, či ne.

Tímto končíme "vyvolávací" sekci nama5 RAW processor a je na čase udělat krátké shrnutí recenze včetně závěrečného hodnocení.