Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon 1 V1: rychlejší než blesk

2.4.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dalším zajímavým přírůstkem do rodiny CSC fotoaparátů je systém 1 od Nikonu. My dnes vyzkoušíme lepší model 1 V1 s mechanickou i elektronickou závěrkou. Fotoaparát má 1" CMOS snímač s rozlišením 10 megapixelů a skvělým sekvenčním snímáním.
Nikon 1 V1 má 1" CMOS snímač s rozměry 13,2×8,8 milimetru. Jeho rozlišení činí 10 megapixelů, takže pixelová hustota je přibližně kolem 8,6 MPx/cm2. To je více než u běžných zrcadlovek, ale zase výrazně méně než u běžných i profi kompaktů. Na následujících snímcích uvidíte výřezy z JPEGu i RAWu zkonvertované přes Camera Raw.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost ISO 100 je bez jakýchkoli potíží, vše je hladké, šum je minimální.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



Ani ISO 200 na tom není špatně. Jasový šum je trochu výraznější, ale stále mírný a rovnoměrný.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



Při citlivosti ISO 400 je už v RAWu vidět lehký barevný šum. Detaily jsou velmi slušné, JPEG je příjemně odšuměný.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 opět zvyšuje šum v obraze, nicméně i přesto je JPEG docela kvalitní. Jemnější detaily se začínají ztrácet, ale jinak je kvalita na svou kategorii velmi pěkná.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



Barevný šum je při ISO 1600 už docela vidět, ale stále to není tragické. Ostatně i JPEG ukazuje, že se s obrazem dají dělat docela slušné věci.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 3200 už začíná být na snímací čip docela hodně. Barevný šum je docela znát, JPEGy začínají vykazovat ustřelené pixely a lehce klesá barevnost. Vzhledem k pixelové hustotě jde ale o vynikající výsledek.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 6400 je v JPEGu už hodně problémová. Střídají se zde přeostřené hrany a úplně rozmyté plochy s ustřelenými pixely. Dále se podíváme na zachování detailů při focení za horšího světla.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)


ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)


ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)


ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)


ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)


ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)


ISO 6400 (JPEG)

ISO 6400 (konverze z RAWu)

Do citlivosti ISO 400 se nemusíte bát žádné znatelné ztráty detailů. ISO 800 už chytá trochu více šumu, ale stále je přijatelné, teprve ISO 1600 začíná být více odšuměné. Ostatně v RAWu jde vidět, že barevný šum už je docela silný, takž fotoaparátu ani nic jiného nezbývá.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)


ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)


ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)


ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)


ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)


ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)


ISO 6400 (JPEG)

ISO 6400 (konverze z RAWu)

Barevný šum začíná být patrnější od citlivosti ISO 400 (v RAWu). Odšumování jej dobře odstraňuje, v JPEGu se od cca ISO 1600 začínají objevovat ustřelené pixely.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.