Nikon 1 V1: rychlejší než blesk

2.4.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dalším zajímavým přírůstkem do rodiny CSC fotoaparátů je systém 1 od Nikonu. My dnes vyzkoušíme lepší model 1 V1 s mechanickou i elektronickou závěrkou. Fotoaparát má 1" CMOS snímač s rozlišením 10 megapixelů a skvělým sekvenčním snímáním.
Nikonu 1 mnoho lidí nemůže přijít na jméno kvůli relativně "malému" 1" snímači. V testu se ukázalo, že to ale určitě není na škodu. Pro Nikon nemá smysl držet si dva konkurenční systémy, a tak Nikon 1 vytváří velmi schopnou alternativu k běžným kompaktům, kdy nabídne při rozumných rozměrech mnohem vyšší kvalitu obrazu. I když samotné tělo přístroje je překvapivě velké (na poměry CSC přístrojů), objektivy jsou skutečně maličké, což platí zejména o testovaném 10-30mm kousku. Dá se předpokládat, že se v budoucnu dočkáme i menších a lehčích těl této řady (což si ale vyžádá menší baterii, která tvoří v podstatě třetinu těla přístroje).

Ovladatelnost přístroje je slušná, nechápu však zavrtání PASM režimů do menu, když je tu i hlavní ovládací kolečko. Zbytečně to sráží na zem jinak solidní ergonomii. Velkou pochvalu si Nikon zaslouží i za velmi dobrý elektronický hledáček s rozlišením 1.440.000 bodů. Nadprůměrný je i LCD displej.

Velmi milým překvapením je ostření. Máte zde možnost pohodlně měnit ostřící body (samotná automatika by mohla být i lepší), ostření je rychlejší než blesk a použitelné je i za horšího světla, kdy nastupuje kontrastní typ ostření. Základní setový objektiv potěší i nadprůměrnými možnostmi focení makra. Na to je ze "seťáků" nejlepší, k čemuž právě dopomáhá i malý čip. Virtuální zvětšení je pak o to větší. Manuální ostření je docela dobré, ale viděl jsem i CSC fotoaparáty, kde bylo zvětšení náhledu vyřešeno mnohem lépe.

Možnosti nastavení expozice jsou bohaté, překvapením je občas dosti silná tendence k podexponovávání snímků u celoplošného měření s prioritou středu. Samostatnou kapitolou jsou videosekvence. Máte k dispozici Full HD rozlišení, a abyste nebyli nespokojeni s tím, že je tu jen rychlý prokládaný nebo pomalý progresivní režim, máte zde oba. Tedy 1080i60 i 1080p30. Aby toho nebylo málo, můžete využít jakéhokoli z PASM režimů, lze tedy i v průběhu natáčení měnit čas expozice jednotlivých snímků, clonu a nechybí ani automatické ISO. Radost vám mohou udělat i zpomalené videosekvence s rychlostí 400 fps a dokonce 1200 fps! Při natáčení videa lze bez přerušení pořizovat statické snímky v docela vysokém rozlišení (Full HD nebo 3840×2160 pixelů) a autofokus rovněž není k zahození.

Zhruba třetina fotoaparátu je tvořena Li-Ion akumulátorem. Ten je skutečně obrovský (převzat z modelu D7000) a zajišťuje fotoaparátu velmi slušnou výdrž. Při jeho specifikacích je ale zřejmé, že Nikon 1 V1 je pořádný žrout energie (konkurenční CSC potřebují pro podobnou výdrž akumulátor o třetinu menší). Chválím i solidní software ViewNX2 pro úpravu RAW snímků. Zajímavé je rozhodně i to, že přístroj disponuje mechanickou i elektronickou závěrkou, mezi nimiž si můžete vybírat. Elektronická pak nabídne čas 1/16000 sekundy!

Co se týče kvality obrazu, 1" čip se Nikonu vážně povedl. Snese smělé srovnání se 4/3" čipy a dokonce i s některými horšími APS-C senzory. Šum je do ISO 400 v podstatě neznatelný (občas se projevuje ve stínech), ISO 800 je pěkné a teprve ISO 1600 začíná být pomalu na hraně. Dynamický rozsah čipu pochopitelně není zázračný, vyloženou ostudu si také neudělá. Chválím solidně nastavené odšumování, které se snaží zachovávat detaily a raději nechá nějaký ten šum navíc. Základní objektiv kreslí velmi ostře v prostředku obrazu, ale na širších ohniscích má opravdu hodně neostré rohy a občas potrápí odlesky, ty ale většinou nejsou vážné.

Další zajímavostí je rychlost přístroje. V reklamách v televizi se hovoří o tom, že jde o bleskurychlý přístroj a opravdu to není daleko od pravdy. I když prodlevy mezi snímky nejsou zrovna nejkratší a start přístroje by také mohl trvat o nějakou tu desetinku sekundy méně, ostření je jedno z nejrychlejších na trhu a sekvenční snímání opravdu nabídne 60 fps, a to dokonce i v RAW+JPEG. Takto je možno pořídit 30 snímků, ukládání na rychlou kartu překvapivě netrvá věčnost a je při tom možno dále pracovat s fotoaparátem. Zajímavé jsou i režimy pre-capture, kdy si fotoaparát pamatuje několik snímků před zmáčknutím spouště. Ve speciálním režimu fotoaparát vybere nejlepší snímky ze série, ale praktické výsledky mě nějak zvlášť nenadchly.

Fotoaparát seženete v testovací konfiguraci s 10-30mm objektivem za 19 tisíc Kč včetně daně. Na první pohled to vypadá být jako hodně vysoká cena, na druhou stranu ale dostanete opravdu nadprůměrné Full HD video, skvělý hledáček a prvotřídní sekvenční snímání, takže si nemyslím, že by ji Nikon až tak přestřelil. Fotoaparát se Nikonu skutečně povedl a mohu ho vřele doporučit. Pokud se obejdete bez hledáčku (osobně by mi hodně chyběl) a pár dalších drobností, je tu pro vás i J1 za cenu nižší o nezanedbatelných 7 tisíc.

+ Výborné Full HD video s možností nastavení expozice
+ 60fps sekvenční snímání i v RAWu
+ Velmi slušný EVF (elektronický hledáček)