Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-300mm f/3.5-6.3G ED VR

16.7.2015, Milan Šurkala, recenze
Univerzální objektivy jsou na zrcadlovkách hodně oblíbené, přestože si většinou žádají optické kompromisy. V dnešním testu se podíváme, jak si vede ultrazoomový objektiv od Nikonu s rozsahem 18-300mm a světelností F3,5-6,3.

Autofokus, ostření


Testovaný objektiv podporuje autofokus i manuální ostření. Autofokus funguje i s možností manuálního doostření bez toho, aniž byste museli posouvat přepínačem manuálního ostření. Autofokus je dost tichý, pohyb čoček je slyšet jen vzdáleně, samotný motorek vydává jemné zvuky. Pro video to tedy není úplně ideální, ale rodinné video to bez problémů přežije.

Rychlost ostření je průměrná. Doostření je typicky na zrcadlovkový objektiv hodně rychlé a zabere okolo 0,15-0,2 sekundy, přeostření z nekonečna na minimum si ale vezme poměrně dlouhou dobu lehce nad 1 sekundu (většinou jsem naměřil 1,05 sekundy).


AF-S DX Nikkor 18-300mm F3,5-6,3 VR průběh ostřících vzdáleností


Zatímco Nikon hovoří o minimální ostřící vzdálenosti 48 cm od oviny čipu, v testu jsem se pohyboval mezi 40 a 41 centimetry. I proto má o něco lepší zvětšení než udává výrobce. Ten hovoří o 0,29×, v testu jsem ale naměřil téměř 0,35×, což dává po přepočtu 0,52×. Dá se tedy použít i na méně náročné makro, bohužel ale až při velmi dlouhé ohniskové vzdálenosti, což nese další problémy (malá hloubka ostrosti > nutnost hodně clonit > udržet krátký čas na tak dlouhé ohniskové vzdálenosti s tak vysokou clonou = velký problém, nemluvě o tom, že jakýkoli pohyb foceného předmětu je další věc, která nehraje do karet).


AF-S DX Nikkor 18-300mm F3,5-6,3 VR přepočtené zvětšení



Focení makra


Makro není úplně marné, zázraky ale nečekejte. Připravte se na malou hloubku ostrosti a jak je vidno, i na dost silnou vinětaci.


AF-S DX Nikkor 18-300mm F3,5-6,3 VR makro kleště

expoziční čas 1,3 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 300 (450) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení




Světelnost a clona


Objektiv má standardní světelnost pro svou třídu, tedy F3,5 na nejširší a F6,3 na nejdelší ohniskové vzdálenosti. Pokud se podíváte na graf, je vidět, že průběh se také nijak neliší a v podstatě kopíruje konkurenci. Ani příjemné, ale nepříjemné překvapení. Clona má 7 lamel a maximální hodnota přiclonění je F22 až F40 podle zvoleného zoomu.


AF-S DX Nikkor 18-300mm F3,5-6,3 VR průběh světelnosti



Bokeh


Zajímavé bude také sledovat, jak si ultrazoomový objektiv poradí s bokehem.


AF-S DX Nikkor 18-300mm F3,5-6,3 VR bokeh plně otevřená clona

expoziční čas 1 s, clona F4,2, citlivost ISO 100, ohnisko 40 (60) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Na zoomovací objektiv není bokeh špatný, odlesky jsou relativně plné, ale přeci jen je nich vidět několik trochu výraznějších kružnic, které ve výsledku dělají bokeh lehce nervóznějším. I tak je to ale spíše slušné než naopak.


AF-S DX Nikkor 18-300mm F3,5-6,3 VR bokeh clona F7,1

expoziční čas 3 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 40 (60) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Po přiclonění se charakter bokehu moc nemění. Vzhledem k tomu, že jde o ultrazoom, nelze nic moc namítat.


Stabilizace


Objektiv je vybaven optickou stabilizací obrazu. Na těle objektivu je přepínač, kterým ji lze vypnout nebo zapnout. Test proběhl se 112mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností.



1/13 sekundy, bez stabilizace



1/13 sekundy, se stabilizací



1/200 sekundy



Při testech jsem byl schopen udržet nadpoloviční počet ostrých snímků se stabilizací při času 1/13 sekundy (zhruba dvě třetiny snímků). Desetina sekundy už šla pod polovinu a u 1/8 sekundy se mi povedl jediný ostrý snímek (výjimka) a většina ostatních byla výrazně rozmazaná. Když jsem vypnul stabilizaci, nadpoloviční úspěšnost jsem dosáhl při času 1/100 sekundy. To znamená 3EV účinek. Zajímavé bylo sledovat i to, že při časech 1/100 sekundy a kratších (!) byly snímky se stabilizací často paradoxně méně ostré než s časy okolo 1/80 sekundy, nebyly to ale nějaké dramatické rozdíly.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.