Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR

23.10.2014, Milan Šurkala, recenze
Do dnešního testu objektivu jsme vzali telezoom AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR, který je často k dispozici i jako setový objektiv k zrcadlovkám Nikon. Jak si toto sklo povede v našem náročném testu?

Sférické zkreslení


Se zkreslením není na nejširší ohniskové vzdálenosti (minimálním zoomu) žádný problém. V RAWu jsem naměřil čistou nulu, v JPEGu překvapivě mírné sférické zkreslení s hodnotou +0,4 %. Trochu jiná situace panuje u maximálního zoomu. Tam RAW ukazuje už trochu viditelné poduškovité zkreslení s hodnotou -0,9 %. Po korekci zkreslení ve fotoaparátu vykazuje jen velmi mírné poduškovité zkreslení s hodnotou -0,2 %.


55mm ohnisko (JPEG)



200mm ohnisko (JPEG)
 

55mm ohnisko (RAW)

200mm ohnisko (RAW)



Vinětace


Nyní se budeme věnovat vinětaci, tedy ztmaveným rohům. Ta je při plně odcloněném objektivu velmi výrazná a značně přesahuje hodnoty 1 EV. V podstatě se pohybuje mezi 1,2 až 1,5 EV, což je dost. Přiclonění na F8 tuto vadu do velké míry sníží, začíná okolo 0,4 EV a na druhé polovině ohniskového rozsahu pak přesahuje 0,6 EV.


AF-S Nikkor 55-200mm f/4-5.6G VR průběh vinětace



Chromatická aberace


Dále se podíváme na problematiku chromatické aberace. Ta se může vyskytovat na kontrastních hranách v podobě barevných kontur.



55mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



55mm ohnisko, clona F4 (RAW)



55mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



55mm ohnisko, clona F8 (RAW)



55mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



55mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Na nejširší ohniskové vzdálenosti (minimálním zoomu) vykazuje objektiv u nižších clon lehce namodralé ladění kontur, které s přicloněním postupně mizí.



70mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



70mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



70mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



70mm ohnisko, clona F8 (RAW)



70mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



70mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U 70mm ohniskové vzdálenosti se situace moc nemění. U nižších clon je slabá aberace, která s přicloněním pomalu mizí.



102mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



102mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



102mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



102mm ohnisko, clona F8 (RAW)



102mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



102mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U ohniskových vzdáleností okolo 100 milimetrů se chromatická aberace s přicloněním takřka nesnižuje, na druhou stranu v JPEGu je velmi dobře potlačena.



150mm ohnisko, clona F5 (JPEG)



150mm ohnisko, clona F5 (RAW)



150mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



150mm ohnisko, clona F8 (RAW)



150mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



150mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U 150mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace viditelná v RAWu i v JPEGu, byť tam o něco méně.



200mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



200mm ohnisko, clona F5 (RAW)



200mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



200mm ohnisko, clona F8 (RAW)



200mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



200mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Nejdelší ohnisková vzdálenost také trpí na mírnou až střední chromatickou aberaci v RAWu. JPEGy ji částečně potlačují.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.