Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR

26.3.2013, Milan Šurkala, recenze
Dalším otestovaným objektivem pro zrcadlovky Nikon je AF-S Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR. Ten podporuje nejen APS-C, ale i full frame fotoaparáty. My jej vyzkoušíme na zrcadlovce Nikon D600.

Sférické zkreslení


Míra zkreslení hodně závisí na použitém těle (full frame versus APS-C) a také na formátu snímku (JPEG nebo RAW). Na nejširší ohniskové vzdálenosti objektiv trpí na hodně výrazné sférické zkreslení (+4,5 %), v JPEGu po korekci se to sníží na střední zkreslení (+2,0 %). Při použití na APS-C zrcadlovce je to o něco lepší, v RAWu se projevuje sférickým zkreslením (+2,1 %), JPEG s korekcí sníží zkreslení na +1,0 %.


full frame, 24mm ohnisko, JPEG



full frame, 85mm ohnisko, JPEG
 

full frame, 24mm ohnisko, RAW



full frame, 85mm ohnisko, RAW
 

APS-C, 24mm ohnisko, JPEG



APS-C, 85mm ohnisko, JPEG
 

APS-C, 24mm ohnisko, RAW

APS-C, 85mm ohnisko, RAW

U 85mm ohniskové vzdálenosti jsou JPEGy v obou případech rovné (-0,1 % v RAWu a +0,0 % v JPEGu). RAW bez korekce zkreslení je na tom hůře. S full framem tu uvidíte velmi výrazné poduškovité zkreslení (-2,0 %), u APS-C zrcadlovky je to pak zkreslení s hodnotou -0,9 %.


Vinětace


Míra vinětace závisí na tom, zda fotíte do JPEGu a máte zapnutou její korekci nebo fotíte do RAWu, kde už korekci musíte provést sami. Na full frame zrcadlovce je vinětace v RAWu doslova extrémní, přesahuje 2,7 EV na nejširším ohnisku a plně otevřené cloně a v podstatě v celém ohniskovém rozsahu se pohybuje okolo 2 EV. V JPEGu je to o něco lepší, tam se začíná na cca 1,7 EV, ale se zazoomováním se dostanete zhruba na 1,0 EV. U středních ohniskových vzdáleností ještě o trochu níže, u nejdelších pak lehce nad.





Přiclonění na F8 situaci znatelně vylepšuje, RAWy začínají u nepříjemných 1,4 EV, ale postupně klesají na cca 0,7 EV, v JPEGu po korekci se v celém ohniskovém rozsahu pohybujete okolo 0,3 až 0,4 EV. Přiclonění nijak zvlášť nemění výsledky v RAWu, překvapivě ale zhoršuje JPEGy, kteé přináší ztmavení asi o 0,6 až 1,0 EV.





Při použití na APS-C zrcadlovce je to mnohem lepší, ale vinětace je i tak stále patrná. Při plně otevřené cloně se připravte na cca 0,8 EV v RAWu, s korekcí asi o 0,1 EV méně, na nejdelších ohniskových vzdálenostech si pak odečtěte další 0,2 EV. Vyšší clony pak v RAWu i JPEGu dosahují zhruba 0,4 až 0,5 EV, opět můžete na nejdelších ohniskových vzdálenostech čekat trochu lepší výsledky.


Chromatická aberace


V protisvětle se podíváme na úroveň chromatické aberace, a to jak v JPEGu, tak i v RAWu.



24mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)



24mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Na nejširší ohniskové vzdálenosti se s chromatickou aberací v JPEGu prakticky nesetkáte, RAW je na tom hůře a bude to chtít její korekci.



34mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



34mm ohnisko, clona F4 (RAW)



34mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



34mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U 34mm ohniskové vzdálenosti je situace hodně podobná. JPEGy jsou bez problémů, RAWy na aberaci trochu trpí.



50mm ohnisko, clona F4,2 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F4,2 (RAW)



50mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F16 (RAW)



50mm ohnisková vzdálenost je prakticky bez výraznějších problémů, hrany jsou jen lehce namodralé, ale není to vážné.



66mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



66mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



66mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



66mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Ani u 66mm ohniskové vzdálenosti nejsou žádné problémy, výsledky jsou dobré a bez nepříjemných barevných změn.



85mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



85mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



85mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



85mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Nejdelší ohnisková vzdálenost 85 mm dává v RAWu jen velmi lehké barevné nádechy u nižších clon, JPEGy jsou opět v pořádku.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.