Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S NIKKOR DX 55-300mm 1:4.5-5.6G ED VR

14.2.2013, Milan Šurkala, recenze
Levnější zrcadlovky Nikonu jsou dodávány v setu i s telezoom objektivem 55-300 mm. Ten nabízí téměř 5,5× optický zoom, přitom rozměry nejsou moc velké. Jak si tento objektiv bude vést v praxi?

Autofokus, ostření


Objektiv podporuje jak automatické, tak i manuální ostření. K výběru mezi nimi slouží přepínač, funkci manuálního doostření po zaostření autofokusem (override) tu bohužel nenajdete. Přední člen se při ostření vysouvá a otáčí, z čehož uživatelé polarizačních a přechodových filtrů rozhodně nebudou nadšeni. Vazba ostřícího kroužku je na širších ohniscích přijatelná (v malém hledáčku fotoaparátu D3200 se ale ostrost posuzuje docela těžko).

Bohužel přesné zaostření na velkou vzdálenost je dosti složité. Zde je už citlivost příliš vysoká, chce to hodně pevný stativ a ještě pevnější a jemnější ruce. Připravte se i na trochu focus breathingu na nejdelším ohnisku (změna ohniskové vzdálenosti cca 20 % mezi zaostřením na nejkratší a nejdelší vzdálenost).





Mohu pochválit velmi tiché ostření, méně nadšení ale proudí na adresu jeho rychlosti. Pokud někdo tvrdí, že doostření je u fázového autofokusu vždy z principu rychlejší než u kontrastního, tak tady má nádhernou ukázku, že to není vždy pravda. Spousta dnešních kompaktů je schopna zaostřit do půl sekundy, zde trvá půl sekundy jen doostření, které by mělo být "z principu" okamžité. To platí pro nejširší ohnisko, na tom nejdelším se dostanete minimálně tak na 0,65 sekundy. Pokud jde o přeostření z nekonečna na cca 1,7 metru, pak u 55 mm čekejte čas okolo 1,3 sekundy, na nejdelší ohniskové vzdálenosti 300 mm raději tak s 1,8 sekundami. To opravdu nejsou dobré časy.





Minimální ostřící vzdálenost je 1,3 až téměř 1,4 metru od roviny čipu, což odpovídá údajům výrobce. Od přední čočky je to pak 1,1 až 1,15 metru. Maximální přepočtené zvětšení činí 0,46×, reálné zvětšení objektivu by tedy mělo být cca 0,3×, což je trochu lepší, než udává Nikon.


Focení makra


Objektiv dokáže vykreslit zhruba necelých 8 centimetrů na šířku, což je na makro přijatelné. Každopádně při nejdelším ohnisku je potřeba dostatečného množství světla (pokud chcete fotit z ruky). Čekejte poměrně malou hloubku ostrosti.




expoziční čas 1/3 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 300 (450) mm, klikněte pro zvětšení




Světelnost a clona


Objektiv má 9lamelovou irisovou clonu. Světelnost objektivu má na nejširším ohnisku docela nepříjemnou světelnost F4,5, což je očividně podprůměrná hodnota. Na druhou stranu si to vynahrazuje delší maximální ohniskovou vzdáleností a celkový průběh tak ve srovnání s 55(50) - 200mm objektivy vychází ve většině ohniskového rozsahu lépe (platí to od cca 140mm ohniskové vzdálenosti). Maximální clony jsou F22 až F29 dle nastaveného zoomu.






Bokeh


Dále se podíváme na kvalitu rozmazaného pozadí.




expoziční čas 1 s, clona F4,8, citlivost ISO 100, ohnisko 105 (157) mm, korekce -1,3 EV, klikněte pro zvětšení



K bokehu nemám moc výhrady, chytá jen velmi jemný devítiúhelníkový tvar, odlesky jsou plné, rozmazání vcelku plynulé. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.




expoziční čas 2,5 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 105 (157) mm, korekce -1,3 EV, klikněte pro zvětšení



Po přiclonění zůstávají odlesky kulaté, hrany odlesků se trochu zvýrazňují.


Stabilizace


Objektiv je vybaven optickou stabilizací obrazu. Ta se vypíná a zapíná přepínačem na těle objektivu, další režimy stabilizování tu nenajdete. Test proběhl s 82mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností a expozičním časem 1/8 sekundy (testovaný účinek 3,3 EV).



bez stabilizace



se stabilizací



se stativem



Stabilizace trochu pomáhá, ale obecně dokáže spíše dosáhnout méně roztřesených snímků než snímků opravdu ostrých. Účinek bych označil jako průměrný.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.