Nikon Coolpix P330: do vyšších sfér
Novým Coolpixem P330 nás Nikon dost potěšil. V kompaktním těle nyní najdeme větší 1/1,7" senzor, objektiv dostal dokonce i o trochu větší zoom a nově je podporován i formát RAW. Jak moc velká změna k lepšímu to tedy bude?
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Autofokus, ostření, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace, portréty, blesk, GPS
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční, standardní a 3D scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Noční scéna
Pro noční focení máte k dispozici nadprůměrně bohatý rozsah expozičních časů (pokud použijete nižší citlivosti), k dispozici je i integrovaný ND filtr.
JPEG vypadá krásně ostře a detailně, nedochází k žádnému zbytečnému odšumování. Trochu zklamáním je chromatická aberace u některých oken. RAW má ostrost o něco slabší, detaily jsou i tak velmi dobré. Dále se podíváme na snímky při různých citlivostech. Vlevo je JPEG, vpravo pak konverze z RAWu bez odšumování.
ISO 80 (JPEG / konverze z RAWu)
Oba výsledky jsou bez šumu, JPEG má dobře vyvážil barvičky a zvyšuje ostrost snímku, která je v RAWu poněkud nevýrazná.
ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 100 na tom není o moc hůře, výsledek je i nadále velmi slušný.
ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)
Citlivost ISO 200 lehce navyšuje šum v RAWu, JPEGy jsou stále slušné s trochu nevýraznými detaily ve stínech.
ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 400 přidává v RAWu i barevný šum, lehce klesá ostrost. JPEGu se začínají lehce slévat barvy, nicméně stále je to solidní a použitelné.
ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 800 už RAW dost šumí a JPEGy se začínají třepit. Klesá i barevnost. Začínal bych být opatrný.
ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 1600 je už v RAWu dost špatné, snímky začínají chytat namodralý nádech. JPEGy jsou rozmyté a bez detailů.
ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)
Citlivost ISO 3200 je překvapivě jen o trochu horší (částečně i díky trochu silnější expozici).
ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 6400 začíná dramaticky růst namodralost ve stínech, JPEGy jsou téměř bez barev a detailů.
ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost je tmavší, JPEGy jsou celé zazrněné a bez barev.
Standardní scéna
Samozřejmostí jsou i standardní snímky, na které se můžete podívat ve všech recenzích.
Kresba je celoplošně dobrá, vysoký dynamický rozsah scény se ale projevil v přepálené obloze. Na některých větvích je chromatická aberace, ale obecně toto není (u středních a delších ohniskových vzdáleností) problém.
Active D-Lighting zachránil trochu oblohy, aniž by to nějak dramaticky odnesly stíny nebo barevnost. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Tam se vám část oblohy podaří zachránit, ale dynamický rozsah čipu rozhodně není nekonečný.
V nepříznivém, téměř poledním světle se fotoaparát drží spíše pastelových nádechů barev. Míra detailů je dobrá, na šedé ploše je ale spousta ustřelených pixelů spolu s moaré efektem.
3D snímky
Fotoaparát nabízí i možnost focení 3D snímků. To je jednoduché, vyfotíte první snímek, fotoaparát ukáže náhled toho, kam se máte posunout, a až tam budete, sám vyfotí druhý snímek a vytvoří MPO soubor. K následujícímu snímku si můžete stáhnout zdrojový MPO soubor.