Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix P330: do vyšších sfér

24.6.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Novým Coolpixem P330 nás Nikon dost potěšil. V kompaktním těle nyní najdeme větší 1/1,7" senzor, objektiv dostal dokonce i o trochu větší zoom a nově je podporován i formát RAW. Jak moc velká změna k lepšímu to tedy bude?

Noční scéna


Pro noční focení máte k dispozici nadprůměrně bohatý rozsah expozičních časů (pokud použijete nižší citlivosti), k dispozici je i integrovaný ND filtr.




expoziční čas 50 s, clona F4,5, citlivost ISO 80, ohnisko 55 mm, klikněte pro zvětšení



JPEG vypadá krásně ostře a detailně, nedochází k žádnému zbytečnému odšumování. Trochu zklamáním je chromatická aberace u některých oken. RAW má ostrost o něco slabší, detaily jsou i tak velmi dobré. Dále se podíváme na snímky při různých citlivostech. Vlevo je JPEG, vpravo pak konverze z RAWu bez odšumování.




ISO 80 (JPEG / konverze z RAWu)



Oba výsledky jsou bez šumu, JPEG má dobře vyvážil barvičky a zvyšuje ostrost snímku, která je v RAWu poněkud nevýrazná.




ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 100 na tom není o moc hůře, výsledek je i nadále velmi slušný.




ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



Citlivost ISO 200 lehce navyšuje šum v RAWu, JPEGy jsou stále slušné s trochu nevýraznými detaily ve stínech.




ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 400 přidává v RAWu i barevný šum, lehce klesá ostrost. JPEGu se začínají lehce slévat barvy, nicméně stále je to solidní a použitelné.




ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 800 už RAW dost šumí a JPEGy se začínají třepit. Klesá i barevnost. Začínal bych být opatrný.




ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 1600 je už v RAWu dost špatné, snímky začínají chytat namodralý nádech. JPEGy jsou rozmyté a bez detailů.




ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



Citlivost ISO 3200 je překvapivě jen o trochu horší (částečně i díky trochu silnější expozici).




ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 6400 začíná dramaticky růst namodralost ve stínech, JPEGy jsou téměř bez barev a detailů.




ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost je tmavší, JPEGy jsou celé zazrněné a bez barev.


Standardní scéna


Samozřejmostí jsou i standardní snímky, na které se můžete podívat ve všech recenzích.




expoziční čas 1/250 s, clona F5, citlivost ISO 80, ohnisko 67 mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je celoplošně dobrá, vysoký dynamický rozsah scény se ale projevil v přepálené obloze. Na některých větvích je chromatická aberace, ale obecně toto není (u středních a delších ohniskových vzdáleností) problém.




expoziční čas 1/320 s, clona F5, citlivost ISO 80, ohnisko 67 mm, klikněte pro zvětšení



Active D-Lighting zachránil trochu oblohy, aniž by to nějak dramaticky odnesly stíny nebo barevnost. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Tam se vám část oblohy podaří zachránit, ale dynamický rozsah čipu rozhodně není nekonečný.




expoziční čas 1/320 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 50 mm, klikněte pro zvětšení



V nepříznivém, téměř poledním světle se fotoaparát drží spíše pastelových nádechů barev. Míra detailů je dobrá, na šedé ploše je ale spousta ustřelených pixelů spolu s moaré efektem.


3D snímky


Fotoaparát nabízí i možnost focení 3D snímků. To je jednoduché, vyfotíte první snímek, fotoaparát ukáže náhled toho, kam se máte posunout, a až tam budete, sám vyfotí druhý snímek a vytvoří MPO soubor. K následujícímu snímku si můžete stáhnout zdrojový MPO soubor.




klikněte pro zvětšení

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.