Nikon Coolpix S6300: vlk v rouše beránčím

26.4.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Další test budeme věnovat kapesnímu ultrazoomu Nikon Coolpix S6300. Za poměrně příznivou cenu 4500 Kč nabídne 16MPx CMOS BSI čip s Full HD videem, hardwarové HDR, multiexpoziční režimy. Využívá objektiv s 10× optickým zoomem.
Vyzkoušeli jsme malý kompaktní ultrazoom Nikon Coolpix S6300 a nyní si shrňme, jaký vlastně je. Ocenit je třeba dobré ovládání s příjemnou ergonomií i dobré zpracování přístroje. Rozsah zoomu je výborný, světelnost patří svým průběhem do nadprůměru (na širších ohniscích). Objektiv mi ale moc radosti neudělal, na širokém ohnisku hodně vinětuje, v protisvětle vytváří výrazné odlesky a makro je dost slabé. Potěší však nulové zkreslení linií a fotoaparát s pomocí procesoru EXPEED C2 na většině snímků docela účinně potlačuje chromatickou aberaci.

Coolpix S6300 nabízí Full HD videosekvence s detailním obrazem, musíte se ale naučit fotoaparátu trochu pomáhat při natáčení. Autofokus je pomalejší, takže to chce pomaleji zoomovat (v interiéru AF skoro nefunguje) a vyhnout se náhlým změnám jasu. ND filtr už ze své podstaty skokově cloní. Pokud toto ale dodržíte, dočkáte se velmi solidního Full HD videa. K dispozici máte i zpomalené a zrychlené videosekvence (15 až 120 fps).

Nikon mi udělal radost pomalu zlepšujícím se hardwarovým HDR. Zatímco u prvních Nikonů s touto funkcí bylo HDR v podstatě k ničemu, zde už stačí jen nastavit zápornou korekci expozice (tak -0,7, možná -1 EV) a výsledek je minimálně v menších rozlišeních solidní, nemá jen moc rádo prosvětlování větví stromů. Fotoaparát nabídne rychlé sekvenční snímání (s omezeným počtem snímků nebo omezeným rozlišením), rychlost přístroje bych celkově hodnotil jako průměrnou. Příjemné jsou různé barevné režimy, naopak nepotěší velmi malý rozsah expozičních časů, takže noční focení lze provádět jen za opravdu hodně dobrého "nočního" světla.

Největší a bohužel už tradiční bolístkou téměř všech kompaktních Nikonů je ale agresivní odšumování. Minimálně na nejnižších citlivostech je zbytečné, aby byl obraz takto rozpatlaný. To platí o hladších plochách (např. o trávě), zatímco výrazné detaily jsou naopak výrazně doostřené a linie se hodně třepí. Kvalita obrazu bohužel patří k podprůměru a přitom stačí tak málo. Vydat nový firmware a odšumování výrazně stáhnout. U vyšších citlivostí je díky CMOS BSI snímači obraz poměrně slušný (ve srovnání s konkurencí na dané citlivosti), nechává barvy a multiexpoziční noční režim dále snižuje šum.

Ve výsledku Nikon Coolpix S6300 nabízí velmi bohatou nabídku funkcí v příjemně malém, až nenápadném těle za rozumnou cenu. Obraz z 16MPx snímače je bohužel velmi silně odšumován, takže bych počítal raději jen s menšími tisky (s formátem A4 bych byl hodně opatrný, zkoušel jsem to a takto "velký formát" nedoporučuji) nebo s použitím v menších rozlišeních.

+ Malé rozměry, dobré zpracování
+ 10× zoom v příznivém rozsahu ohnisek
+ Full HD video (byť s výhradami)