Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix S9100: rudý bojovník

22.9.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Do třídy oblíbených kapesních ultrazoomů zabrousil i Nikon Coolpix S9100. My jej dnes vyzkoušíme. Disponuje 12MPx CMOS BSI čipem, objektivem s velmi slušným 18× optickým zoomem, Full HD videosekvencemi i HDR režimem.

Digitální šum


Fotoaparát je vybaven malým 1/2,3" CMOS BSI čipem s rozlišením 12 megapixelů. Jeho pixelová hustota tak činí 43 MPx/cm2. To je vysoká hodnota sama o sobě (a tedy teoretický předpoklad pro vysoký šum), nicméně na dnešní poměry je ve třídě kompaktů relativně nízká.



ISO 160



Na nejnižší citlivosti je vidět lehké třepení hran a poněkud zbytečné doostřování snímků. Šum je v normě.



ISO 200



Lehce zvýšená citlivost na ISO 200 se projevuje v podstatě totožně.



ISO 400



ISO 400 je sice bez výraznějšího šumu, může za to ale také silnější odšumování, které rozpatlává méně výrazné hrany.



ISO 800



Od citlivosti ISO 800 patlání nabírá na síle a klesá i barevnost snímku.



ISO 1600



Další zvýšení citlivosti na ISO 1600 už téměř úplně postrádá barvy, zůstávají jen ty nejostřejší detaily.



ISO 3200



Nejvyšší citlivost ISO 3200 je už téměř bezbarvá a ani detaily už nezbyly. Podíváme se také na výřezy snímků vousů plyšového zajíce, které byly pořízeny za horšího světla. Zde uvidíme zejména míru zachování detailů.


ISO 160



ISO 200

ISO 400



ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

Na nejnižší citlivosti jsou detaily rozumné, totéž platí ještě pro ISO 200. S vyššími citlivostmi úroveň detailů rychle klesá.


Protisvětlo


Nyní si vezmeme na paškál často problematické focení v protisvětle. Fotoaparát disponuje hardwarovým HDR režimem, takže bude zajímavé sledovat, jak si s touto problematikou poradí.



expoziční čas 1/1000 s, clona F7, citlivost ISO 160, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Chválím, že zde nejsou žádné odlesky objektivu, nicméně kresba krajiny je velmi slabá a neprospívají jí ani občasné přehnaně doostřené linie. Chromatická aberace je viditelně odstraňovaná a dobře maskovaná.



expoziční čas 1/1000 s, clona F7, citlivost ISO 160, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Toto je jeden z mála HDR snímků, které vypadají jakž takž k světu, co se týče jasů a barev. Dynamický rozsah je výrazně rozšířen, barvičky jsou ale ve stínech hodně přesaturované a naopak světla jsou téměř bezbarvá.



expoziční čas 1/1250 s, clona F7, citlivost ISO 160, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Fotoaparát se snaží hodně prosvětlovat stíny, ty jsou téměř bez barev, vykazují silný jasový šum. Hrany jsou nepřirozeně doostřené.



expoziční čas 1/1250 s, clona F7, citlivost ISO 160, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



S HDR režimem jsou stíny opět přesaturované, ale s nižším šumem, kvalita snímku je ale obecně dost nízká.



expoziční čas 1/800 s, clona F7, citlivost ISO 160, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Fotoaparát by to nemusel tak moc přehánět s prosvětlováním stínů, kresba je téměř nulová, šum vysoký, barvy téměř neexistují. A to při citlivosti ISO 160!



expoziční čas 1/800 s, clona F7, citlivost ISO 160, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Tento HDR snímek snad ani nemá cenu komentovat. Jistě sami uznáte, že fotoaparát je do protisvětla nevhodný, a to bez HDR i s ním.



expoziční čas 1/2000 s, clona F4,2, citlivost ISO 160, ohnisko 45 mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv vykazuje odlesky, kresba krajiny je už tradičně špatná.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.