Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix S9100: rudý bojovník

22.9.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Do třídy oblíbených kapesních ultrazoomů zabrousil i Nikon Coolpix S9100. My jej dnes vyzkoušíme. Disponuje 12MPx CMOS BSI čipem, objektivem s velmi slušným 18× optickým zoomem, Full HD videosekvencemi i HDR režimem.
Přinášíme vám i několik ilustračních snímků pro posouzení kvalit přístroje.



expoziční čas 1/1600 s, clona F3,5, citlivost ISO 160, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Fotoaparát vám nabídne široký úhel záběru, zároveň ale také zbytečně silné odšumování, třepání linií a slévání jemné kresby.



expoziční čas 1/500 s, clona F5,9, citlivost ISO 160, ohnisko 450 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



I když telemakro není nějak nadprůměrné, dá se použít a občas produkuje pěkné snímky. Zde jsou dokonce i detaily docela slušné a líbí se mi i bokeh.



expoziční čas 1/20 s, clona F4,8, citlivost ISO 400, ohnisko 78 mm, korekce -1,7 EV, klikněte pro zvětšení



Pokud víte, jak s kompaktem na koncerty (tzn. hodně podexponovat), dokáže Nikon Coolpix S9100 produkovat překvapivě dobré snímky. Zde byla použita relativně nízká citlivost ISO 400 (na dané světelné podmínky), což vyústilo v přijatelné množství šumu. Samozřejmě, odšumování i zbytky šumu jdou stále vidět.



expoziční čas 1/320 s, clona F4,6, citlivost ISO 160, ohnisko 68 mm, klikněte pro zvětšení



Tráva se opět patlá, chromatická aberace je docela účinně potlačována. Dynamický rozsah scény je nad možnosti fotoaparátu.



expoziční čas 1/400 s, clona F4,2, citlivost ISO 160, ohnisko 45 mm, klikněte pro zvětšení



Coolpix S9100 nemá moc dobré makro, což dokládá i tento snímek. Zhruba 0,5× virtuální zvětšení je v této kategorie podprůměrem.



expoziční čas 1/100 s, clona F5,1, citlivost ISO 160, ohnisko 123 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Pro běžné použití dostatečná kvalita, znám ale mnoho kompaktů, které by byly k detailům šetrnější.



expoziční čas 1/13 s, clona F3,5, citlivost ISO 400, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Šum zde spíše snižuje ostrost snímku, patlání je překvapivě v normě a dlaždice na zemi mají aspoň nějaký tvar. Barvy jsou nicméně poměrně slabé.



expoziční čas 1/500 s, clona F5,3, citlivost ISO 160, ohnisko 189 mm, klikněte pro zvětšení



Na displeji vypadal tento snímek opravdu velmi pěkně, ve skutečnosti je přeci jen trochu potrhaný odšumováním. Linie se třepí, tráva se patlá.



expoziční čas 1/30 s, clona F5, citlivost ISO 450, ohnisko 106 mm, klikněte pro zvětšení



Ve stínech si můžete všimnout, jak se fotoaparát snaží prosvětlovat je a dát jim trochu kresby. Stinnou stránkou je to, že je zde pak hodně jasového šumu.



expoziční čas 1/100 s, clona F4,9, citlivost ISO 1600, ohnisko 91 mm, korekce -1,7 EV, klikněte pro zvětšení



Citlivost ISO 1600 už znamená hodně ustřelených pixelů po odšumování, nicméně je zajímavé, že i při takto vysoké citlivosti můžete dostat snímky, které budou při tisku na menší formáty rozumně kvalitní.



expoziční čas 1/1600 s, clona F3,5, citlivost ISO 160, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru je skutečně velmi široký, za 25mm ohnisko si Nikon zaslouží pochvalu. Horší je to s typickým patláním kresby zejména ve trávě.



expoziční čas 1/1000 s, clona F10,6, citlivost ISO 160, ohnisko 165 mm, klikněte pro zvětšení



Zde jsem chtěl vyzkoušet, jak je na tom fotoaparát s chromatickou aberací. Ta zde sice je, ale v poměrně malém množství, že si jí v praxi v podstatě nevšimnete. Co se mi nelíbilo, je to, že fotoaparát není vybaven čidlem otočení a je nutné každý snímek focený na výšku otáčet.



expoziční čas 1/30 s, clona F3,5, citlivost ISO 200, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Kvalita interiérových snímků je průměrná. Kresba není příliš ostrá, ale hrany nejsou úplně rozmyté. Navíc potěší to, že blesk nevytváří stíny. Naopak zklame již zmíněná nutnost otáčet snímky focené na výšku.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.