Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon D5300: bezdrátový DSLR turista

13.6.2014, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na zoubek malé digitální zrcadlovce Nikon D5300. Proti předchůdci dostanete nový procesor, snímač bez low-pass filtru, nechybí ani Wi-Fi, GPS a videosekvence lze natáčet i v 50p progresivním režimu. Jak si povede?

Videosekvence


Nový Nikon D5300 dostal do vínku vylepšení v oblasti videosekvencí, a to progresivní 50fps Full HD videozáznam. U předchozího modelu D5200 byl podporován maximálně v režimu 50i. Nyní tedy můžete natáčet kvalitnější a plynulejší video.


Nikon D5300 videosekvence


Stinnou stránkou zůstávají výkony základního setového objektivu, systému autofokusu a možnosti nastavení jsou spíše průměrné. S 18-55mm VR objektivem musíte rychleji zoomovat, jinak se kouše a zoomování není plynulé. Autofokus je u videa poměrně hlučný (otravné cvakání), takže s tímto objektivem bych raději volil manuální ostření (ale to je pro video i tak moc citlivé) a nezoomovat. Autofokus často hledá správné zaostření, jde mu to pomalu a občas se vydá na špatnou stranu. Stabilizace objektivu moc nenadchne.

Pokud chcete natáčet kreativní video, musíte využít manuální režim expozice, kde si lze hrát s expozičním časem (od 1/50 sekundy a kratší) a ISO citlivostí. Oba parametry lze přenastavovat i v průběhu natáčení videa, ale počítejte pak se zvukem klikání rolleru. Nyní ale přejděme k pozitivním vlastnostem. Rozhodně vás potěší kvalita videa, kdy videosnímky netrpí na šum i v při natáčení v interiéru, rovněž detaily na tom nejsou špatně. Ani stereo zvuk není špatný, je poměrně čistý, navíc D5300 podporuje použití externích mikrofonů. Základ na kvalitní videosekvence tu tedy rozhodně je, ale bude vyžadovat vyloženě manuální ovládání.
  • 1920×1080 HQ / 50p - cca 4800 kB/s (38 Mbps)
  • 1920×1080 / 50p - cca 2900 kB/s
  • 1920×1080 HQ / 24p, 25p - cca 2900 kB/s
  • 1920×1080 / 24p, 25p - cca 1500 kB/s
  • 1280×720 HQ / 50p - cca 2900 kB/s
  • 1280×720 / 50p - cca 1500 kB/s
  • 640×424 HQ / 25p - cca 1000 kB/s
  • 640×424 / 25p - cca 700 kB/s

Můžete si stáhnout dvě ukázky kvality videosekvencí, které mají za úkol ukázat zejména zoomování a funkci autofokusu. První je venkovní (34 sekund, 147 MB), druhá pak interiérová (34 sekund, 96 MB).


Stabilizace


Společnost Nikon řeší stabilizaci pomocí objektivů. Testovaný Nikkor 18-55mm VR je stabilizací vybaven, nabízí pouze zapnutí a vypnutí. Test proběhl s 82mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností a expozičním časem 1/8 sekundy.



bez stabilizace



se stabilizací



se stativem



Účinek stabilizace mě dost zklamal. Výsledky s ní nebyly nějak výrazně ostřejší než bez ní a 2 EV jsou tak maximem, které bych od ní čekal (a to ještě s velkou mírou optimismu).


Fotografování portrétů, blesk


S detekcí tváří rozhodně nejsou žádné problémy, spíše naopak. Je velmi rychlá a přesná, dokonce je občas schopná pobrat i tváře z profilu nebo větších úhlů. Bohužel ostření pomocí live view není ani trochu rychlé, a tak v praxi tento systém v podstatě nemůže moc dobře fungovat.


Nikon D5300 portrét

expoziční čas 1/100 s, clona F5,6, citlivost ISO 140, ohnisko 55 (82) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Základní setový objektiv neumí kvůli průměrné světelnosti nějak výrazně mazat pozadí. Za neostrost tu může i již zmíněné roztřesení u časů 1/200 sekundy a delších. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.


blesk -3 EV (1/60 s, ISO 100)



blesk +0 EV (1/60 s, ISO 100)
 

blesk +1 EV (1/60 s, ISO 100)
 

blesk -3 EV (1/60 s, AUTO ISO 900)

blesk +0 EV (1/60 s, AUTO ISO 3200)

blesk +1 EV (1/60 s, AUTO ISO 3200)

Interní blesk má směrné číslo 12, což je standardem u digitálních zrcadlovek této třídy (a vysoko nad standardem CSC fotoaparátů). Jeho korekce je možná od -3 do +1 EV. Dost se mi nelíbí jeho automatika. Ta jej má tendenci odpalovat pořád (a to i když ostříte na sto metrů daleko). Nelíbí se mi také práce s ISO citlivostí. Pokud necháte citlivost automatickou, blesk v podstatě pálí vždy s maximální citlivostí. Když jsem měl nastaveno maximální automatickou citlivost na ISO 12800, tak pálil klidně i při ISO 12800. Vyšší citlivosti sice umožňují lépe prokreslit pozadí, ale až takhle se to teda přehánět nemusí. Podporovány jsou i externí a dokonce i bezdrátové blesky. Synchronizační čas činí 1/200 sekundy.


Wi-Fi


Dnes už nepřekvapí, že se Wi-Fi začíná objevovat i v zrcadlovkách. Ta v D5300 slouží k připojení smartphonu, díky kterému si můžete jednak prohlížet již vyfocené snímky (viz obrázek vpravo) nebo pořizovat snímky, kdy bude mít smartphone funkci dálkového ovládání.


V takové případě se připravte na obrazovku, kterou vidíte vpravo. Ukáže se vám živý náhled (pokud jsou baterie ve smartphonu a fotoaparátu dostatečně nabité, ve výchozím stavu je limitem 30 %, jde to ale upravit). Dole vidíte pořízené snímky a mezi tím expoziční hodnoty. Ty nelze měnit ze smartphonu, nicméně můžete si všechny volby (včetně vyvážení bílé a dalších) nastavit na fotoaparátu, pak se jen přepnout na dálkové focení a fotit pomocí smartphonu. Odezva je velmi rychlá.


Jak sami vidíte, z mobilu lze ovládat jedinou věc, a to samospoušť. Vpravo vidíte menu aplikace Wireless Mobile Utility, kterou si můžete stáhnout na Google Play.




GPS


Nikon D5300 je vybaven GPS modulem, který vám dovolí přiřadit vaším snímkům i GPS souřadnice. Fotoaparát se obvykle lokalizoval do tří minut (jednou se mi nepodařilo připojit vůbec, ale to měl problém i mobilní telefon) a pak vždy při každém spuštění. Toto už může trvat různě. Někdy je chytnutí souřadnice okamžité, někdy to trvá i minutu a mezi snímky občas vypadne (některé snímky v sérii souřadnici nemají). Z přesnosti jsem nebyl moc nadšený. Zejména ze začátku lítají souřadnice o desítky a někdy i stovky metrů, po delší době zapnutí a focení se ale souřadnice zpřesňují a dá se dostat tak na vzdálenost 10-20 metrů. Přesnější údaj jsem při testování nezaznamenal.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.