Nokia N86 8MP: s objektivem od profíka

8.10.2009, Milan Šurkala, recenze
Recenze fotomobilů začneme přístrojem Nokia N86 8MP. Tento fotomobil poprvé u Nokie přináší 8MPix rozlišení a má být fotograficky nejvyspělejším mobilem této značky. Ostatně 1/2,5" CMOS snímač a širokoúhlý objektiv s výbornou světelností zní velmi lákavě.
Test Nokie N86 8MP je hotov. Při hodnocení musíme samozřejmě vycházet z toho, že se jedná o fotomobil, a nikoli o kompakt. Největší pochvalu si zaslouží objektiv. Ten má totiž příjemné širokoúhlé ohnisko 28 milimetrů, výbornou světelnost F2,4 a překvapivě trpí jen na málo optických vad. Chromatická aberace mu je téměř úplně cizí a neostrost v rozích s vinětací také patří k méně výrazným. Vzhledem ke konkurenci také potěší větší síla blesku daná dvojicí diod, xenonový blesk by ale mohl být zajímavější.

Radost mi udělala velká integrovaná 8GB flash paměť. Na tu se vejdou tisíce snímků, případně hodiny a dny hudby a dalších dat. Je dobré, že uživatel může využít nejen rozumný autofokus, ale plným namáčknutím i hyperfokální vzdálenost, a tedy nezdržovat se ostřením. Videosekvence jsou rozumné, až na skokové zoomování jim není moc co vytknout.

Kvalita snímků je na svou kategorii nadprůměrná, ostrost je dobrá, šum na citlivosti do ISO 200 přijatelný. Ve srovnání s kompakty ale stále ztrácí, což je dáno zejména zbytečně silnými digitálními zásahy. Pochválit lze rychlost, která mezi fotomobily patří k těm lepším. Prodlevy mezi snímky zde sice jsou a prostor na vylepšení také, ale při focení nebude N86 8MP příliš zdržovat. Na fotomobil překvapí docela dobrým dynamickým rozsahem čipu.

Z negativních vlastností bych vytknul trochu viklající se klávesnici, malá tlačítka a především utopené a tuhé tlačítko spouště. To se sice hodně rychle "vychodí", ale stále je nutno spoušť mačkat nepříjemně hluboko. Uvítal bych trochu jednodušší a hlavně rychlejší menu. Automatické přenastavování všech vlastností na výchozí při každé příležitosti (i změně fotografického režimu) je otravné. Prohlížení snímků (zvětšování náhledu) je přímo neuvěřitelně pomalé, škoda.

Jak jsem již zmínil, Nokia by nemusela používat tak silné digitální zásahy do obrazu (silné odšumování - vyhlazování) a kvalitnější JPEG komprese by také nebyla na škodu. K dispozici je velká vnitřní paměť, tak proč tak moc šetřit? Vyvážení bílé pracuje dobře za dne, ale v interiéru, zvláště tedy s bleskem, je nespolehlivé. Blesk má na LED technologii přijatelnou sílu, ale je na snímcích hodně vidět, dělá světelný závoj a snímky s ním mají nepěkné barvy. Objektiv má jednu chybu, a tou je focení v protisvětle. Trpí na silné odlesky.

Celkově nutno říci, že Nokia N86 8MP se jako fotomobil povedl, za což může zejména překvapivě dobrý objektiv i solidní rychlost přístroje (pouze při focení, nikoli při nastavování nebo prohlížení). Snímky jsou s ohledem na svou kategorii kvalitní. Jako kombinace fotoaparátu a mobilního telefonu poslouží velmi dobře.

Dobrý objektiv (ohnisko, světelnost, málo optických chyb)
Zbytečně vysoká JPEG komprese a digitální zásahy
Integrovaná 8GB paměť