Olympus C-740 Ultra Zoom: fotoaparát s rodokmenem

26.5.2003, David Dvořák, recenze: specifikace produktu
Dnes si posvítíme na jednu z největších novinek Olympusu, na model Camedia C-740 Ultra Zoom, který rozšířil oblíbenou řadu střední třídy. Fotoaparát je vybaven hned několika zajímavými funkcemi z nichž asi nejpřekvapivější je možnost zobrazení histogramu.
Design fotoaparátu vychází ze starších "bratříčků" a je pro Olympus celkem typický. V podstatě s tímto provedením Olympus začal již před několika lety, a protože se design ukázal být dostatečně funkčním dochází teď již jen ke "kosmetickým" úpravám a zaoblování. Co potěší hned na první pohled je přítomnost menšího gripu, který velmi usnadňuje držení a uživatel díky němu získává i větší jistotu při fotografování. Jinak je celé tělo vyvedeno v luxusní stříbrné barvě (výjimkou jsou jen plochy pod některými ovládacími prvky).

Olympus Camedia C-740 Ultra Zoom - čelní pohled

Přední straně fotoaparátu zcela jednoznačně dominuje zoomovací objektiv, který není ani v klidovém stavu schován v těle fotoaparátu (nejspíš by to nedovolila optika). Je zabezpečený krytkou, kterou je před fotografováním nutno sundat. Po zapnutí přístroje se objektiv ještě více vysune z těla a ustaví se do pracovní polohy. Na tomto místě bych mohl napsat, že se mi po vysunutí zdál poněkud "vachrlatý", těžko říct, jestli je to záměr výrobce anebo vlastnost jen námi recenzovaného kusu. Jinak je na přední stěně už jenom indikátor samospouště, neboť měření expozice i blesku probíhá pomocí TTL až za objektivem a hledáček je elektronický.

Olympus Camedia C-740 Ultra Zoom - pohled zhora

Presuňme se tedy na horní stěnu přístroje. Tam nás upoutá především hlavní otočný volič, pomocí kterého jsme schopni nastavit jak expoziční režimy (P/A/S/M), tak i motivové programy, vlastní nastavení a videosekvenci. Nutno říct, že je volič dostatečně tuhý a jen tak jeho otočení nehrozí. Je ale fakt, že by to ani nevadilo, protože hlavní zapínání je umístěno jinde a jeho náhodné zmáčknutí lze prakticky vyloučit.

Hned nad otočným voličem se nachází spoušť, pracující v klasických dvou režimech. Při lehkém namáčknutí dojde k zaostření a stanovení expozice, po domáčknutí se exponuje vlastní snímek. Spoušť samotná je zasazena do prestence, kterým se ovládá zoomování - nutno podotknout, že velmi přirozeně a jednoduše, protože ukazováček si spoušť snadno najde, stejně jako prstenec zoomu. Navíc je na něm pro usnadnění vyroben malý výstupek.

Olympus Camedia C-740 Ultra Zoom - bleskové světlo

Posledním prvkem, který se na horní stěně nachází je blesk. Ano, nespletl jsem se. U tohoto aparátu je totiž blesk výklopný (podobně jako u klasických zrcadovek) a před jeho použitím je nutné jej odjistit. Nicméně o potřebě bleskového světla je uživatel explicitně informován v hledáčku či na LCD displeji.

Na levé boční stěně fotoaparátu (při pohledu zezadu) se nachází dvířka, za nimiž jsou umístěny kontakty USB a AV. Dále je tam i konektor externího zdroje napětí. Otevírání je velmi snadné a rozhodně jsou dvířka lepší než různé gumové krytky. I tahle drobnost podle mně svědčí o vyspělosti fotoaparátu.

Olympus Camedia C-740 Ultra Zoom - zadní stěna

Konečně se dostáváme k zadní stěně, která jako již tradičně obsahuje naprostou většinu ovládacích prvků fotoaparátu. Samozřejmě jí dominuje 3,8 cm TFT LCD displej, na kterém se kromě snímků v režimu prohlížení (a samozřejmě i snímání) zobrazuje hlavní volící menu. Displej je dostatečně kvalitní a zobrazované údaje jsou snadno viditelné (ovšem díky špatnému počasí jsem LCD nezkoušel na přímém slunci).

Nad pravým horním rohem LCD se nachází červené tlačítko POWER, jehož jedinou funkcí je uvést fotoaparát do provozního stavu. K tomu dojde zhruba během 2 vteřin. Hned vedle něj se pak nachází tlačítko aretace expozice, které v režimu prohlížení slouží k otáčení snímků. Pod ním se nachází klasický "olympusí" křížový ovladač se šipkami nahoru, dolů, vlevo a vpravo, přičemž uprostřed je potom tlačítko OK, které slouží k potvrzení všech voleb. Úplně dole je pak tlačítko QUICK VIEW, kterým se zapíná a vypíná LCD displej a také se pomocí něj přepíná do režimu prohlížení.

Olympus Camedia C-740 Ultra Zoom - některé ovládací prvky

V levém horním rohu zadní stěny je umístěn hledáček. Jedná se o hledáček elektronický, který je schopen zobrazit tytéž informace jako vestavěný LCD displej. To by se při některých činnostech mohlo hodit, já jsem však při fotografování testovacích snímků používal LCD. Pokud je zapnuté LCD, hledáček nezobrazuje a naopak. Zpoždění v překreslování je podobné jako u kteréhokoliv jiného LCD - fotit dynamické situace proto bude asi trošku problematické. Hledáček je navíc vybaven dioptrickou korekcí, což svědčí o velké preciznosti výrobce.

Vedle hledáčku jsou pak ještě tři ovládací prvky - tlačítko samospouště (je na něj navázáno mazání v prohlížecím režimu), makro/bodové měření (v prohlížení přímý tisk) a tlačítko režimu blesku spolu s "uzamykáním" snímků proti smazání. Nad nimi se pak nachází poslední ovládací prvek zadní stěny, kterým je pojistka blesku - po jejím stisknutí se blesk vyklopí do pracovní polohy, přičemž o nabití je uživatel informován v hledáčku nebo na LCD panelu.

Na pravé stěně (opět vzhledem k zadnímu pohledu) jsou umístěna dvířka pro xD-Picture paměťovou kartu, nad nimi je dioda, která bliká při čtení a ukládání snímků na kartu. Opět je otevírání snadné a manipulace s kartou též.

Co ještě chybí? Baterie! Takže u tohoto fotoaparátu se používají čtyři baterie typu AA a dostaneme se k nim přes dvířka umístěná na spodní stěně přístroje. Přístup k nim je snadný, navíc jsou dvířka opatřena pojistkou, aby přeci jen nedošlo ani k náhodnému otevření. Uprostřed spodní stěny se pak nachází závit pro stativový šroub.

Tím bych ukončil zevrubný popis fotoaparátu a jeho ovládacích prvků a pustil se do poněkud rozsáhlejšího povídání o jednotlivývh částech přístroje.

Desetinásobný optický zoom Olympus s rozsahem ohnisek f=6,3-63 mm (což odpovídá rozsahu ohnisek 38-380 mm u klasického kinofilmového přístroje) a vynikající světelností F2,8-F3,7. Komu by nestačil zoom optický, může použít ještě trojnásobného zoomu digitálního, čímž se dostane až na hranici 30-násobného zvětšení! (I když za jistou ztrátu kvality výsledného snímku.) Objektiv je složen z 11 členů, uložených v 7 skupinách a je chráněn plastovou krytkou, kterou je potřeba před fotografováním odstranit. Optika fotoaparátu umožňuje snímat fotografie od 0,6 m až do nekonečna (to v případě širokoúhlého objektivu) či od 2 m do nekonečna v případě teleobjektivu. K dispozici je však i makro a supermakro režim (již o 3 cm), které tuto hranici posunou až na rozsah 0,07 m až 0,6 m pro širokoúhlý objektiv a 1,2 m až 2 m pro teleobjektiv. Je nutno říct, že se jedná o velmi slušný rozsah.

1/2,5" barevný CCD snímač s RGB barevným filtrem a celkovým počtem 3,34 milionu efektivních bodů. Efektivních pixelů je potom 3,2 milionu. Díky tomu dovoluje fotoaparát maximální velikost snímku o rozměrech 2048x1536 pixelů.

Ostření fotoaparátu je zajištěno pomocí dostatečně kvalitního autofokusového systému. Nicméně i u něj je možné, že nelze zaostřit a to hlavně v případě, že snímaný objekt je například málo jasný anebo fotografujete osoby a systém vám zaostří mezi ně. V tom případě lze zaostřit na jeden objekt, který je ve stejné vzdálenosti jako ostatní a po zaostření snímek překomponovat do podoby, v níž ho chceme mít. Samozřejmě lze při tom využít i zablokování expozice, o níž si víc povíme v následujícím odstavci. Závěrem lze říct, že ostření funguje dostatečně pohotově, takže by se dalo s trochou dobré vůle použít i na dynamičtější záběry (tam však bude trochu vadit elektronický hledáček).

Fotoaparát je vybaven několika scénickými režimy, v nichž vyhodnotí "optimální" expoziční hodnoty v dané situaci, ale současně nabízí také režim programové automatiky, oba režimy poloautomatické a také režim plně manuální! S tím je pak radost kreativně pracovat. Volbu expozičních režimů lze provést pomocí kruhového voliče a to jak při vypnutém, tak i při zapnutém fotoaparátu.

Výběr expozičního režimuNastavení citlivosti

K měření expozice používá fotoaparát tři způsoby:
  • Digitální ESP měření: Měří střed objektu a větší část okolo středu.
  • Bodové měření: Měří oblast uvnitř značky automatického ostření. Je vhodné tento způsob použít například při fotografování v protisvětle.
  • Více-bodové měření: Expozice se měří až v 8 různých vybraných místech záběru pro dosažení optimální expozice. Použití je vhodné zejména při fotografování objektů s vysokým kontrastem.

Fotoaparát podporuje hned několik snímacích režimů:
  • Jednoduché snímání: snímá jednu fotografii při plném stisknutí tlačítka spouště.
  • Sekvenční snímání: snímá fotografie v sekvenci, přičemž je možné pořídit až 11 snímků rychlostí 1,4 snímku/s v režimu HQ. Ostření, expozice a vyvážení bílé jsou v tomto případě aretovány u prvního snímku.
  • Rychlé sekvenční snímání: pořídí 3 snímky rychlostí 2 snímky/s. Zaostření, expozice a vyvážení bílé jsou opět aretovány u prvního snímku.
  • Sekvenční snímání s kontinuálním zaostřováním: snímá obrázky v sekvenci. Ostření je automaticky upraveno pro každý snímek zvlášť. Rychlost tohoto způsobu sekvenčního snímání je menší než u normálního sekvenčního snímání.
  • Auto Bracketing BKT: pořizuje několik snímků téhož záběru ovšem každý s jiným nastavením expozice. Počet snímků a expoziční rozdíl se nastavují před začátkem expozice.

K dispozici je také možnost kompenzace expozice a to v rozsahu ±2EV v krocích po 1/3 EV, která se též používá u výše uvedené funkce bracketing. Závěrka fotoaparátu pracuje s časy 16 s - 1/1000 s. Citlivost lze u tohoto fotoaparátu nastavit buď automaticky anebo ručně v rozsahu hodnot ISO 100, 200 a 400.

Kromě automatického nastavení vyvážení bílé barvy, které je také výchozím továrním nastavením fotoaparátu lze volit z šesti nastavitelných režimů: denní světlo, zataženo, žárovkové osvětlení a zářivka (tři režimy). Kromě předvolených možností je k dispozici také manuální změření bílé barvy, které nám tak pro vlastní fotografování dává k dispozici jedinečnou možnost nastavení správného barevného odstínu.

Bleskové světlo je i u tohoto fotoaparátu méně výkonné, na standardní situace ale zcela jistě postačí. Mnohem důležitější vlastností jsou možnosti nastavení, které jsou k dispozici. Nechybí samozřejmě korekce červených očí a synchronizace s delšími časy závěrky. Fotoaparát však zcela jistě překvapí možností korekce zábleskové expozice (v rozsahu +-2EV v krocích po 1/3EV). Práce s korekcemi není sice nejjednodušší, na druhou stranu ale není ani kdovíjak složitá a výsledné efekty, které se s její pomocí dají dosáhnout zcela jistě stojí za námahu, kterou jsme nuceni projít během osvojování. Možnostmi blesku se tak Camedia C-740 UltraZoom přibližuje recenzovanému Canonu S50 (i když ten měl navíc i možnost ovlivnění výkonu bleskového světla).

I v této oblasti má fotoaparát co nabídnout, neboť je vybaven jak možností ukládat snímky ve formátu JPEG, tak i v bezztrátovém formátu TIFF. Dále lze velikost snímku ovlivnit použitým rozlišením, takže celkově je k dispozici hned několik možností, včetně softwarově "dopočítaného" zvětšení na maximální formát:
  • 3200 x 2400 (dopočítané rozlišení, SHQ, HQ)
  • 2048 x 1536 (TIFF, SHQ, HQ)
  • 2048 x 1360 (3:2 TIFF, SHQ, HQ)
  • 1600 x 1200 (TIFF, SQ1)
  • 1280 x 960 (TIFF, SQ1)
  • 1024 x 768 (TIFF, SQ2)
  • 640 x 480 (TIFF, SQ2)

Na 32 MB xD-Picture Card se potom vejde následující množství snímků:
  • cca 3 (TIFF: 2048 x 1536)
  • cca 16 (SHQ: 2048 x 1536)
  • cca 40 (HQ: 2048 x 1536)
  • cca 99 (SQ1: 1280 x 960)
  • cca 331 (SQ2: 640 x 480)

Výběr kvality snímku

Z výše uvedeného je vidět, že pokud budete k práci používat převážně maximální rozlišení v bezztrátové TIFF kvalitě, budete muset dokoupit i více kapacitní kartu, aby byla práce příjemnější.

Paměťové medium

Fotoaparát je vybaven slotem paměťové karty xD-Picture card, která pochází z dílen Olympusu a Fuji. Slot se nachází za krytem na pravé straně přístroje (ze zadního pohledu na fotoaparát) a je k němu velmi snadný přístup. Stejně tak vkládání a vyjímání karty je naprosto bezproblémové, při vyjímání stačí lehce zatlačit a karta sama vyskočí. Výtku bych mohl mít snad jen ke kapacitě dodávané karty, která je zřejmě 32 MB. Na takovou kartu skutečně nepořídíte mnoho snímků v té nejvyšší kvalitě a budete si muset pořídit kartu kapacitnější.

Olympus Camedia C-740 Ultra Zoom - prostor pro paměťovou kartu

Zdrojem energie Camedie C-740 UltraZoom jsou čtyři baterie typu AA, které jsou umístěny v bateriovém prostoru na spodní straně přístroje. Přístup k nim je snadný, navíc je krytka vybavena pojistkou proti náhodnému otevření. K testování nám firma Penta dodala fotoaparát se čtyřmi NiMH dobíjecími články HAMA včetně nabíječky, proto předpokládám, že podobné baterie součástí standardní sady nebudou. K dispozici je také možnost použití externího zdroje energie, vlastně adaptéru, který umožní například studiové využití fotoaparátu.

Olympus Camedia C-740 Ultra Zoom - prostor pro baterie

Samospoušť

Je velmi vhodná (nejenom pro pořizování snímků na nichž chce být i fotograf) v kombinaci se stativem. Aktivuje se pomocí menu a její zpoždění je 10 vteřin.

Rozhraní fotoaparátu a softwarové vybavení

K propojení fotoaparátu s počítačem se využívá rozhraní USB, jehož konektor je umístěn pod krytkou na levé straně přístroje (při pohledu zezadu, viz. snímek). Další možností je použití AV výstupu a kontrola snímků na televizní obrazovce - což se může hodit zejména někde na dovolené.

USB a AV port, kontakt pro externí zdroj energie

Fotoaparát se k počítači připojuje bez problémů, pod Win XP nebyly potřeba žádné ovladače. Nicméně i ty jsou součástí programového vybavení, které je k dispozici na CD. Software je klasický "olympusí", dodávaný se všemi fotoaparáty Camedia a obsahuje jak vlastní ovladače pro WinXP a MacOS, tak i program Camedia Master, sloužící k jednoduchému archivování fotografií.

Provoz fotoaparátu

Camedia C-740 UZ se po zapnutí uvede do provozního stavu zhruba během dvou vteřin. Svými funkcemi sice nepatří do low-endové kategorie, nicméně její rozlišení ji trošku degraduje. Je ale fakt, že Olympus má ve svém portfoliu i další fotoaparáty podobného designu, které jsou již i 5 Mpix. Ty by potom snesly přímější srovnání s minule recenzovaným Canonem S50. Na spoušť reaguje fotoaparát velmi slušně a rychlost autofokusu také zcela jistě potěší. Ze začátku bude možná trochu matoucí použití EVF hledáčku a LCD displeje, ale myslím, že dostatečně dlouhá praxe smaže i tohle. Ve skutečnosti vlastně ani nejde o žádný problém, ale spíš o zvyk. Doba elektronických hledáčků je ještě před námi.

Kde má však fotoaparát rezervy je ukládací doba. Při maximálním rozlišení a kvalitě TIFF trvá ukládání jednoho snímku téměř 10 vteřin, což může při práci poněkud zdržovat. Při sériových snímcích se používá nižší kvality, takže je tam zajištěna "dostatečná" rychlost - i když na možnosti klasické zrcadlovky je to přeci jenom stále velmi pomalé.