Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus FE-370: stabilní zoom za hubičku

20.1.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Kompaktní fotoaparát Olympus FE-370 útočí nejen nízkou cenou, ale také solidním 5× optickým zoomem a ve své cenové kategorii překvapivě i mechanickou stabilizací obrazu. Přesvědčí i v praxi nebo zapadne do šedi nezajímavých kompaktů?

Optický a digitální zoom


Vzhledem ke své ceně překvapí Olympus FE-370 svým 5× optickým zoomem. Začíná trochu nešikovně až na 36 milimetrech, což se odráží v malém úhlu záběru. Na druhou stranu tak maximální ohnisko činí 180 milimetrů, což je už dost znatelné přiblížení.


expoziční čas 1/100 s, clona F3,5, citlivost ISO 64, ohnisko 36 mm, klikněte pro zvětšení

Snímek nepůsobí úplně nejostřeji. Šum na snímku je spíše barevného charakteru a vytváří rovnoměrné hrudky, které sice trochu zjemňují detaily, ale jdou velmi snadno odstranit v odšumovacím softwaru. Aberace je taková "všelijaká", každopádně nutno říct, že objektiv prostě aberuje. Tečka. Vodorovné hrany šipek jsou načervenalé, což vadí méně než fialové kontury. Více již vadí modré okraje svislých linií. Je zajímavé, že objektiv aberuje nejen na krajích fotografie, ale i uprostřed. Objektiv naopak potěší tím, že si zachovává solidní ostrost a kontrast i v rozích.


expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 160, ohnisko 180 mm, klikněte pro zvětšení

Maximální přiblížení je velmi slušné. Snímek působí trochu zajímavým dojmem, jako by se fotoaparát snažil zvyšovat ostrost. Okraje některých hran tak připomínají silnější JPEG kompresi, kdy plochy jsou hladké, ale v okolí hran vyleze více jasných a kontrastních pixelů. Šum je v normě.


expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 160, ohnisko 180 mm, klikněte pro zvětšení

Digitální zoom je velmi protivný. Prvně, nelze jej vypnout. Za druhé, je jasné, že jeho použití snižuje kvalitu snímků. Vzhledem k 4× přiblížení jsou ale detaily vcelku rozumně zachovány, ale určitě bych digitální zoom nedoporučoval. Fotoaparát nabízí ještě detailní zoom, kdy pořizuje snímky s rozlišením 5 megapixelů. Nejprve využije celý rozsah ohnisek (a zmenšuje na 5 MPx), pak vyřezává menší a menší plochu snímku až do zmíněných 5 megapixelů. Poněvadž jde jen o výřez 5 MPx z 8MPx snímače, neztrácí se kvalita, nicméně při tisku to vyjde nastejno jako digitální zoom.


Protisvětlo


Focení v protisvětle zvládá Olympus FE-370 na kompakt vcelku slušně. Dynamický rozsah sice není žádný zázrak, ale oproti mnoha jiným fotoaparátům má opravdu tendenci vyrovnávat jasy tak, aby se dalo s trochou štěstí koukat na oblohu i tmavou krajinu.


expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 64, ohnisko 36 mm, klikněte pro zvětšení

Potěší také odlesky objektivu. Tato fotografie je patrně jediná, která měla opravdu výrazný odlesk. Všechny ostatní fotografie jsou téměř bez odlesků. Na ploše obrazu jsou výjimečně nebo jen velmi slabé, horší je to kolem zdroje světla.


expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 64, ohnisko 36 mm, klikněte pro zvětšení

I zde vidíte, že fotoaparát snímky v protisvětle kreslí pěkně. Jak obloha, tak i krajina kolem má zajímavou atmosférickou expozici. Bohužel kolem slunce je "povinný" červený kotouč a také si lze všimnout slabého odlesku objektivu kousek napravo. Červeného kotouče kolem slunce se budete zbavovat jen těžko.


ohnisko 36 mm, clona F3,5


ohnisko 36 mm, clona F5,6


ohnisko 180 mm, clona F8,9

Snímky potvrzují i předchozí pozorování (např. při zoomu). Nejširší ohnisko má při nízké cloně tendenci aberovat, snímky stromů budou dosti namodralé. Vyšší clona aberaci významně sníží a změní barvu do červena. Na nejdelším ohnisku se chromatické aberace kontrastních hran nevyskytují, za to ale snímek chytá zajímavé zbarvení celých ploch.


Noční scéna


Na jakékoli focení za zhoršených světelných podmínek doporučuji použít režim Noční scéna, neboť ten vám dovolí delší expozici než pouhých 1/4 sekundy. Pak totiž máte k dispozici až plné čtyři sekundy, a to je hned o něčem jiném.


expoziční čas 4 s, clona F4,4, citlivost ISO 250, ohnisko 52 mm, klikněte pro zvětšení

Ostrost snímku je dobrá, množství šumu vzhledem k citlivosti ISO 250 adekvátní. To znamená jediné, mohlo by ho být méně. V detailu snímek není příliš pěkný, ale pro rozumná rozlišení je určitě použitelný.


expoziční čas 1/4 s, clona F5,4, citlivost ISO 400, ohnisko 147 mm, klikněte pro zvětšení

Nižší citlivosti jsem musel vypustit, protože na snímku nebylo nic vidět. Podprůměrná světelnost a velmi krátký maximální expoziční čas se podepisují na přílišné podexpozici i při citlivosti ISO 400. Ani tak nelze snímek příliš kvalitativně hodnotit.


expoziční čas 1/4 s, clona F5,4, citlivost ISO 800, ohnisko 147 mm, klikněte pro zvětšení

Expozice se na ISO 800 zlepšila jen trochu. Je vidět typické patlání obrazu při citlivosti ISO 800. Detaily jsou málo patrné, šumu je hodně.


expoziční čas 1/4 s, clona F5,4, citlivost ISO 1600, ohnisko 147 mm, klikněte pro zvětšení

Opět o trochu lepší expozice. Nicméně ISO 1600 rozmělní všechny detaily, které ještě zbývaly, a tak i v menších rozlišeních vypadá snímek docela škaredě. Při těchto snímcích 500×375 pixelů to ale ještě tak moc poznat nejde.


expoziční čas 1/4 s, clona F5,4, citlivost ISO 3200, ohnisko 147 mm, klikněte pro zvětšení

Nejen kvůli malému rozlišení, ale i kvůli šumu (zredukovanému) je snímek málo detailní. Nicméně má alespoň rozumnou expozici.


Standardní scéna



expoziční čas 1/100 s, clona F6,4, citlivost ISO 64, ohnisko 44 mm, klikněte pro zvětšení

Vzhledem k citlivosti ISO 64 je na snímku poměrně dost šumu. Ne, že by nějak extrémně vadil, ale celý snímek je jím trochu posetý a ztrácí tak trochu ostrosti detailů. Lze si všimnout šumu jak jasového, tak i barevného. Jak jsem již říkal, detaily jsou spíše trochu slabší a lze vidět také aberující hrany.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.