Olympus FE-5500: pomalý hubeňour

20.6.2005, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Novinka od Olympusu - Camedia FE-5500 - je vybavena technologickou novinkou, tzv. otáčivým objektivem. Zasouvání objektivu je originální, přesto se jedná o klasický trojnásobný optický zoom. Model patří do pětimegapixelové kategorie a řadu uživatelů zaujme především velmi povedeným designem a jednoduchým ovládáním. V našem testu model nepropadl ani v obrazových testech, i když jisté drobnější problémy jsme objevili.
Přestože je tato novinka od Olympusu skutečně velmi tenká, tak se překvapivě dobře drží při fotografování jen jednou rukou. Při troše akrobacie nastavíte pouze palcem jednotlivé funkce v Menu, zoomovat přes kolébku na zadní straně však tímto prstem budete zcela v pohodě. Na přední straně kromě otočného objektivu objevíte ještě velké okénko blesku a zcela vpravo zabudovaný mikrofon a indikátor samospouště. Jako obvykle toho nejvíce najdete na zadní straně - kromě velkého doupalcového barevného displeje (ovšem s nízkým rozlišením 115 000 pixelů) také relativně malý křížový ovladač s potvrzováním výběru uprostřed (jednotlivá ramena nastavují postupně režimy scén, makro, blesk a samospoušť). Zbývají nám už jenom tři tlačítka pod displejem, která jsou určena pro mazání snímků, přehrávání a režim fotografování (což by se možná dalo vyřešit i jen jedním tlačítkem).

Nesmíme také zapomenout na velké tlačítko spouště a velmi drobné tlačítko Power pro zapnutí modelu na horní straně, které musíte skutečně domáčknout a ještě chvíli podržet, abyste model skutečně probudili k životu. Na opačné straně, tedy spodní, je umístěn těsně vedle středu závit a také prostor pro akumulátor (ten je zajištěn ještě plastovou záklopkou, takže vám po vysunutí krytky nečekaně nevyjede) a paměťovou kartu. Na pravém boku (při pohledu zezadu) jsou pod gumovou krytkou schovány konektory USB rozhraní a napájení.

Další funkce a parametry nastavíte v Menu, které je typicky "olympusí", takže hned na začátku se vám zobrazí rozcestník, kterým se nasměrujete buď do kapitoly, v níž nastavíte kvalitu snímků, anebo na korekci expozice, teplotu bílé, anebo do velkého Menu, ve kterém nastavíte citlivost snímače, nebo aktivujete digitální zoom či například oblast měření expozice. K dispozici jsou i dvě zajímavé funkce, které nenajdete u každého kompaktu: Panorama a 2 v 1. První zmíněnou funkci ovšem využijete jedině tehdy, pokud právě používáte xD-Picture kartu od Olympusu a navíc konečné propojení snímků do jednoho "megasnímku" uděláte až v počítači pomocí programu Olympus Master. Druhá funkce vám umožní naexponovat dva snímky do jednoho (pravá část, levá část). Jak vypadá taková koláž se můžete podívat v části Praktické zkušenosti. To jsme zatím popisovali část nebo záložku označenou jako Camera, v dalších kapitolách Memory a Set up můžete zformátovat paměťovou kartu nebo pomocí funkce Backup lze data z interní paměti nakopírovat na vloženou paměťovou kartu. V Set upu zase nastavíte jazyk, datum, čas, zvuky, jas zobrazovače nebo zde také zaktivujete funkci Pixel Mapping, která zkontroluje zpracování obrazu.