Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus M.Zuiko Digital 14-150 mm F4-5,6

6.6.2011, Milan Šurkala, recenze
Recenze objektivu Olympus M.zuiko Digital ED 14-150mm F4-5,6 doplňuje test kompaktu Olympus E-PL2. Pojďme se tedy podrobně podívat na to, jak si tento ultrazoomový objektiv vedl v testu a zda je vhodným sklem ke koupi.
Hodně zajímavé bude sledovat úroveň kresby uprostřed obrazu i na krajích. Začneme snímání na krátkou vzdálenost cca 50-100 centimetrů.


14mm ohnisko, clona F4



14mm ohnisko, clona F5,6

14mm ohnisko, clona F8



14mm ohnisko, clona F11

14mm ohnisko, clona F16

14mm ohnisko, clona F22

Středová ostrost (zobrazena vpravo dole) je na nižších clonách velmi slušná, od F8 se ostrost začíná trošku ztrácet a F16 už ukazuje docela silnou difrakci. Rohy trpí na jemnou chromatickou aberaci a neostrost. Ta postupně mizí, ale objektiv se jí nikdy nezbaví. Přijatelné výsledky jsou dostupné zhruba od clony F9.


25mm ohnisko, clona F4,7



25mm ohnisko, clona F5,6

25mm ohnisko, clona F8



25mm ohnisko, clona F11

25mm ohnisko, clona F16

25mm ohnisko, clona F22

Ohniska kolem 25 milimetrů již netrpí na aberaci, což je dobře. Rohová neostrost je na nižších clonách výrazná, postupně se zlepšuje, ale ani zde se plně ostrých rohů nedočkáme (od F11 jsou nicméně už docela dobré).


49mm ohnisko, clona F5,4



49mm ohnisko, clona F5,6

49mm ohnisko, clona F8



49mm ohnisko, clona F11

49mm ohnisko, clona F16

49mm ohnisko, clona F22

Střední ohniska kolem 50 milimetrů opět začínají nabírat chromatickou aberaci. Rohy nejsou plně ostré, ale mají ostrost o trošku lepší než v předchozím případě.


90mm ohnisko, clona F5,5



90mm ohnisko, clona F5,6

90mm ohnisko, clona F8



90mm ohnisko, clona F11

90mm ohnisko, clona F16

90mm ohnisko, clona F22

Na ohnisku 90mm začíná být i středová ostrost trochu méně výrazná. Rohy jsou na nižších clonách neostré a trpí na silnou chromatickou aberaci. Opět kolem F11 začíná být situace docela dobrá.


150mm ohnisko, clona F5,6



150mm ohnisko, clona F8

150mm ohnisko, clona F11



150mm ohnisko, clona F16

150mm ohnisko, clona F22
 

I na nejdelším ohnisku je kresba poněkud nevýrazná, snímky trápí chromatická aberace, ostrost v rozích je nicméně přijatelná i u středních clon. Nyní se ale podíváme, jak to bude vypadat při ostření na běžnější větší vzdálenosti v řádech metrů až desítek metrů.


14mm ohnisko, clona F4



14mm ohnisko, clona F5,6

14mm ohnisko, clona F8



14mm ohnisko, clona F11

14mm ohnisko, clona F16

14mm ohnisko, clona F22

Středová ostrost je na širších ohniscích velmi dobrá. Rohy jsou nicméně poněkud neostré a dobrou úroveň mají až u F11. Snímky trápí i mírná chromatická aberace.


25mm ohnisko, clona F4,7



25mm ohnisko, clona F5,6

25mm ohnisko, clona F8



25mm ohnisko, clona F11

25mm ohnisko, clona F16

25mm ohnisko, clona F22

Naopak ohniska kolem 25 milimetrů jsou téměř bez vad. Jak středová, tak rohová ostrost příjemně překvapí. Na nižších clonách je vidět trochu aberace, ale není to vážné. Na clonách F16 a výše si můžete všimnout narůstající difrakce obrazu, což je s ohledem na velikost čipu, rozlišení a clonu pochopitelné.


49mm ohnisko, clona F5,4



49mm ohnisko, clona F5,6

49mm ohnisko, clona F8



49mm ohnisko, clona F11

49mm ohnisko, clona F16

49mm ohnisko, clona F22

Ani ohniska kolem 50 milimetrů nevykazují nic špatného. Detaily i optické kvality objektivu jsou solidní.


80mm ohnisko, clona F5,4



80mm ohnisko, clona F5,6

80mm ohnisko, clona F8



80mm ohnisko, clona F11

80mm ohnisko, clona F16

80mm ohnisko, clona F22

Prodloužení ohnisek na 80 mm přináší lehkou chromatickou aberaci na nižších clonách. Rohy jsou jen lehce neostré, s vyššími clonami se situace zlepšuje.


150mm ohnisko, clona F5,6



150mm ohnisko, clona F8

150mm ohnisko, clona F11



150mm ohnisko, clona F16

150mm ohnisko, clona F22
 

Nejdelší ohnisko lehce rozostřuje rohy, středová ostrost je na nižších clonách dobrá, ale už při F11 kresba lehce upadá, s vyššími clonami je difrakce výraznější.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.