Olympus TG-1 iHS: nejen entomologův sen

26.7.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dnešním testu se podíváme na netradiční outdoorový kompakt Olympus TG-1 iHS. Ten zaujme zejména velmi světelným objektivem s hodnotou F2,0 na nejširším ohnisku. Ani další výbava není vůbec ochuzena, slíbeno je i velmi dobré makro.
Olympus TG-1 je velmi zajímavým přírůstkem do třídy outdoorových kompaktů. Přináší jednu z nejlepších odolností, ne-li nejlepší. Zajímavý je OLED displej, výbavu doplňuje GPS modul, který ale svou rychlostí a přesností nepřevyšuje standard své třídy. Kvůli odolné koncepci se připravte na tuhý chod kolečka fotografických režimů a nepříjemným překvapením je příliš rychlý úsporný režim objektivu (ten se restartuje už po pouhých 15 sekundách prohlížení snímku). Dobré je, že můžete použít i předsádky.

Velkou radost mi udělal autofokus, který je nadprůměrně rychlý na všech ohniscích a zejména tu máte vynikající telemakro a supermakro, pro které už ani nemám superlativ. Prostě pohádka. Více než 3násobné virtuální zvětšení je skutečně dech beroucí. Objektiv potěší i velmi dobrou světelností zejména na širokém ohnisku, počítat ale musíte jen se 4× zoomem a jistými optickými kompromisy. Tím největším je chromatická aberace, která je u některých snímků skutečně obrovská. Naopak zkreslení nebo vinětace není vůbec problém.

Fotoaparát nabízí Full HD videosekvence, které jsou dostatečně kvalitní, nicméně autofokus by mohl být trochu rychlejší. Pro běžné natáčení to ale rozhodně stačí. Poměrně velká baterie zaručuje skutečně velmi pěknou výdrž, a to i při používání GPS modulu. K dispozici je i HDR režim, který pracuje vcelku příjemně. Fotoaparát je až na zoomování hodně svižný. Dobré je i sekvenční snímání a mnoho z vás potěší i zajímavé magické filtry. Naopak nedostatečný je rozsah expozičních časů pro noční focení. Olympus chválím za to, že použil nižší rozlišení 12 megapixelů a nepřeháněl to, nicméně odšumování je i tak dost silné a fotografie jsou takové... "kulaté". Hrany jednoduše nejsou příliš ostré, přestože snímky jsou docela detailní. Je však zajímavé, že při vyšších citlivostech se kvalita obrazu příliš nezhoršuje.

Výsledné hodnocení fotoaparátu je trochu těžké. Ti, kteří očekávají kvalitní snímky, budou zklamáni silnějším odšumováním a zejména občasnou velmi silnou chromatickou aberací. Pokud však potřebujete odolný fotoaparát a hodně rádi fotíte nejrůznější květiny, hmyz a obecně makra, najdete v TG-1 velmi zajímavého společníka. Pokud mám do hodnocení započítat "faktor zábavy", dal bych fotoaparát okamžitě Trefu. Chtěl jsem vyzkoušet voděodolnost, no skončilo to půl hodinou lítání po potoce a pěkně promočenými botami. Chtěl jsem vyfotit motýla, skončilo opět půlhodinovým běháním po louce a focením všeho možného. Kdyby mi nedošla baterie, běhal bych tam možná ještě teď.

Pro milovníky přírody v téměř všech možných podobách je to prostě velmi inspirativní přístroj, téměř bych se nebál říci, že povinnost. Snad jen na lvy v Africe bych si pořídil něco jiného. Pokud bych si měl koupit outdoorový kompakt, TG-1 by byla více než horkým kandidátem.

1) Všechny milovníky přírody za téměř jakýchkoli podmínek
2) Ty, kteří milují makro (zejména květiny, hmyz,...)

+ Naprosto geniální supermakro