Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 ASPH.

17.1.2022, Milan Šurkala, recenze
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 ASPH.
Panasonic má ve svém výrobním programu i světelné zoomovací objektivy pro Micro Four Thirds systém a jedním z nejzajímavějších je Leica 10-25mm F1.7. Vedle dobré světelnosti nabídne i velmi širokoúhlý záběr.

Sférické a poduškovité zkreslení

 
Na optické vady objektivu mohou být aplikovány automatické korekce. Pokud jde o zkreslení, tak tam je skutečné soudkovité zkreslení u nejširšího úhlu záběru +5,0 %, nicméně po korekcích se dostane na v podstatě neznatelných +0,6 %. V případě maximálního zoomu je to -0,8 % před korekcemi a -0,4 % po korekcích, což není mnoho.
 

10mm (korigovaný JPEG)

25mm (korigovaný JPEG)
10mm (nekorigovaný RAW)
25mm (nekorigovaný RAW)
 
 

Vinětace

 
Pokud jde o vinětaci, ta je při plně otevřené cloně dosti patrná. I v JPEGu je po potlačení někde mezi 1,3 až 1,6 EV. Bez korekci jsme obvykle na 1,5 EV, na nejširším úhlu záběru dokonce přes 2,4 EV. S přicloněním ale velmi rychle klesá a např. na F6,3 je už v JPEGu i RAW jen okolo 0,5 EV.
 
Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 vinětace
 
 

Chromatická aberace

 
Nezapomeneme se podívat ani na chromatickou aberaci. Tu budeme studovat v protisvětle na kontrastních hranách.
 
10mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (JPEG)
 
10mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (RAW)
 
10mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (JPEG)
 
10mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (RAW)
 
10mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)
 
10mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)
 
10mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)
 
10mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)
 
Máme zde snímky v JPEGU a tentokrát i z RAWu s vypnutými optickými korekcemi. Jak ale vidíte, ani v jednom případě se s chromatickou aberací v podstatě nesetkáte. Barevné kontury jsou na výrazných hranách minimální.
 
12mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (JPEG)
 
12mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (RAW)
 
12mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (JPEG)
 
12mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (RAW)
 
12mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)
 
12mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)
 
12mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)
 
12mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)
 
Ani u 12mm reálné ohniskové vzdálenosti se nic nemění. Chromatická aberace v podstatě neexistuje.
 
15mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (JPEG)
 
15mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (RAW)
 
15mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (JPEG)
 
15mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (RAW)
 
15mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)
 
15mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)
 
15mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)
 
15mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)
 
Podobně je tomu tak i na 15mm ohniskové vzdálenosti. Stále bez výraznější chromatické aberace.
 
18mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (JPEG)
 
18mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (RAW)
 
18mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (JPEG)
 
18mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (RAW)
 
18mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)
 
18mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)
 
18mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)
 
18mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)
 
Objektiv předvádí i zde velmi dobrou práci, po chromatické aberaci téměř ani památky.
 
25mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (JPEG)
 
25mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (RAW)
 
25mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (JPEG)
 
25mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (RAW)
 
25mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)
 
25mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)
 
25mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)
 
25mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)
 
Ani na maximálním zoomu objektiv netrpí na chromatickou aberaci. Dobrá práce.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.