Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 ASPH.
17.1.2022, Milan Šurkala, recenze
Panasonic má ve svém výrobním programu i světelné zoomovací objektivy pro Micro Four Thirds systém a jedním z nejzajímavějších je Leica 10-25mm F1.7. Vedle dobré světelnosti nabídne i velmi širokoúhlý záběr.
Kapitoly článku:
- Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10-25mm F1.7 ASPH.
- Autofokus, ostření, světelnost, bokeh
- Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace
- Kresba v praxi
- Protisvětlo a optický zoom
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické a poduškovité zkreslení
10mm (korigovaný JPEG)
|
25mm (korigovaný JPEG)
|
10mm (nekorigovaný RAW)
|
25mm (nekorigovaný RAW)
|
Vinětace
Pokud jde o vinětaci, ta je při plně otevřené cloně dosti patrná. I v JPEGu je po potlačení někde mezi 1,3 až 1,6 EV. Bez korekci jsme obvykle na 1,5 EV, na nejširším úhlu záběru dokonce přes 2,4 EV. S přicloněním ale velmi rychle klesá a např. na F6,3 je už v JPEGu i RAW jen okolo 0,5 EV.
Chromatická aberace
Nezapomeneme se podívat ani na chromatickou aberaci. Tu budeme studovat v protisvětle na kontrastních hranách.
10mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (JPEG)
10mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (RAW)
10mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (JPEG)
10mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (RAW)
10mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)
10mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)
10mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)
10mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)
Máme zde snímky v JPEGU a tentokrát i z RAWu s vypnutými optickými korekcemi. Jak ale vidíte, ani v jednom případě se s chromatickou aberací v podstatě nesetkáte. Barevné kontury jsou na výrazných hranách minimální.
12mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (JPEG)
12mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (RAW)
12mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (JPEG)
12mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (RAW)
12mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)
12mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)
12mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)
12mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)
Ani u 12mm reálné ohniskové vzdálenosti se nic nemění. Chromatická aberace v podstatě neexistuje.
15mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (JPEG)
15mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (RAW)
15mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (JPEG)
15mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (RAW)
15mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)
15mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)
15mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)
15mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)
18mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (JPEG)
18mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (RAW)
18mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (JPEG)
18mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (RAW)
18mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)
18mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)
18mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)
18mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)
Objektiv předvádí i zde velmi dobrou práci, po chromatické aberaci téměř ani památky.
25mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (JPEG)
25mm ohnisková vzdálenost, clona F1,7 (RAW)
25mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (JPEG)
25mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (RAW)
25mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)
25mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)
25mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)
25mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)
Ani na maximálním zoomu objektiv netrpí na chromatickou aberaci. Dobrá práce.