Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix DMC–FZ10: Vlajková loď s optikou Leica

Máte zájem o digitální fotografii a očekáváte kvalitní výsledek s možností aktivně zasahovat do procesu snímání? Pak vám zajisté při výběru aparátu projde rukama také model DMC-FZ10 značky Panasonic. V této třídě Panasonic již tradičně nabízí velmi zajímavé spojení prvotřídní optiky Leica a pokročilé digi technologie.
OVLÁDÁNÍ A POPIS PŘÍSTROJE

Ergonomie

Jak již bylo napsáno v úvodu, designové řešení akcentuje především kvalitní optiku, která jasně dominuje celému přístroji. Až nezvykle velký objektiv je uložen v kovovém tubusu, který umožňuje dostatečně pevnou oporu přístroje při snímání z ruky. Vlastní tělo je vyrobeno z plastu, stejně jako všechny ovládací prvky s výjimkou ostřícího kroužku objektivu. Všechny mechanické součástky, jako výklopné kryty konektorů, baterie a podobně mají přesný a pevný chod. Rukojeť fotoaparátu je vpředu i vzadu vybavena zdrsněným pogumovanými plochami, které slouží pro bezpečnější držení.

Pro člověka přivyklého používání kinofilmové zrcadlovky může být ergonomické řešení tohoto přístroje zpočátku nepohodlné a jeho držení nejisté, ale po nějaké době se vše srovná. Zvláště při snímání za použití LCD displeje, kdy nedržíme přístroj těsně před obličejem se tento rozdíl stírá. Řešení přístroje navazuje na koncepci hledáčkových kinofilmových přístrojů a tomu odpovídá poloha spouště i elektronického hledáčku. Všechny ovládací prvky budí dojem solidnosti a kvalitního zpracování. Jejich ovládání je přesné, pohodlné a jisté. I v případě, že používáme hledáček a přístroj držíme u obličeje, jsou všechny ovladače pohodlně dostupné a aktuální změny jejich nastavení můžeme sledovat přímo v hledáčku, případně na displeji. Velmi příjemný je samostatný hlavní vypínač, který jednoznačně přispívá k vysokému uživatelskému komfortu. Dalším jistě zajímavým zpříjemněním uživatelského komfortu je bezesporu možnost přímého napájení ze sítě, které nám dává naprostou nezávislost na kapacitě baterií. Jen škoda, že připojení napájecího kabelu výrazně omezuje pohodlné držení přístroje.

Celkově přístroj svým řešením určitě splňuje vysoké nároky potenciální cílové skupiny uživatelů. Pokud bychom ovšem chtěli být nekriticky nároční, zajisté bychom nepřehlédli, že k úplné dokonalosti by bylo vhodné lehce přemístit těžiště z optické soustavy směrem k tělu přístroje.




Ovládání

Přístroj je osazen 12 základními ovladači:

Hlavní vypínač
Samostatný hlavní vypínač kamery je velmi vhodně umístěn na zadní stěně tak, aby umožňoval pohodlné zapnutí palcem pravé ruky. Zapnutí kamery je indikováno zelenou diodou graficky spojenou s polohou ON vypínače.

Multifunkční kruhový ovladač
Kruhovým ovladačem měníme jednotlivé snímací režimy:
  • Prohlížení, umožňuje základní manipulaci s již pořízenými snímky a záznamy.
  • P, plně automatický režim pro snímání
  • A/S/M - snímací režimy, které umožňují zásahy do expozičních hodnot, klasicky zde můžeme nastavit prioritu clony, času a plný manuál
  • Makro, režim pro snímání v poměrech cca 1:1
  • Kreativní režimy: portrét, sport, pohybující se předměty, noční portrét
  • Video, umožňuje pořizování video sekvencí včetně zvukového záznamu

Spoušť s kruhovým víceúčelovým ovladačem
Spoušť je 2-kroková se zavedeným schématem ostření x expozice. Kruhový ovladač slouží v režimech snímání k ovládání zoomu, v režimu prohlížení k digitálnímu 3-krokovému zoomování pořízených snímků.

Multifunkční joystickové kolečko
Obecně slouží k ovládání menu a pomocných funkcí.
V režimu snímání jím přímo nastavujeme:
  • Samospoušť, polohy off, 10s, 2s
  • Blesk, režimy: auto, redukce červených očí, synchro s dlouhými časy,
  • Rychlý vstup do režimu prohlížení
  • Korekce: expozice, blesku, barevné teploty snímku
V režimu prohlížení slouží primárně k posuvu snímků.
    Přepínač sériového snímání
    Je umístěn na horní straně vpravo. Jeho mačkáním přepínáme mezi polohami off, H - high speed ( 4 snímky za vteřinu), L - low speed ( 2 snímky za vteřinu)

    Ovladač vestavěného blesku
    Zajišťuje vyklopení pomocného blesku

    EVF/LCD
    Přepínač zobrazení hledáček/displej

    Display
    Mění pomocné údaje zobrazené na LCD nebo v hledáčku: základní údaje, základní údaje + aktuální histogram, pomocná mřížka, obraz bez údajů.

    Exposure
    Umožňuje přístup k nastavení expozičních hodnot v režimech, které toto dovolují.

    Menu - rychlý přístup do menu přístroje

    Delete - mazání snímků v režimu prohlížení





    Optická soustava

    Použitý objektiv s proměnnou ohniskovou vzdáleností je pravděpodobně tím, co člověk znalý fototechniky ocení nejdříve. Přístroj je osazen objektivem LEICA DC VARIO-ELMARIT s rozsahem ohniskových vzdáleností 6 mm až 72 mm s neproměnlivou světelností F2,8. Objektiv je nevýměnný a je pevně spojen s tělem přístroje. Zaostřovat lze v rozmezí 2 metry až nekonečno na dlouhém konci a 5 centimetrů až nekonečno na širokém konci objektivu. Sluneční clona je dodávána v základním příslušenství přístroje.

    Už sama značka a základní údaje objektivu napovídají, že máme v rukou optiku, u které se dá očekávat, že její kvalita bude nadprůměrná. Rozsah zoomu je skutečně úctyhodný, v přepočtu ohniskové vzdálenosti na formát kinofilmu disponujeme možností nastavení ohniska objektivu od 35 do 420 mm. Také hodnota světelnosti, která je v celém rozsahu ohnisek konstantní, dává tušit kvalitu. A skutečně tomu tak je objektiv, zobrazuje velmi vyrovnaně, kontrastně a čistě. A to v celém rozsahu. Musíme však přece jen počítat s tím, že se jedná o zoom a tedy o kompromis. Daní za ultraširoký rozsah je jasně patrné soudkovité zkreslení na širokém konci, které ovšem nepřekračuje hodnotu, na kterou jsme u podobných přístrojů zvyklí.




    Netradiční řešení nabízí optika pro snímání v režimu makro, kde konstruktéři vyřešili zaostření na velmi krátké vzdálenosti za použití nejširšího ohniska. Tato koncepce má však svá pro i proti. Jednoznačným kladem je dosahovaný poměr zobrazení, který se v reálu pohybuje okolo 1:1 a více, a vysoká možná hloubka ostrosti, která bývá často omezujícím faktorem při snímání makro. Nevýhodou je naopak již zmíněné soudkovité zkreslení při daném ohnisku, které se krátkou snímací vzdáleností ještě zvýší, a výrazná chromatická vada, rostoucí směrem k okraji snímku, která se projeví na jinak čistě zobrazujícím objektivu.


    Soudkovité zkreslení


    Chromatická vada


    Sluneční clona, která je v základním příslušenství přístroje nás přinutí důkladně prozkoumat kvalitu zobrazení v obtížných světelných podmínkách. V dnešní době silného konkurenčního boje, kdy výrobci poskytují v ceně přístroje pouze nejnutnější doplňky, jsme si zvykli, že přiložená sluneční clona je častým indikátorem toho, že optika nemá zcela uspokojivě vyřešeny odlesky a duchy v obraze a užití clony je v některých situacích nezbytné. Naštěstí ne tak u tohoto modelu, kde optické rozdíly při nepoužití clony jsou zanedbatelné a objektiv zobrazuje kvalitně i v obtížných světelných podmínkách. Viditelné odlesky můžeme nalézt pouze na snímcích se silným bodovým protisvětlem umístěným přímo v záběru.

    Poděkujme tedy výrobci, že má zájem na vnímání kvality tohoto přístroje a dává nám "něco navíc", co k základnímu snímání není nezbytné. Naopak nám přiložením sluneční clony dává do rukou další tvůrčí nástroj: sluneční clona je vybavena závitem pro použití kreativních filtrů o průměru 72 mm, což znatelně rozšiřuje možnosti využití tohoto přístroje. Zanedbatelnou nevýhodou je manipulace při nasazování clony, kdy musíme nejprve odšroubovat přední kovový kroužek tubusu objektivu a teprve poté upevnit clonu. Jedná se o kompromis mezi funkčností a atraktivním designem. Nasazenou sluneční clonou rovněž chráníme objektiv před mechanickým poškozením. Funkční detail krytky objektivu je vyřešen tak, že jeho nasazování je pohodlné i při nasazené sluneční cloně.



    F6, bez clony,
    světlo mimo záběr

    F6, bez clony,
    světlo v záběru
    F6, s clonou,
    světlo mimo záběr

    F6, s clonou,
    světlo v záběru
    F 7,2, bez clony,
    světlo v záběru

    F 7,2, s clonou,
    světlo mimo záběr
    F 7,2 s clonou,
    světlo v záběru

    F 7,2, bez clony,
    světlo mimo záběr

    Snímky v protisvětle se sluncem mimo záběr jsou čisté, na široké straně jedno drobné prasátko při slunci v záběru se clonou i bez ní, na dlouhém konci se sluncem v záběru je to jedno velké "prase".


    Paměťová média, formáty výstupu, rozhraní a příslušenství

    Jako záznamové medium můžeme do FZ 10 vložit SD Memory Card nebo Multi Media Card. Jako lehce výhodnější se jeví použití SD karty, se kterou lze lépe využít některé funkce (např. sériové snímání). Pořízené záznamy lze ukládat v následujících formátech:
    • JPEG
    • DPOF
    • Quick time
    • Quick time Motion

    Mimo paměťových karet máme možnost k přenosu dat použít rozhraní USB nebo audio výstup NTSC/PAL. Lithiový akumulátor vydrží na jedno nabití na 150 - 200 snímků. Při nabíjení se na plnou kapacitu dostane již po hodině a půl na nabíječce.

    Ve standardně dodávané příslušenství fotoaparátu najdeme: sluneční clonu, akumulátorovou lithiovou baterii, nabíječku, kabel pro přímé napájení, 16 MB SD paměťovou kartu, USB kabel, audio/video kabel, doplňkový software na CD a popruh pro zavěšení kolem krku.
    Autor: Michal Spáčil
    Začínal v roce 1995 jako novinář se zájmem o IT, po dokončení právnické fakulty působil jako tiskový mluvčí Ústavního soudu a Státní zemědělské a potravinářské inspekce. V letech 2003-2004 byl v redakčním týmu Digimanie.cz. Nyní pracuje jako právník ve veřejné správě a kromě občasných příspěvků pro naše magazíny píše i do odborných periodik o právních vztazích k nemovitostem a o aktuální judikatuře.