Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix DMC–FZ10: Vlajková loď s optikou Leica

Máte zájem o digitální fotografii a očekáváte kvalitní výsledek s možností aktivně zasahovat do procesu snímání? Pak vám zajisté při výběru aparátu projde rukama také model DMC-FZ10 značky Panasonic. V této třídě Panasonic již tradičně nabízí velmi zajímavé spojení prvotřídní optiky Leica a pokročilé digi technologie.
SNÍMÁNÍ

Zaostřování

Automatické zaostřování je jediným výrazně slabším místem jinak vydařeného a svými vlastnostmi vyváženého přístroje. Autofokus je sice velmi přesný a spolehlivý, ale také velmi pomalý. Musíme počítat s tím, že ostříme-li na výrazně odlišné vzdálenosti, dobu ostření počítáme v řádech sekund.
Rozdělení na zaostřovací oblast normal a makro se jeví jako velmi prozíravé, uvážíme-li časovou náročnost přeostření v plném rozsahu objektivu.

Při zapojení funkce kontinuálního ostření máme možnost ostřit na pohyblivé předměty. Pokud předmět zachytíme a naostříme, je již autofokus spolehlivý.

Manuální ostření je na tomto modelu vyřešeno velmi příjemně. Ostříme mechanickým kovovým kroužkem na těle objektivu. Chod kroužku je přibržděn a jeho ovládání, které se blíží ostření klasických objektivů mechanických zrcadlovek příjemné, pohodlné a jisté. Snadné ovládání dále usnadňuje možnost automatického zobrazení lupy manuálního ostření na displeji (v hledáčku), který opět mizí, přerušíme-li ostření. Další velmi příjemnou funkcí usnadňující ostření je třetí poloha přepínače ostření: v poloze MF máme možnost namáčknout přepínač směrem dolu a uvést tak dočasně do provozu autofokus, po uvolnění tlaku na přepínač se přístroj okamžitě opět přepne do polohy manuálního ostření. Vzhledem k tomu, že přepínač je umístěn tak, aby se s ním dalo bez problémů manipulovat při snímání, získáváme tak velmi účinný a pohodlný zámek autofokusu. Při manuálním ostření můžeme využívat plný rozsah objektivu, který se v AF modu dostupný pouze v makro režimu.


Rozlišení

Snímací čip umožňuje několik základních velikostí rozlišení. Ve všech případech je zobrazení velmi kvalitní a barevné podání věrné. S přihlédnutím k obecným omezením digitálního pořizování snímků zobrazení čipu uspokojí jakékoli požadavky amatérského a poloprofesionálního snímání. Při zachování shodné kvality zobrazení je jediným rozdílem velikost výsledného snímku. Zdržme se tedy komentáře a posuďme jednotlivé snímky, neboť reálné požadavky každého z nás na výsledný formát výstupu jsou jistě rozdílné. Pro všechny velikosti rozlišení můžeme dále volit mezi uložením snímku v kvalitě Fine nebo Standard. Rozdíl mezi těmito nastaveními není již v rozlišení, ale v kompresi, tedy v množství optických informací zapsaných v souboru. Obecně je soubor snímaný v režimu Fine nositelem téměř dvojnásobného objemu dat, než soubor snímaný v režimu Standard. (snímky byly pořízeny na citlivost ISO 100, ze stativu, ohniskem 72 mm, při automatickém měření expozice a automatickém nastavení bílé).


640x480
Komprese Standard

640x480
Komprese Fine
1280 x 960
Komprese Standard

1280 x 960
Komprese Fine
1600 x 1200
Komprese Standard

1600 x 1200
Komprese Fine
2304 x 1728
Komprese Standard

2304 x 1728
Komprese Fine
HDTV (1920 x 1080)
Komprese Standard

HDTV (1920 x 1080)
Komprese Fine

Citlivost ISO

Kamera disponuje několika základními nastaveními citlivosti ISO: AUTO, 50, 100, 200, 400. Intenzita šumu v intervalu citlivost od ISO 50 po ISO 200 vzrůstá úměrným způsobem, který lze očekávat. . Při ISO 400 však šum skutečně viditelné vzrůstá a zřetelně narušuje strukturu obrazu, také tonální podání vykazuje znatelné odchylky. V tabulce níže jsou výřezy, celé snímky uvidíte po prokliku.



ISO 50

ISO 100
ISO 200


ISO 400
Nastavení bílé

Bílou nastavujeme v hlavním menu, kde máme k dispozici několik přednastavených hodnot nebo ruční nastavení. V režimu AUTO je nastavení bílé velmi spolehlivé a pro běžnou práci není v podstatě potřeba využívat jiných nastavení. Pokud potřebujeme korigovat speciální světelné podmínky nebo jsme natolik vyspělí autoři, že používáme vyvážení bílé jako kreativní nástroj, použijeme ruční nastavení. Je jednoduché, přesné a spolehlivé. Funkcí, která je uživatelsky příjemná, je rychlý přístup přes tlačítko korekcí do nastavení teploty obrazu na škále červená/modrá v aktuálním čase snímání. Oproti zavedeným zvyklostem neobsahuje menu nabídka vyvážení bílé na zářivkové světlo, což ovšem pro praktické použití přístroje považuji za naprosto nedůležité.

Expozice

Měření expozice je spolehlivé a většinu základních situací zvládá bez větších problémů. V případě, že máme jinou představu než vestavěná automatika, ovlivníme expozici pomocí tlačítka rychlého přístupu do korekcí. Velmi snadno nastavíme korekci expozice, samostatnou korekci blesku a výše zmíněnou korekci barevné teploty obrazu. Měření expozice volíme režim multi nebo spot, kde je preferována skutečně velmi malá plocha obrazu a lze tedy říci, že se jedná o plnohodnotné bodové měření.

Optická stabilizace obrazu MEGA O.I.S.

Skutečně vítaná funkce pro pohotové a rychlé snímání při kritických kombinacích časů a ohniskových vzdáleností. Možnost stabilizace obrazu je důležitým faktorem, který přímo ovlivňuje kvalitu zobrazení při méně vhodných podmínkách snímání. K dispozici je i program Pohybový efekt, při jehož použití stabilizátor eliminuje pouze vertikální chvění. Jako náhledy jsou i zde použity výřezy, k celým snímkům se dostanete po prokliku.


Ze stativu

Z ruky
Stabilizace: mode 1
Stabilizace: mode 2


Pořizování videosekvencí

Přístroj umožňuje také nahrávání krátkých videosekvencí a to včetně záznamu zvuku. Obrazový záznam je ukládán v rozlišení 320 x 24é bodů, zvuk je snímán ve formátu mono. Vzhledem ke koncepci přístroje je nutno na tuto funkci pohlížet jako na čistě doplňkovou s omezenou kvalitou a rozsahem záznamu.
Autor: Michal Spáčil
Začínal v roce 1995 jako novinář se zájmem o IT, po dokončení právnické fakulty působil jako tiskový mluvčí Ústavního soudu a Státní zemědělské a potravinářské inspekce. V letech 2003-2004 byl v redakčním týmu Digimanie.cz. Nyní pracuje jako právník ve veřejné správě a kromě občasných příspěvků pro naše magazíny píše i do odborných periodik o právních vztazích k nemovitostem a o aktuální judikatuře.