Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix FZ200: ultrazoomové překvapení roku

4.12.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nový ultrazoom Panasonic Lumix FZ200 je dnes ve třídě ultrazoomů doslova zjevení, a tak jsme jej prostě museli vyzkoušet. Má totiž velmi dobrou světelnost F2,8 v celém ohniskovém rozsahu a rozlišení 12 megapixelů. Jenže to není zdaleka všechno.

Měření rychlosti


K testu byla využita SDHC karta Transcend s UHS-I rozhraním a zapisovací rychlostí až 45 MB/s. Kartu jsem formátoval přímo ve fotoaparátu.
  • První snímek - 1,6 sekundy
  • První snímek se zoomem - 5,9 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,25 sekundy (makro režim 0,55 sekundy)
  • Snímek bez namáčknutí mid - 0,25 sekundy (makro režim 1,0 sekundy)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,25 sekundy (makro režim 1,9 sekundy)
  • Odezva spouště - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,5 až 0,65 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,5 až 0,65 sekundy (13 snímků, poté dojde buffer, lze pořizovat další snímky)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,5 až 0,65 sekundy (11 snímků, poté dojde buffer, lze pořizovat další snímky)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,0 sekundy
  • Sekvenční snímání JPEG 2fps - 2,05 fps
  • Sekvenční snímání JPEG 2fps AF - 1,95 fps
  • Sekvenční snímání RAW 2fps - 2,1 fps (po 16 snímcích 0,9 fps)
  • Sekvenční snímání RAW 2fps AF - 1,95 fps (po 14 snímcích 0,85 fps)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 2,15 fps (po 12 snímcích 0,65 fps)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 1,95 fps (po 12 snímcích 0,65 fps)
  • Sekvenční snímání JPEG 5,5fps - 4,9 fps
  • Sekvenční snímání JPEG 5,5fps AF - 3,9 fps
  • Sekvenční snímání JPEG 12fps - 8,65 fps (12 snímků)
  • Sekvenční snímání JPEG 40fps - 40 fps (40 snímků, 5MPx, ukládání 12 sekund)
  • Sekvenční snímání JPEG 60fps - 60 fps (60 snímků, 2,5 MPx)

Fotoaparát poměrně rychle nabíhá, celé menu ale naběhne za poněkud delší dobu (můžete fotit téměř okamžitě, ale měnit nastavení až po několik sekundách). Ostření je opravdu velmi rychlé, v makro režimu se ale znatelně prodlužuje. Prodleva mezi snímky je na úrovni zrcadlovek, půl sekundy (příp. lehce nad) je opravdu rekordní hodnota. Sekvenční snímání zhruba odpovídá hodnotám udávaným výrobcem, výjimkou je akorát snímání s 12 fps, u kterého jsem naměřil jen 8,65 fps. I to je ale velmi dobrá hodnota. Ocenit musí i poměrně velký RAW buffer na 12-16 snímků, což je rovněž srovnatelné s mnoha low-endovými zrcadlovkami, některé z nich i předčí. Vyprázdnění RAW bufferu trvá mezi 12 až 19 sekundami. I během zapisování na kartu lze dále fotit, samozřejmě ale musíte počítat s občasnými prodlevami a pomalejší rychlostí.


Vyvážení bílé, barvy


Systém vyvažování bílé je přiměřeně spolehlivý. Překvapivě dobře funguje v interiérech při umělém osvětlení i při focení s bleskem. Trochu horší je to ale venku při zamračeném nebo obecně neslunečném počasí, kdy má tendenci táhnout občas trochu do zelena nebo azurova. Každé přednastavené vyvážení lze dále uživatelsky vyladit a upravit k obrazu svému.


automatické vyvážení bílé



denní světlo
 

deštivo



přítmí
 

blesk



žárovka
 

uživatelské nastavení



2500 K
 

10000 K
 

Fotoaparát má i několik barevných režimů.


standardní



živé
 

přirozené



černobílé
 

krajina

portrét

Najdete tu i kreativní režim, díky kterému můžete snímkům přidat několik zajímavých "uměleckých filtrů".


expresivní



retro
 

jasné snímky



low key
 

sépie



dynamický monochromatický
 

působivé umění



vysoká dynamika
 

křížový proces



efekt hračky
 

efekt miniatury



měkké zaostření
 

hvězdicový filtr

jednobodová barva



Optický a digitální zoom


Dále se budeme věnovat optickému zoomu objektivu.




expoziční čas 1/125 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Snímek má velmi široký úhel, kresba je dostatečná, ale nepříliš kontrastní (částečně za to může i počasí), v RAWu ani nepůsobí nějak nadprůměrnou ostrostí. Místy jde vidět pozůstatky chromatické aberace.




expoziční čas 1/125 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 600 mm, klikněte pro zvětšení



24× optický zoom je slušný a dle mého názoru pro většinu situací naprosto dostatečný. Kresba je překvapivě ostrá, s ohledem na zoom jde o velmi dobrý výsledek.




expoziční čas 1/800 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Znovu je vidět široký úhel záběru, ostrost sice nepřesvědčivá, ale na poměry ultrazoomů rozhodně solidní.




expoziční čas 1/1000 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 600 mm, klikněte pro zvětšení



Zde se už do snímku přimíchaly i atmosférické vlivy a kresba je tak trochu pokroucená. Chromatická aberace je spíše menší, ostrost je v rámci své třídy dobrá. Můžete se podívat na snímek v RAWu.




expoziční čas 1/1000 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 600 mm + 4× digitální zoom, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Maximální digitální zoom je čtyřnásobný. Pro nižší rozlišení (typické pro prezentaci na sociálních sítích) je to dostatečné, ale už při megapixelovém rozlišení je vidět znatelný úbytek kvality.


Protisvětlo


Dále se podíváme na snímání fotografií v protisvětle, které klade vysoké nároky na kvalitu čipu, zpracování obrazu a vlastnosti objektivu.




expoziční čas 1/800 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



I když se objektiv chlubí povrchovou úpravou Nano Surface Coating, odlesky jsou docela vážným problémem objektivu a na většině ohniskových vzdáleností jsou nedílnou součástí fotografie. Odšumování ve stínech docela znehodnocuje kresbu. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.




expoziční čas 1/800 s, clona F6,3, citlivost ISO 200, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Hardwarové HDR dokáže o něco lépe zpracovat jasy, zejména co se týče přepalů. Bohužel ve stínech dochází k velmi silnému patlání a kresba v podstatě neexistuje.




expoziční čas 1/1000 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



V silném protisvětle vznikají silné přepaly v obloze a krajina je naopak docela tmavá. Vidět je poměrně slabá kresba se zvýšeným šumem (odšumování na minimu). Můžete se podívat i na snímek v RAWu. Tam uvidíte na kompakt i docela slušný dynamický rozsah, zachránit jde docela hodně z přepalů, ve stínech ale se šumem opravdu musíte počítat.




expoziční čas 1/1300 s, clona F4, citlivost ISO 160, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Funkce I.Dynamický prosvětluje krajinu a stahuje jasy. Ty jsou mnohem lepší, v krajině je ale znatelně vyšší šum a ustřelené pixely. Toto je výsledek při nejslabším nastavení této funkce.




expoziční čas 1/1300 s, clona F4, citlivost ISO 160, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



Nejsilnější nastavení této funkce o něco více prosvětlí krajinu, opět ale musíte počítat s vysokým šumem.




expoziční čas 1/640 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení



HDR nabízí slušnou záchranu přepalů, krajina je poněkud tmavší a bohužel příliš agresivně odšuměná a bez detailů. HDR zde bohužel nelze moc doporučit.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.