Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix FZ200: ultrazoomové překvapení roku

4.12.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nový ultrazoom Panasonic Lumix FZ200 je dnes ve třídě ultrazoomů doslova zjevení, a tak jsme jej prostě museli vyzkoušet. Má totiž velmi dobrou světelnost F2,8 v celém ohniskovém rozsahu a rozlišení 12 megapixelů. Jenže to není zdaleka všechno.

Noční scéna


K nočnímu focení je FZ200 jako stvořený. Má velmi spolehlivý autofokus i bohatý rozsah expozičních časů. Snad jen interní ND filtr pro nadprůměrně dlouhé expozice tu chybí. Ale to lze vyřešit externím filtrem, neboť je fotoaparát vybaven 52mm závitem.




expoziční čas 10 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 56 mm, klikněte pro zvětšení



Dlouhá expozice nabízí různé světelné efekty. Vyšší clona umožňuje dosáhnout vzniku menších hvězdiček kolem světel. Slabší kresba a kontrast jsou dány lehkým smogem. Můžete se podívat i na snímek ve formátu RAW. Jasový šum je viditelný. Dále se můžete podívat na snímky v JPEGu i RAWu při dostupných citlivostech.




ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)



JPEG je dostatečně detailní, trochu roztřepený. RAW je hladší, ostrost pak poněkud slabá. Šum je poměrně mírný, ale viditelný.




ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 200 přidává do JPEGu jasový šum, kontrast trochu slábne (znovu je to ale částečně způsobeno lehkým smogem). RAW začíná chytat trochu barevného šumu.




ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



Citlivost ISO 400 opět zvyšuje barevný šum v RAWu, detailnost je rozumná. JPEG tento barevný šum zahlazuje, kresba je poněkud roztřepená, ale na kompakt dobrá.




ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 800 (multiexpozice)


ISO 800 dále zhoršuje obraz, nicméně JPEG ukazuje, že je ještě docela použitelný. Multiexpozice sice zahlazuje šum, stinnou stránkou je ale značná rozplizlost barev.




ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 1600 už dochází ke znatelné ztrátě detailů. Barevný šum je totiž dost silný a po odšumění se už méně výrazná kresba docela ztrácí.




ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 3200 (režim Vysoká citlivost, 3MPx)


ISO 3200 je už nad síly tohoto snímacího čipu. RAW hraje všemožnými barvami, JPEG je naopak bez výraznějších barev i detailů. Režim Vysoká citlivost, který fotí do rozlišení 3 megapixelů, nepřináší nic dobrého, kresba je i tak rozmazaná.




ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 6400 je už v podstatě naprosto zbytečná. Snímek je pokryt barevným nafialovělým závojem, detaily jsou málo patrné a barvy v podstatě neexistují.


Standardní scéna


Nyní se budeme věnovat standardním snímkům, které můžete srovnávat v každé recenzi.




expoziční čas 1/500 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 56 mm, klikněte pro zvětšení



Zde se jednalo o jedno z nejnáročnějších počasí, při kterých byla tato scéna focena. Proto se to projevilo většími problémy pobrat všechny jasy. Obloha je celá přepálená, krajina má ale ještě přijatelnou kresbu. Něco dokážete zachránit v RAWu, ale dynamický rozsah čipu ve světlech není nekonečný.




expoziční čas 1/2000 s, clona F2,8, citlivost ISO 200, ohnisko 56 mm, klikněte pro zvětšení



S hardwarovým HDR je obloha o něco lepší, krajina je ale dost rozmazaná, kresba je poměrně slabá.




expoziční čas 1/200 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 44 mm, klikněte pro zvětšení



Na tomto snímku se fotoaparát předvedl docela dobře. Kresba je slušná, místy ale dochází k trochu většímu odšumování, než by bylo ideální.


3D snímky


Můžete se podívat i na jeden 3D snímek. K dispozici je jak klasický anaglyf, tak i MPO soubor.




klikněte pro zvětšení

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.