Panasonic Lumix G Vario 100-300mm F4-5,6
8.9.2011, Milan Šurkala, recenze
Další recenze se bude věnovat teleobjektivu Panasonic Lumix G Vario 100-300mm F4-5,6 MEGA O.I.S. Ten nabídne opravdu velmi dlouhá ohniska, nechybí však ani optická stabilizace. Pojďte se s námi podívat, jakých fotografií se s tímto objektivem můžete dočkat.
Kapitoly článku:
Nyní se můžeme spolu podívat na několik ilustračních snímků a pořádně zhodnotit, jak objektiv fotí v praxi.
Pravý spodní růžek je sice trochu neostrý, ale jinak na tomto snímku předvedl objektiv slušnou práci. Fotografie je dostatečně detailní. Můžete se podívat i na RAW.
Objektivu jsem naměřil téměř 0,45× virtuální zvětšení, což je pro telemakro slušné. Samozřejmě pravé makro se zvětšením 1:1 objektiv nezvládne. Při velmi dlouhém ohnisku 600 mm se už ale i takové snímky fotí dost obtížně a pro dostatečnou ostrost jsem raději volil prioritu času a čas 1/500 sekundy. I zde je k dispozici RAW.
expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 400, ohnisko 300 (600) mm, makropředsádka Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení
Vyzkoušel jsem i makropředsádku Raynox DCR-150, přestože jsem byl skeptický a myslel, že bude určitě vinětovat. Není tomu tak a na nejdelším ohnisku se dá krásně použít. Připravte se na to, že se ostřící vzdálenost sníží ze 125 centimetrů na pouhých 17! Připravte se pak na 3,06× virtuální zvětšení a neuvěřitelně malou hloubku ostrosti. Fotit makra z ruky bych vám přiliš nedoporučoval.
Při dlouhých ohniscích počítejte s poměrně malou hloubkou ostrosti, pozadí se dokáže rozmazat i při snímání na docela velkou vzdálenost. Čekal bych zde větší ostrost, stabilizace moc nepomohla.
expoziční čas 1/320 s, clona F4, citlivost ISO 160, ohnisko 100 (200) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Zde opět nemám žádnou vážnější výtku, kresba je slušná (s výjimkou pravého spodního rohu, patrně problém daného kusu), jiné vážnější optické vady jsem nenašel.
Nesmí chybět ani typická ultrazoomová fotka, tedy snímek Měsíce. Oproti běžným ultrazoomům (kompaktům) je vidět výrazně detailnější kresba. Nabízím i RAW snímek.
Tento snímek ukazuje poněkud méně ostrou kresbu (v zaostřené části). Zbytek snímku je patrně lehce mimo hloubku ostrosti, takže tam je neostrost pochopitelná (byť mi přijde, že na tuto dálku by již mělo jít o hyperfokální vzdálenost).
expoziční čas 1/200 s, clona F4, citlivost ISO 320, ohnisko 100 (200) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Toto je ukázka, že i na nejkratším ohnisku umí být hloubka ostrosti opravdu hodně malá a často s ní budete bojovat.
expoziční čas 1/60 s, clona F11, citlivost ISO 160, ohnisko 210 (420) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Panning se s tímto objektivem fotí docela dobře, protože je rozměrný a docela těžký. I tak je ale nutno se snažit.
I přes vzdušný opar je kresba solidní. Popředí je mimo hloubku ostrosti, k dispozici dávám RAW.
Na takových scénách se ukáže hlavní výhoda objektivu, opravdu solidní přiblížení dané až 600mm ohniskem (zde bylo použito necelých 500 mm). Kresba by mohla být kapánek ostřejší. Můžete si stáhnout RAW.
Opět vidíte, že se pozadí příjemně rozmazává, i když na profesionální objektivy se světelností F2,8 to samozřejmě nemá. Připravte se na to, že s tímto objektivem budete fotit skoro pořád na "plnou díru", abyste měli dostatečně krátký čas a ne moc vysoké ISO.
Představoval bych si lepší ostrost snímku. Odšumování fotoaparátu pak dalo na frak tenkým liniím, které se lehce ztrácí.