Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix G Vario 12-32mm f/3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S.

2.2.2015, Milan Šurkala, recenze
Do dnešního testu jsme vzali setový objektiv Panasonic Lumix G Vario 12-32mm f/3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S. Ten nabídne extrémně malé rozměry i hmotnost a potěší i velmi širokoúhlým 24mm záběrem.

Sférické zkreslení


V JPEGu a RAWech, které otevřete v moderních RAW konvertorech, nebudete mít problémy se zkreslením. Zde už dochází k narovnání linií. Na nejširší ohniskové vzdálenosti se tak setkáte se středním zkreslením s hodnotou +2,2 %. V RAW Therapee, který korekci neprovádí, je ale vidět silné zkreslení s hodnotou +6,6 %. Na nejdelší ohniskové vzdálenosti je zkreslení +0,0% v JPEGu nebo korigovaných RAWech. V nekorigovaných RAWech je to pak trochu viditelné poduškovité zkreslení s hodnotou -1,0 %.


12mm ohnisko (JPEG, RAW - Camera Raw)



32mm ohnisko (JPEG, RAW - Camera Raw)



12mm ohnisko (RAW - Raw Therapee)

32mm ohnisko (RAW - Raw Therapee)



Vinětace


Tmavé rohy jsou problémem akorát na nejširší ohniskové vzdálenosti při plně otevřené cloně. Už s velmi mírným zazoomováním nebo přicloněním vada výrazně mizí a drží se okolo poloviny EV, což není nijak zvlášť viditelné.


Panasonic Lumix G Vario 12-32mm průběh vinětace



Chromatická aberace


Podíváme se také na chování objektivu při snímání kontrastních hran. Bude trpět na chromatickou aberaci?



12mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)



12mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)



12mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



12mm ohnisko, clona F8 (RAW)



12mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



12mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Chromatická aberace není na nejširší ohniskové vzdálenosti problém, nevyskytuje se ani skoro v RAWu. Hrany jen lehce chytají namodralý nádech, ale je to velmi mírné.



17mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



17mm ohnisko, clona F4 (RAW)



17mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



17mm ohnisko, clona F8 (RAW)



17mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



17mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Tady je výsledek rovněž velmi dobrý. Hrany chytají jen mírný barevný nádech, který je plošně velmi malý.



23mm ohnisko, clona F4,9 (JPEG)



23mm ohnisko, clona F4,9 (RAW)



23mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



23mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Rovněž na 23mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace v podstatě minimální, kresba je ostrá a bez výraznějších barevných změn. Velmi dobrá práce.



32mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



32mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



32mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



32mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Ani na maximální ohniskové vzdálenosti v podstatě žádnou chromatickou aberaci nenajdete. Výborná práce.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.