Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix G2: král ergonomie

5.10.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes vyzkoušíme Micro Four Thirds fotoaparát Panasonic Lumix G2, který proti předchůdci dostal navíc HD videosekvence, dotykový LCD displej i nový setový objektiv 14-42 mm. Vyzkoušeli jsme také 8mm objektiv typu rybí oko.
V této kapitole se pak podíváme na setový objektiv 14-42 mm.


expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení


Široký úhel záběru je daný 28mm ohniskem (pochopitelně je mnohem méně širokoúhlý než u fish-eye objektivu). Kresba je velmi slušná, detaily jasné a šum zde prakticky nenajdete. K dispozici je i RAW snímek.


expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení


Na makro není základní objektiv příliš vhodný. Zvětšení je jen průměrné a pozadí není plně rozmazáno. Šum je mírný a hladký, v zelené ploše se objevují jemné fialové flíčky.


expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení


Objektiv kreslí pěkně, ostrost je velmi dobrá a šum v podstatě neexistuje.


expoziční čas 1/400 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení


Ani zde nelze fotoaparátu moc co vytýkat, snad jen lehce se přepalující mraky.


expoziční čas 1/60 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


Při focení s bleskem se občas vyskytují poněkud tmavé rohy. Při citlivosti ISO 100 je zde velmi málo šumu. Obecně se ale v interiérech objevuje hlavně barevný šum ve stínech.


expoziční čas 1/200 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení


Pro fotografování krajin je fotoaparát díky 28mm ohnisku vhodný. Navíc se opět projevil dobrou kresbou, která se v rozích jen lehce ztrácí.


expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení


Na tomto snímku si díky RAWu opět můžete vyzkoušet, jaké jsou rezervy čipu ve stínech a ve světlech.


expoziční čas 1/125 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení


S plně otevřenou clonou se na nejdelším ohnisku objevují optické vady jako vinětace a jemná neostrost v rozích.


expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení


Při citlivosti ISO 200 je v pozadí vidět několik ustřelených pixelů po odšumování (nevýhoda nových algoritmů Panasoniců). Kresba ale jinak působí velmi ostře, leč trochu roztřeseně.


expoziční čas 1/320 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení


Zde se fotoaparát předvedl docela dobře. Stromy vpravo nahoře jsou sice poněkud neostré, ale jinak je ostrost výborná a dokonce ani tenké větvičky na světlé obloze se neztrácejí. Můžete si stáhnout RAW snímek.


expoziční čas 1/25 s, clona F5,6, citlivost ISO 400, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení


Toto je ukázka střední citlivosti ISO 400 a optické stabilizace. Ta se zde výjimečně příliš nepředvedla. Jasový šum byl za těchto podmínek silnější a je vidět i spousta barevného šumu v šedých plochách. Takový barevný šum je bohužel často přítomný zejména v interiérech.


expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení


Zde opět není co vytýkat, chromatická aberace se zde nevyskytuje a přiclonění snížilo vinětaci na takovou míru, že není problémem.


expoziční čas 1/200 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (36) mm, klikněte pro zvětšení


Ve středu obrazu opět překvapuje velmi slušnou ostrostí, která je ale na krajích fotografie v tomto případě horší.


expoziční čas 1/20 s, clona F5,6, citlivost ISO 800, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení


I při citlivosti ISO 800 je kvalita snímku dobrá, šum je relativně příjemný bez výraznějších vlivů na detaily.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.