Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix G80: takřka dokonalost

10.10.2016, Milan Šurkala, recenze
Krátce po Photokině 2016, kdy Panasonic představil nový Lumix G80, přinášíme i jeho recenzi. Fotoaparát má 16MPx snímač, podporuje 4K videa včetně externího mikrofonu, technologii Focus Stacking a to zdaleka není všechno.
Dále se podíváme na úroveň šumu. 4/3" snímač má rozlišení 16 megapixelů a v testu uvidíte jak výsledky v JPEGu (s odšumování nastaveným na nejslabší možnost), tak i RAWy. K převodu byl použit Camera Raw s vypnutým odšumováním.




ISO 100 (JPEG)





ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 100 je rozšířenou citlivostí (podexpozice přeexponovaného ISO 200). Nijak nepřekvapí, že je výsledek v podstatě bez šumu.




ISO 200 (JPEG)





ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 je základní hardwarovou citlivostí. Čum je nízký, detaily velmi slušné.




ISO 400 (JPEG)





ISO 400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 400má mírný jasový šum v RAWu, výsledky jsou i nadále velmi dobré.




ISO 800 (JPEG)





ISO 800 (konverze z RAWu)



Navýšení citlivosti na ISO 800 opět zvyšuje šum v RAWu, kde je už jasová složka vcelku patrná. Pořád to ale stačí na hodně kvalitní snímky.




ISO 1600 (JPEG)





ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 přidává do RAWu i výraznější barevný šum. JPEGy jsou přijatelné, nicméně ztráta kvality obrazu už jde přeci jen vidět. Klesá trochu barevnost snímku.




ISO 3200 (JPEG)





ISO 3200 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 3200 bych už končil. Barevného šumu je v RAWech opravdu docela dost. JPEGy ztrácí barevnost, barvy se slévají a jsou méně výrazné. Je to použitelné, ale spíše po citlivé práci s RAWy.




ISO 6400 (JPEG)





ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 bych už raději nepoužíval. Je zde hodně barevného šumu v RAWu a JPEGy jsou pak kvůli odšumění takřka bez barev. Rozmývají se i méně výrazné detaily.




ISO 12800 (JPEG)





ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 12800 je pochopitelně horší, vidět to jde zejména na bezbarvosti JPEGu.




ISO 25600 (JPEG)





ISO 25600 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 je v podstatě zbytečná. JPEGy mají úplně rozmyté barvy, je zde hodně jasového šumu. My se nyní podíváme na snímky převedené na standardizované rozlišení 12 megapixelů.


Panasonic Lumix G80 ISO šum autíčka JPEG

výřezy z 12MPx JPEGů



Jak je vidět, kvalita obrazu je do ISO 800 včetně v pořádku a také ISO 1600 vypadá docela pěkně. ISO 3200 je akceptovatelné, ale přeci jen už na hraně. Vyšší citlivosti bych moc nedoporučoval.


Panasonic Lumix G80 ISO šum autíčka RAW

výřezy z 12MPx RAWů



Pokud se podíváme na RAWy, které byly zmenšeny na rozlišení 12 megapixelů, budeme moci udělat podobné závěry. ISO 800 je ještě bezproblémové, ISO 1600 začíná vykazovat lehkou ztrátu detailů, ale stále je bezpečně použitelné. ISO 3200 se s citlivým zásahem rovněž dá používat, ale nelze čekat excelentní kvalitu obrazu. S vyššími citlivostmi toho už moc nezmůžete.


Panasonic Lumix G80 ISO šum zajíc 16MPx

výřezy z 16MPx JPEGů (vlevo) / RAWů (vpravo)



Podobně to vidíme i zde na snímcích vousů plyšového zajíce. Do ISO 800 žádný problém, ISO 1600 lehce rozmývá obraz, ale i ISO 3200 se dá ještě používat.


Panasonic Lumix G80 ISO šum zajíc 12MPx

výřezy z 12MPx JPEGů (vlevo) / RAWů (vpravo)



Zde je totéž s rozlišením snímků sníženým na 12 megapixelů (pro porovnatelnost výstupů mezi recenzemi). V podstatě se opět ukazuje, že při ISO 1600 dochází k mírné ztrátě detailů, u ISO 3200 je výraznější. Stále jde ale o výsledek, který se dá akceptovat.


Panasonic Lumix G80 ISO šum bílá plocha

výřezy z 16MPx JPEGů (vlevo) / RAWů (vpravo)



Nakonec tu máme snímky bílé plochy. Jak je vidět, barevný šum je odšumován velmi silně a ani při ISO 25600 jej v JPEGu nenajdete. Míru jasového odšumování a tedy to, jak moc budou zachovány detaily, můžete uživatelsky nastavit. Nastavení je k dispozici od -5 do +5.




ISO 200 (redukce šumu -5/+0/+5 seshora dolů)



Zde jde vidět, že snížení odšumování snímku hodně prospěje. Má výraznější kontrast, mnohem lepší detaily a trochu šumu rozhodně ničemu nevadí. Nejvyšší odšumování naopak dost patlá obraz.




ISO 1600 (redukce šumu -5/+0/+5 seshora dolů)



U citlivosti ISO 1600 je to vidět ještě mnohem více. Zatímco nejnižší odšumování je bezproblémové a šum je akceptovatelný, už střední nastavení dost rozmývá detaily a vytváří nepříjemné artefakty. Maximální nastavení je neakceptovatelné, rozmývání je doslova šílené. Proto radím, abyste odšumování stáhli na minimum, to poskytne solidní výsledky i při vyšších citlivostech.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.