Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix GH3: král Micro Four Thirds systému

24.1.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Panasonic nedávno představil svou vlajkovou loď, fotoaparát Lumix GH3, kterému se dnes podíváme na zoubek. Má nový 16MPx snímač, odolnější tělo a znovu vylepšené videosekvence. Vyzkoušeli jsme ho s ultrazoomovým objektivem 14-140mm a ultraširokoúhlým 7-14mm.

Měření rychlosti


K testu rychlosti přístroje byla tradičně využita SDHC karta od Transcendu s UHS-I rozhraním a přenosovou rychlostí při zápisu až 45 MB/s. Využit byl 14-140mm objektiv.
  • První snímek - 1,6 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,15 až 0,2 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,15 až 0,2 sekundy
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,55 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,55 sekundy (po 26 snímcích 1,3 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,45 sekundy (po 21 snímcích 2,3 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,5 sekundy
  • Sekvenční snímání L JPEG - 1,9 fps
  • Sekvenční snímání L RAW - 1,85 fps (po 28 snímcích klesá na 0,9 fps, ukládání 20 sekund)
  • Sekvenční snímání L RAW+JPEG - 2,15 fps (po 20 snímcích klesá na 0,45 fps, ukládání 37 sekund)
  • Sekvenční snímání M JPEG - 3,75 fps (21 snímků, ukládání 10 sekund)
  • Sekvenční snímání M RAW - 3,75 fps (po 19 snímcích klesá na 0,75 fps, ukládání 18 sekund)
  • Sekvenční snímání M RAW+JPEG - 3,15 fps (po 18 snímcích klesá na 0,45 fps, ukládání 38 sekund)
  • Sekvenční snímání H JPEG - 4,25 fps (18 snímků, ukládání 8 sekund)
  • Sekvenční snímání H RAW - 4,2 fps (po 18 snímcích klesá na 0,8 fps, ukládání 18 sekund)
  • Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 4,2 fps (po 18 snímcích klesá na 0,45 fps, ukládání 38 sekund)
  • Sekvenční snímání SH JPEG - 19,9 fps (80 snímků, 4MPx, ukládání 25 s)
  • Expoziční bracketing - 4,3 fps

Fotoaparát je skutečně velmi rychlý, zaostří zpravidla do dvou desetin sekundy, prodlevy mezi snímky jsou zhruba půlsekundové, což je vynikající. Trochu slabší je náběh přístroje. Sekvenční snímání má dostatečnou rychlost, na údaje výrobce jsem se nedostal. Výjimkou bylo 20fps snímání v omezeném rozlišení, kde jsem těchto hodnot dosáhl. Oceňuji hodně velký RAW buffer na 18 RAWů, zápis na kartu mi ale přijde být pomalejší, než by nutně musel být.


Vyvážení bílé, barvy


Vyvažování bílé nečiní fotoaparátu nějaké větší problémy, odchylky od ideálního stavu jsou v podstatě standardní. Tedy za umělého světla by občas neuškodilo chladnější ladění, naopak ve stínu a za zamračeného počasí se občas hodí nastavit trochu teplejší odstíny.


Automatické



Denní světlo
 

Pod mrakem



Ve stínu
 

Žárovkové osvětlení



Blesk
 

Nastavení bílé (uživatelské)



2500 K
 

10000 K
 

Dále je tu několik barevných ladění.


standardní



živé
 

přirozené



černobílé
 

krajina

portrét

U těchto režimů lze upravovat kontrast, ostrost, saturaci a odšumování, a to v rozmezí od -5 do +5. Dále je tu hodně kreativních režimů.


expresivní



retro
 

jasné snímky



low key
 

sépie



dynamický monochromatický
 

působivé umění



vysoká dynamika
 

křížový proces



efekt hračky
 

efekt miniatury



měkké zaostření
 

hvězdicový filtr

jednobodová barva



Optický a digitální zoom


Optický zoom závisí na použitém objektivu, my se nyní podíváme na širokoúhlý 7-14mm objektiv.




expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 7 (14) mm, klikněte pro zvětšení



Přepočtené 14mm ohnisko je opravdu hodně širokoúhlé, rohy jsou lehce neostré, RAW nabídne ještě mnohem větší úhel záběru. Zkreslení v rozích (např. natažení červeného auta dole vlevo) není chyba objektivu, ale tradiční projev rektilineárního zobrazení, které je společné všem běžným objektivům.




expoziční čas 1/320 s, clona F6,3, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv nabídne pouze 2× optický zoom, takže při maximálním zoomu je obraz zhruba tak stejně širokoúhlý, jako u běžných objektivů ten nejširokoúhlejší.




expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



Digitální zoom může být 2× nebo 4×, zde si ukážeme mírnější variantu. Dvojnásobné digitální zvětšení se projevuje nižší ostrostí snímku, v menších rozlišeních je to ale použitelné.


Protisvětlo


S oběma objektivy vyzkoušíme focení v protisvětle. První čtyři snímky jsou focené se 14-140mm objektivem, další čtyři pak se 7-14mm objektivem.




expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



V základním režimu bez jakýchkoli prosvětlovacích technologií čekejte často velmi silné přepaly v JPEGu. RAW dovoluje z oblohy dost vytáhnout, přesto ještě zůstane docela velká přepálená plocha. Rezerva ve stínech je dobrá.




expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



S funkcí Inteligentního rozšiřování dynamického rozsahu, kterou lze nastavit na tři síly efektu, lze dosáhnout o trochu lepšího prosvětlení a snížení přepalů. Toto je nejsilnější nastavení, přepaly jsou stále patrné. Objektiv vytváří trochu odlesků, ve stínech je velmi špatná kresba (příliš agresivní odšumování).




expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Fotoaparát podporuje i snímání pomocí HDR (trojexpozice), ale upřímně řečeno, tato funkce mě nějak moc nenadchla. Sloučení snímků trvá relativně dlouho a výsledky jsou občas hodně zvláštní. Je vidět, že obloha už nemá takové přepaly, nicméně krajina je příliš bez života. Lokální kontrast je velmi nízký a občas se stává, že to funkce ještě mnohem více přežene (nedává konzistentní výsledky, dvakrát ta samá scéna vyjde často úplně jinak, ale to může být způsobeno ranou verzí firmwaru).




expoziční čas 1/800 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv 14-140mm bohužel trpí na nepříliš pěkné odlesky. Tradičním negativem moderních Panasoniců je příliš agresivní odšumování ve stínech, tam je kresba opravdu velmi slabá. Přitom v RAWu jde vidět, že ve stínech je kresba docela slušná.




expoziční čas 1/640 s, clona F10, citlivost ISO 125, ohnisko 14 (28) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Toto je bohužel další ukázka toho, že v JPEGu jde fotoaparát dosti snadno k přepalům a naopak stíny jsou silně rozmydlené odšumováním. K dispozici je i RAW.




expoziční čas 1/500 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 7 (14) mm, klikněte pro zvětšení



I 7-14mm objektiv má poněkud problémy s odlesky. Znovu se mi nelíbí odšumování a patlání ve stínech.




expoziční čas 1/500 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 7 (14) mm, klikněte pro zvětšení



Se softwarovým prosvětlováním stínů dopadl snímek jasově mnohem lépe. Současně to ale zvýrazňuje odlesky objektivu.




expoziční čas 1/640 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 7 (14) mm, klikněte pro zvětšení



Hardwarové HDR se tu moc dobře nepředvedlo. Kontrast snímku je až moc malý, navíc ani skládání nedopadlo přesně. Osobně doporučuji využít nadprůměrných možností expozičního bracketingu a skládat HDR až v počítači nějakým pořádným softwarem.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.