Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix GX80: ještě lepší, než jsme čekali

18.7.2016, Milan Šurkala, recenze
Další test se podívá na nový Micro Four Thirds fotoaparát Panasonic Lumix GX80. Fotoaparát nabídne 4K videosekvence, nechybí dokonce ani podpora duální stabilizace obrazu a máme zde i hledáček. To vše nám Panasonic nabídne za solidní cenu.
Fotoaparát je vybaven 4/3" (17,3×13,0 mm) Live MOS snímačem s celkovým rozlišením 16,84 megapixelů. Efektivně se pak využívá 16,0 MPx. Následující snímky jsou v JPEGU se standardním odšumováním a další pak převedené z RAWu přes Camera Raw 9.6 s vypnutým odšumováním.



ISO 100 (JPEG)




ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 100 je rozšířená citlivost (ISO 200 následně podexponované o 1 EV), šum je naprosto minimální.



ISO 200 (JPEG)




ISO 200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 200 je pak ta základní. Šum je mírný, odšumování pak vyhlazuje plochy, kde není kresba.



ISO 400 (JPEG)




ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 začíná ukazovat jasový šum v RAWu. JPEGy jsou mírně rozmyté, kvalita je nadále solidní.



ISO 800 (JPEG)




ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 přidává do RAWu i barevný šum. Tady je už dobré být trochu opatrnými. JPEGy se rozmývají v méně výrazných plochách, ale nezapomeňte, sílu odšumování lze nastavit.



ISO 1600 (JPEG)




ISO 1600 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 1600 trpí už na dost výrazný barevný šum v RAWu. JPEGy se jej snaží zahlazovat, ale kvůli tomu dochází k docela viditelnému rozmývání obrazu.



ISO 3200 (JPEG)




ISO 3200 (konverze z RAWu)



U citlivost ISO 3200 bych už končil. To je už barevného šumu skutečně hodně a ani citlivá práce už nedovolí dosáhnout vyloženě dobrých výsledků. Určitě je to ale ještě běžně použitelné.



ISO 6400 (JPEG)




ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 bych už moc nepoužíval. Barevného šumu je více než dost a JPEGy jsou úplně rozmyté. Dobré akorát v dosti malých rozlišeních.



ISO 12800 (JPEG)




ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 12800 je logicky ještě horší. JPEGy jsou takřka bez barev a nenajdete tu ani moc detailů.



ISO 25600 (JPEG)




ISO 25600 (konverze z RAWu)



Maximální citlivost ISO 25600 je už vyloženě zbytečná. Šumu je tolik, že odšumování snímky naprosto rozmaže k nepoznání. Podívejme se na fotografie, které vzniknou převedením na 12MPx rozlišení pro srovnání mezi jednotlivými recenzemi.


Panasonic Lumix GX80 ISO šum autíčka JPEG

výřezy z 12MPx JPEG snímků



U citlivosti ISO 800 dochází k mírné degradaci, ale i ISO 1600 vypadá slušně. ISO 3200 je tak horní hranice.


Panasonic Lumix GX80 ISO šum autíčka RAW

výřezy z 12MPx RAW snímků



U RAWů je to podobné. ISO 800 vykazuje lehký úbytek kvality, ISO 1600 je ještě dobré a ISO 3200 je horní citlivost použitelná pro rozumně kvalitní (byť rozhodně ne bezchybné) snímky.


Panasonic Lumix GX80 ISO šum 20MPx

výřezy z 20MPx JPEG / RAW snímků



Detaily jsou slušné, třepení hran lehce začíná u citlivosti ISO 800, nabývá síly u ISO 1600. I citlivost ISO 3200 vypadá akceptovatelně u RAWu, chce to ale citlivou práci.


Panasonic Lumix GX80 ISO šum 12MPx

výřezy z 12MPx JPEG / RAW snímků



Po zmenšení rozlišení na standardizovaných 12 megapixelů vypadá být per-pixel kvalita slušná i při ISO 1600, nicméně stále je maximem ISO 3200. Pak už to není dobré.


Panasonic Lumix GX80 ISO šum bílá plocha

výřezy z 20MPx RAW snímků



Na snímcích bílé plochy je vidět výrazné barevné odšumování, neboť i maximální citlivost ISO 25600 je v JPEGu bez výraznějších barevných fleků.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.